Gå til innhold

Hva slags klær nupper minst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen stoffer etc som nupper mer enn andre, evt hva? Blandingsplagg? Eller annet? Ren ull? Bomull nuppe rvel minst?

Anonymkode: 20ec3...e64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte en butikkansatt om dette igår. Jeg fikk til svar at akryl nupper, men gjør plaggene mykere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

rene naturstoffer med lange fibre nupper minst. Det nupper når det blir blandet med syntetiske stoffer.

https://www.kk.no/mote/hvorfor-nupper-klaerne/67942442

Anonymkode: bb610...9b0

Dette er nok et dumt spørsmål, men kan noen forklare meg hvordan jeg ser forskjellen på korte og lange fibre på en genser?Noen som har eksempel med bilder eventuelt?🤗 

Anonymkode: a894e...c6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er nok et dumt spørsmål, men kan noen forklare meg hvordan jeg ser forskjellen på korte og lange fibre på en genser?Noen som har eksempel med bilder eventuelt?🤗 

Anonymkode: a894e...c6b

det ser man vel best på prislappen 😉

Skrevet

Mohair har de lengste fibrene. Alpakka er også veldig bra. Kashmir vet jeg ikke så mye om. Bomull er også bra.

AnonymBruker
Skrevet
vikilLJA skrev (2 timer siden):

Mohair har de lengste fibrene. Alpakka er også veldig bra. Kashmir vet jeg ikke så mye om. Bomull er også bra.

men det er vel gjerne sånn at en billig mohair/alpakka/kasmirgenser har korte fiber, og en dyr genser i samme stoff kan ha lange fiber. Kasmir finnes i hvertfall i begge typer. Kommer an på hvor på dyret håret er fra.

AnonymBruker
Skrevet

Mine gensere i 100 % ull og 100 % kasjmir er definitivt det som nupper mest. Føltes ikke ut som billige ull- og kasjmirgensere der og da, men er vel det da 😄

Anonymkode: ad191...7cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mine gensere i 100 % ull og 100 % kasjmir er definitivt det som nupper mest. Føltes ikke ut som billige ull- og kasjmirgensere der og da, men er vel det da 😄

Anonymkode: ad191...7cd

Nei da, kasjmir nupper, slik er det bare, men det er stor forskjell på graden av nupping. "All cashmere will pill no matter what you do - but low-quality cashmere may pill immediately if you rub a layer of it between your fingers. This happens due to the grade's shorter, thicker fibers."

Anonymkode: 90ca6...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...