Gjest Persille i.i. Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Det avhenger jo av tykkelsen på garnet. Sjekk maskeantallet på en høyhalset genser som er strikket i samme type garn. Da burde du ha et greit utgangspunkt.
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Evt: Strikk en liten prøvelapp, tell antall masker pr.10 cm. Ta et løselig mål for hvor stor halsen skal være og regn ut hvor mange masker du trenger.
thessa Skrevet 5. januar 2006 #4 Skrevet 5. januar 2006 jeg mener ikke å legge meg oppi hva du strikker til noen, men en hals til en 7 åring? Dagens barn vil faktisk ikke ha det (med mindre han/hun har sagt det selv da) Jeg husker jeg hadde det da jeg var liten og det var kult på den tiden, men nå? Nei, ingen som bruker det lenger. Men hva vet jeg og ungen du skal strikke til ? ingenting. så for alt jeg vet så vil barnet kanskje ha det.. Mener ikke å kritisere selvom du kanskje tar det sånn..
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #5 Skrevet 5. januar 2006 jeg mener ikke å legge meg oppi hva du strikker til noen, men en hals til en 7 åring? Dagens barn vil faktisk ikke ha det (med mindre han/hun har sagt det selv da) Jeg husker jeg hadde det da jeg var liten og det var kult på den tiden, men nå? Nei, ingen som bruker det lenger. Men hva vet jeg og ungen du skal strikke til ? ingenting. så for alt jeg vet så vil barnet kanskje ha det.. Mener ikke å kritisere selvom du kanskje tar det sånn.. ← Det er søsteren min og jeg kjenner helle veldig godt... Skjerf bare detter ned/hun driter i å ta det på, så da tenkte jeg å strikke en hals til henne. Vil ha hals selv jeg, for hater å fryse... Men jeg har ikke fått noen glupe svar her (no offence, men jeg ville gjerne bare ha "antall masker" jeg... Orker jo ikke å PRØVE så mye , så tror jeg gir beng)
Mrs. K Skrevet 5. januar 2006 #8 Skrevet 5. januar 2006 jeg mener ikke å legge meg oppi hva du strikker til noen, men en hals til en 7 åring? Dagens barn vil faktisk ikke ha det (med mindre han/hun har sagt det selv da) Jeg husker jeg hadde det da jeg var liten og det var kult på den tiden, men nå? Nei, ingen som bruker det lenger. Men hva vet jeg og ungen du skal strikke til ? ingenting. så for alt jeg vet så vil barnet kanskje ha det.. Mener ikke å kritisere selvom du kanskje tar det sånn.. ← Mine dagens barn bruker hals med glede. Gutten på 11 er absolutt klassens kule gutt og han har nettopp bestillt og fått en fin hvit hals i tykk, myk ull og med brodering av initialer. Så det så..........
Ugla Skrevet 5. januar 2006 #9 Skrevet 5. januar 2006 Men jeg har ikke fått noen glupe svar her (no offence, men jeg ville gjerne bare ha "antall masker" jeg... Orker jo ikke å PRØVE så mye , så tror jeg gir beng) ← Men kjære deg... Det er da vanskelig å si "antall masker" når vi ikke vet hva slag garn/pinne-nr du skal bruke!!! Om du skal bruke Vamse-garn og pinner nr 6, eller Babyull og pinner nr 2, eller noe "midt i mellom"... Blir en viss forskjell ant. masker det, skjønner du! Og så kommer det an på om du strikker løst eller fast... Se på "magebeltet" på garnet! Der står anbefalt pinnenr., og hvor mange cm x-ant masker blir. Så måler du og regner ut!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #10 Skrevet 5. januar 2006 Jeg jobbet med barn for ikke så veldig lenge siden, der brukte alle fra 1-4. klasse det
Ugla Skrevet 5. januar 2006 #11 Skrevet 5. januar 2006 Et fornuftig plagg, i vertfall! Kan jeg få gi deg et annet tips...? Jeg kjøpte meg fleece-stoff og sydde meg hals av. Fikk ideen etter å ha sett skiløperene bruke... For å få "riktig størrelse" satte jeg den "sammen" med sikkerhetsnåler og prøvde den, før jeg klippet og sydde... Kjempedeilig ble den... Fleece finnes i mang farger og mønstre, som passer både for voksne og barn...
Spirito Skrevet 5. januar 2006 #12 Skrevet 5. januar 2006 Fleece finnes i mang farger og mønstre, som passer både for voksne og barn... ← ...og får håret ditt til å stå ut i alle retninger og fingrene til å lyne...
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #13 Skrevet 5. januar 2006 Men kjære deg... Det er da vanskelig å si "antall masker" når vi ikke vet hva slag garn/pinne-nr du skal bruke!!! Om du skal bruke Vamse-garn og pinner nr 6, eller Babyull og pinner nr 2, eller noe "midt i mellom"... Blir en viss forskjell ant. masker det, skjønner du! Og så kommer det an på om du strikker løst eller fast... Se på "magebeltet" på garnet! Der står anbefalt pinnenr., og hvor mange cm x-ant masker blir. Så måler du og regner ut! ← Jeg aner ikke hva slags garn jeg skal bruke jeg Superwash kanskje. Men dette blir litt mye styr for en stakkars hals, så gidder ikke strikke noe Et fornuftig plagg, i vertfall! Kan jeg få gi deg et annet tips...? Jeg kjøpte meg fleece-stoff og sydde meg hals av. Fikk ideen etter å ha sett skiløperene bruke... For å få "riktig størrelse" satte jeg den "sammen" med sikkerhetsnåler og prøvde den, før jeg klippet og sydde... Kjempedeilig ble den... Fleece finnes i mang farger og mønstre, som passer både for voksne og barn... ← Meget mulig, og sorry på forhånd, men jeg synes fleece er det styggeste stoffet i hele verden, også klarer jeg ikke sy en firkant engang
Pimbila Skrevet 5. januar 2006 #14 Skrevet 5. januar 2006 Denne oppskriften bruker jeg Garn: Dalegarn babyull Str. 6-8 år Legg opp 300 m på p nr.2 med bunnfargen. Str 8 omg rillestr rundt (vekselvis en omgang rett og 1 omgang vrang). Skrift til p nr. 2,5 og fortsett med glattstrikk. Sett inn 6 merketråder jevnt fordelt = 50 m mellom hver. Fell 1 m på hver side av trådene (med 2 m mellom) hver 3. omg 16 gaver = 108 m igjen. Strikk videre 20 cm i vr.bordstr med bunnfargen - 1 rett og 1 vrang (eller til ønsket lengde). Fell løst av
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #15 Skrevet 5. januar 2006 TREHUNDRE masker??? Tenkte seksti eller noe var passende jeg...
Pimbila Skrevet 5. januar 2006 #16 Skrevet 5. januar 2006 (endret) Hehe. Tynne pinner, vettu. Og denne halsen har ganske mye som henger nedover halsen/brystet. Hvis du bare vil ha selve halspartiet blir det 108m Endret 5. januar 2006 av Pimbila
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #17 Skrevet 5. januar 2006 Joa, men jeg tenkte størrelse 3 og seksti masker jeg da, og vanlig garn, litt tynnere enn raggegarn...
Pimbila Skrevet 5. januar 2006 #19 Skrevet 5. januar 2006 Str. 8 år Garn: Free Style Dalegarn Pinner: 3,5 100m rett og vrang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå