Gjest Lija Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 (endret) Min straks 4 åring juger veldig mye. Både i uskyldige og litt mer alvorlige tilfeller. Det er aldri hen sin feil, selv i situasjoner hvor det helt åpenbart for alle er det. (Feks at vedkommende hen skylder på ikke er tilstede). Hen ødelegger og veldig mye med «vilje». Alt fra egne leker, til andres leker eller ting. Og hen er aldri skyldig. Det skjer nesten daglig. jeg tenker ikke at dette nødvendigvis er unormalt og jeg tenker absolutt ikke at det er noe galt med barnet. Men jeg tenker at vi nok møter det feil- som gjør at det bare fortsetter eller blir verre. Hva er rett måte å møte en 3 åring som juger og ødelegger alt mulig på? Noen ganger blir vi irriterte (bare fordi vi er slitne småbarnsforeldre), andre ganger overser vi det/tuller det bort, og andre ganger er vi helt rolige og møter det med undring. Altså får hen til å utdype hvordan den eller den kan ha ødelagt tingene når vedkommende ikke er tilstede. Jeg skjønner jo at det er feil å ikke møte det likt, men jeg vet jo ikke hva som er rett måte. Noen gode innspill? Hen er språklig sterk og moden for alderen, og leker ofte med eldre barn i bhg- på godt og vondt. Endret 19. mars 2023 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Jeg stusser litt på den siste strategien deres. At dere får barnet til å forklare hvordan noe umulig kunne ha skjedd. Dere gir hn jo bare trening i å juge mer. Er det åpenbart at det er hn som har gjort det, så si det da. "Jeg så at du gjorde det, det er ikke greit". Er det bare du og mannen og barnet i huset og noen har tegnet på veggen, også skylder barnet på naboen... så ikke begynn med noe diskusjon eller forlang forklaring. Bare si at det ikke er greit, og be barnet vaske det vekk/ ta imot konsekvenser. Anonymkode: 8675f...1da 1 2
Gjest Lija Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg stusser litt på den siste strategien deres. At dere får barnet til å forklare hvordan noe umulig kunne ha skjedd. Dere gir hn jo bare trening i å juge mer. Er det åpenbart at det er hn som har gjort det, så si det da. "Jeg så at du gjorde det, det er ikke greit". Er det bare du og mannen og barnet i huset og noen har tegnet på veggen, også skylder barnet på naboen... så ikke begynn med noe diskusjon eller forlang forklaring. Bare si at det ikke er greit, og be barnet vaske det vekk/ ta imot konsekvenser. Anonymkode: 8675f...1da 👍 Det er den strategien barnehagepedagog ba oss bruke. Være undrende slik at barnet kommer frem til svaret selv. Ikke hver gang, men de gangene det er uskyldige ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå