AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Vi har en datter på 17 som er svært utadvent og åpen. Hun plaprer i vei om det meste, også egen og venners seksualitet. Jeg får vite det meste om hennes og vennenes sexliv, både med partner og onani. Jeg kjenner jeg er veldig takknemlig for det. Men i det siste har hun begynt utfordre meg på det samme, og det kjenner jeg på er en grense jeg ikke har vært forberedt på å krysse. Jeg tenker tilbake til min egen ungdom, og var det en ting jeg ikke ville vite noe om, så var det mine foreldre sitt sexliv. Eller deres ex'er for den del. Hvor åpne er dere med deres ungdommer? Brukere dere egne erfaringer som eksempel? Jeg kjenner dette er vanskelig. Anonymkode: 7eeff...7ef
svartkatt Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Jeg ville nok vært så åpen og ærlig som mulig. Hvis hun ikke ville vite hadde hu ikke spurt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 "For meg er det privat, jeg ønsker ikke å dele det". Viktig å være et godt forbilde ift å sette egne grenser! Anonymkode: 3d114...959 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Hvorfor er du veldig takknemlig for at datteren din utleverer andres privatliv og totalt mangler grenser rundt det? Andres onanivaner!! Jeg har tenåringsjenter og det er overhodet ikke vanskelig å sette en grense der både deres, mitt og andres seksualliv ikke snakkes spesifikt om. Generelt, ja, aldri personlig. Anonymkode: fc2d7...61a 7 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 tror det har med usikkerhet å gjøre, selv om de kan virke veltalende og nysgjerrig, så vet dem ikke hvordan håndtere det når de selv er mitt i det. Anonymkode: 5f358...c01 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor er du veldig takknemlig for at datteren din utleverer andres privatliv og totalt mangler grenser rundt det? Andres onanivaner!! Fordi da får jeg innsyn i deres holdninger og grensesetting. Ja, jeg er nok en hønemor som uroer meg veldig, så å vite gir meg trygghet. Hun oser av trygghet og tydelighet, og det er vel egentlig det jeg er takknemlig for. Anonymkode: 7eeff...7ef 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Er nå vel bare å koke ihop noe? Mest mulig likt din datter, så er du home safe. Anonymkode: ec599...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Forskjell på å være åpen og fullstendig mangle sperrer og integritet. Lær henne at det er fint hun har snakket med deg om disse tingene, men at ting venner betror henne er noe hun bør holde for seg selv og at seksualitet er noe som er mellom to personer og bør forbli der av respekt for den man er med. Anonymkode: d002b...039 8 1 3
Andro Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 Vi har snakket om seksualitet, grenser og beskyttelse, og jeg har lagt kondomer på badet. Det blir også noe snakk om forhold, skuffelser og diverse underlig adferd i vennegjengen. De snakker lite om sitt eget amorøse liv, og ingenting om egne seksuelle erfaringer, og det er helt fint! Vi snakker om forhold og seksualitet på en generell måte, og jeg tenker at det fjerner en del tabuer. Vi har vært på pride, og vi har venner av alle slags legninger og kjønnsframtoninger. Mitt eget sexliv er naturligvis aldri et tema. Min egen kunnskap om seksualitet kan jeg derimot trekke fram. De vet at jeg har hatt undervisning i seksuelt relaterte temaer, og at jeg er medlem i en seksualpolitisk forening. Det får holde. Å trykke foreldres konkrete erfaringer på barn er uklokt. De er ikke vennene deres, og skal ikke være det. Det som kjennetegner familier med interne seksuelle overtramp er nettopp grenseløshet mellom generasjonene. Man kan snakke veldig klart og mye om seksualitet uten å nevne sin egen praksis. Jeg er også nøye med å ikke viderebringe informasjon om mine partnere til andre. Det skal også de unge lære. Seksualitet og seksuelle erfaringer er intime, og fordrer mye tillit. Ikke bryt den tilliten med å utlevere andre. 6 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 Det er verken aldersadekvat oppførsel eller noe man bør oppmuntre. Anonymkode: 99f2c...0fe 6 2
Lorieen Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Her tror jeg du bør veilede din tenåring i å sette grenser for hva man utleverer, både om seg selv og andre. Det er greit å diskutere seksualitet med venner på et generelt grunnlag, men noe bør faktisk være privat. 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 Det er helt sykt.. la d være privat ts. Ingen har noe med dine seksuelle erfaringer Anonymkode: 9ec28...3a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 Du bestemmer selv hva du vil dele. Og det gjør også vennene og partnerne hennes.. Er ikke sikkert de synes det er så kult at du vet "alt" om deres sexliv. Det burde du kanskje snakke litt med henne om. Anonymkode: aa60b...049 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 For et mareritt av ei venninne! Dette må du ta tak i før hun sitter der venneløs og alene med kun mamma å snakke med. Det er jo også helt forferdelig mot kjærestene hennes. Tenk deg selv, hadde du likt det hvis svigerfar fikk vite alle detaljer om sexlivet og onanivanene dine? Anonymkode: 071b9...bb3 5 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Jeg forstår ikke at du setter pris på og oppmuntrer til denne type samtaler. Åpenhet rundt seksualitet er fint, men å utlevere andre er noe man burde læres at ikke er greit. Å fortelle om venners sex-liv (både med og uten partner) er skikkelig ugreit. Hun burde også være forsiktig med å dele egne sex-opplevelser med partner med deg og andre. At hun spør deg om du kan dele føler jeg tyder på at du har fått et venninne-stempel, og det er ikke utelukkende positivt. Anonymkode: cce15...445 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi da får jeg innsyn i deres holdninger og grensesetting. Ja, jeg er nok en hønemor som uroer meg veldig, så å vite gir meg trygghet. Hun oser av trygghet og tydelighet, og det er vel egentlig det jeg er takknemlig for. Anonymkode: 7eeff...7ef Du skal ikke vite noe om andres holdninger og grensesetting i andres seksualliv! Det er overhodet ikke din sak. Du er jo helt grenseløs selv hvis du mener at å vite noe om 17-åringers erfaringer og holdninger og preferanser er noe du skal uroes over eller trygges på (selv din egen 17-åring). Dere trenger nye grenser begge to, man skal ikke utlevere seg selv eller andre på den måten der. Hun og du er ikke trygge og tydelige, ærlige og åpne, hvis du som mor føler du bør snakke om spesifikke seksuelle erfaringer med dine barn!!!! . Dere krenker jo andre, og er grenseløse selv. Anonymkode: fc2d7...61a 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 Dette høres unormalt og usunt ut. Anonymkode: 31152...366 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 Veldig spesielt å være stolt av å ha en datter som sladrer om andre mennesker privatliv og bryter tillit på den måten. Du har ingenting med verken hennes eller hennes venninners sexliv og det kan du veldig godt fortelle henne når hun plaprer i vei siden den delen av oppdragelsen er noe du tydeligvis har glemt hittil. Du må finne andre måter å føle deg trygg på, dette er ikke normalt eller sunt. Anonymkode: 54787...de7 3 2
Happy2hanne Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 Jeg har selv en gutt i ungdomsalderen, og han forteller ikke så mye om egne erfaringer, men han spør noen ganger. Jeg kan svare ganske detaljert og direkte på seksuelle spørsmål, men utleverer aldri partner. Ungdommer trenger også å lære at de ikke skal utlevere det som har skjedd sammen med en annen til andre.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #20 Skrevet 19. mars 2023 Dette høres ikke normalt ut. Det at hun er utleverende om egen seksualitet er heller ikke ensbetydende med at hun "oser av trygghet og tydelighet". Dette høres bare merkelig ut. Jeg kan fint prate om seksualitet med mine døtre og fortelle om egne erfaringer. Men å gå i detalj på onani er totalt uaktuelt. Anonymkode: bffde...9fe 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå