AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Jeg har jobbe en stund som bpa, og trivdes med det stort sett. Ble nylig syk og måtte for første gang i jobben bruke egenmeldingen. Ga beskjed i god tid til både arbeidsleder og firmaet jeg jobber for. Det falt ikke i god jord hos arbeidsleder, som ringte og styrte noe voldsomt🥵 Det er jo som regel ikke slik at man planlegger å bli syk, og av og til kommer det på kjipe tidspunkt. Uten å gå i detaljer så er bruker relativt oppegående, derfor har de ikke har avlasting hele tiden. Bruker har jeg en god relasjon til, men arbeidsleder er svært krevende og detaljstyrer i overkant av hva jeg har opplevd i andre ordninger. Det ser ut til, både fra hva jeg nå har lest her og hørt av kolleger, at det ofte er mer krevende å jobbe i ordninger hvor arbeidsleder er et familiemedlem i samme husstand. Det er mange greie brukere og arbeidsledere å forholde seg til i denne jobben, men jammen er det en del rart man kommer borti også. Kommer nok ikke til å jobbe i ordningen med denne brukeren stort lenger. Kan bli 3 kjipe måneders oppsigelsestid, med mindre jeg er såpass heldig at arbeidsleder velger å få inne noen andre å gi timene til i den resterende perioden. Anonymkode: 66ec7...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Jeg er arbeidsleder i min egen ordning, og synes IKKE det høres bra ut. Dessverre er det ingen likhetstegn mellom det å ha et assistansebehov/ha en nær pårørerende med assistansebehov, og det å være en god leder. Det må en kompetanseheving til i denne bransjen, det blir jeg mer og mer overbevist om. Det er ikke nok med et dagskurs i HMS, man må tenke større og bredere. Jo, du har naturligvis rett til å være syk som andre arbeidstakere. Arbeidsleder får skaffe vikar. Når det gjelder detaljstyring, så er arbeidsledere forskjellige. Usikker på hvordan dette fortoner seg i denne ordningen, men detaljstyring påvirker uansett arbeidsmiljøet ditt negativt. Noen ganger er detaljer viktige, som i vedtak med store medisinske utfordringer. BPA-yrket er både lite kjent, misforstått og svært personavhengig. Det er min mening, særlig etter å ha lest tråder om dette yrket på nett. Jeg har aldri i mitt liv lest en positiv ting, og det skremmer meg. Anonymkode: 59354...2e6 7
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Jeg er tidligere sykepleier i hjemmetjenesten og vil påstå at BPA er helt fantastisk ordning når den fungerer som den skal. Jeg hadde flere brukere som hadde sin egen BPA og vi var innom kun for sårstell eller sprøyter. Mange pårørende skulle ønske de fikk flere timer i døgnet, men det er jo alltid en vurdering. Jeg er likevel kritisk til den når den ikke fungerer. To ganger har jeg vært utsatt for at firmaet som har ansvar for å finne vikar til BPA som er blitt syk ikke har funnet noen, og har ringt oss i hjemmesykepleien og lempa ansvaret over på oss i stedet. Hjemmetjenesten er veldig tung, særlig i helgene, og når vi i tillegg får brukere som ellers har mye tid på dagsplanen sin, blir det ekstremt tungt. Jeg ville bare si at BPAer nok kjenner på det samme presset, ja.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Det er ikke så lett å være arbeidsleder eller bruker heller, når vikarsituasjonen er ikkeeksisterende. Saken er at det er arbeidsleder selv som skal skaffe vikarer, men da må man ha handlingsrom og kompetanse på dette, fra leverandørens side. Dette kunne jeg skrevet mye om, men det er hovedgrunnen til at jeg byttet fra kommunal ordning til et privat BPA-firma. Å ha hjemmetjeneste og å ha assistent, er to forskjellige tjenester. Det handler ikke om å ha en liste med ting som det er vilkårlig hvem som utfører, det handler om frihet: Å være en leder i eget liv og leve livet etter egen vilje, eller å tilpasse seg hjemmetjenesten og å leve på et absolutt eksistensminimum som gjør det vanskelig å delta i arbeidslivet eller være likestilt i samfunnet. Det skal sies at jeg har et helt fantastisk forhold til både hjemmetjenesten og assistentene mine, etter egne begrep. Men konsekvensen dersom det ikke fungerer, er ikke bare at hjemmetjenesten får det tyngre, for å si det sånn. Assistentene mine er noen av de viktigste personene i livet mitt, og jeg behandler dem sånn. Selvsagt innen arbeidslivets spilleregler. Anonymkode: 59354...2e6 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg er arbeidsleder i min egen ordning, og synes IKKE det høres bra ut. Dessverre er det ingen likhetstegn mellom det å ha et assistansebehov/ha en nær pårørerende med assistansebehov, og det å være en god leder. Det må en kompetanseheving til i denne bransjen, det blir jeg mer og mer overbevist om. Det er ikke nok med et dagskurs i HMS, man må tenke større og bredere. Jo, du har naturligvis rett til å være syk som andre arbeidstakere. Arbeidsleder får skaffe vikar. Når det gjelder detaljstyring, så er arbeidsledere forskjellige. Usikker på hvordan dette fortoner seg i denne ordningen, men detaljstyring påvirker uansett arbeidsmiljøet ditt negativt. Noen ganger er detaljer viktige, som i vedtak med store medisinske utfordringer. BPA-yrket er både lite kjent, misforstått og svært personavhengig. Det er min mening, særlig etter å ha lest tråder om dette yrket på nett. Jeg har aldri i mitt liv lest en positiv ting, og det skremmer meg. Anonymkode: 59354...2e6 Enig. Jeg har BPA. Jeg er ryddig, tar imot egenmelding og sykemelding med en "god bedring!", og ordner vikar. Det skal være like profesjonelt som enhver stilling. Jeg ser for meg at det er enklere å forholde seg slik til det om man har hatt en del år i arbeidslivet, som jeg selv hadde før jeg ble syk. Men det er bare synsing. Ts, syns du skal vurdere stillingen din her. Du skal ikke få dårlig samvær over sykdom, uansett jobben din. Jeg er utrolig glad for at BPA finnes, det gjør mitt liv veldig mye bedre. Livskvaliteten øker. Jeg gjør det jeg kan for å sørge for at assistentene har det greit på jobb, og det syns jeg skal være en selvfølge. Dessverre virker det ikke alltid å være det. Anonymkode: 3d885...ffc 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 54 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Jeg har BPA. Jeg er ryddig, tar imot egenmelding og sykemelding med en "god bedring!", og ordner vikar. Det skal være like profesjonelt som enhver stilling. Jeg ser for meg at det er enklere å forholde seg slik til det om man har hatt en del år i arbeidslivet, som jeg selv hadde før jeg ble syk. Men det er bare synsing. Ts, syns du skal vurdere stillingen din her. Du skal ikke få dårlig samvær over sykdom, uansett jobben din. Jeg er utrolig glad for at BPA finnes, det gjør mitt liv veldig mye bedre. Livskvaliteten øker. Jeg gjør det jeg kan for å sørge for at assistentene har det greit på jobb, og det syns jeg skal være en selvfølge. Dessverre virker det ikke alltid å være det. Anonymkode: 3d885...ffc Jeg har vurdert det slik at det ikke går lenger i den ordningen, og har levert oppsigelsen min. Både arbeidsleder og bruker har mange år i arbeidslivet bak seg, og solid utdanning og økonomi. Så det står ikke på kunnskapen. Fått tilbakemelding fra koordinator at jeg må belage meg på 3 mnd. oppsigelsestid. Så gjenstår det å se hvordan arbeidsleder gjør med timene i den perioden. Har allerede fått bekreftet på en annen ordning jeg trives i at jeg kan jobbe mer der fremover. Så ser lyst på det☺️ Anonymkode: 66ec7...9f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Det er nok endel dårlig ledelse innen BPA, det er den store svakheten ved ordningen. I tillegg til at bruker av ordningen blir veldig sårbar ved for eksempel sykefravær, siden de selv må skaffe vikarer (fra hvor?). Men ansatte må jo få lov til å være syke! Dessuten burde man få lønn for å lede en BPA-ordning. Anonymkode: 41b3f...e90 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå