Gå til innhold

Må man ha rørlegger for å koble om vask og blandebatteri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal pusse opp vaskerommet og tenker å bytte ut vask og vannkranen. Må man bruke rørlegger for å koble om dette eller kan man gjøre det selv? Mannen mener han får det til selv men jeg er skeptisk da det er våtrom om nesten alt arbeid krever at man har dokumentasjon fra fagfolk mtp. forsikring😅

Anonymkode: 6714e...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 3/19/2023 at 7:55 AM, AnonymBruker said:

Skal pusse opp vaskerommet og tenker å bytte ut vask og vannkranen. Må man bruke rørlegger for å koble om dette eller kan man gjøre det selv? Mannen mener han får det til selv men jeg er skeptisk da det er våtrom om nesten alt arbeid krever at man har dokumentasjon fra fagfolk mtp. forsikring😅

Det er riktig

Anonymkode: 765a3...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han gjort det før så skulle det ikke være noe i veien for det husk de fleste kraner i dag har  flex slanger du bare skrur på lagt inn dusj selv på badet sammen med vaskemaskin kran som jeg har koblet til vegguttaket bak dusjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 7.55):

Mannen mener han får det til selv men jeg er skeptisk da det er våtrom om nesten alt arbeid krever at man har dokumentasjon fra fagfolk mtp. forsikring😅

Jeg kan tenke meg to situasjoner hvor denne dokumentasjonen vil gjøre nytte:

1: Det oppstår en lekkasje i nettopp denne koblingen som forårsaker en skade og en forsikringssak. Her KAN man risikere en forkorting av utbetaling.

2: Dere skal selge boligen og det vil bidra til en høy takst om alt arbeid i boligen er dokumentert utført av håndverker med fagbrev.

Kommentar til 1: 

Dersom du eller manne KAN velge rette komponenter og KAN koble riktig vil det ikke oppstå en lekkasje herfra de nærmeste seksti år. Dersom det er et våtrom med sluk i gulvet vil i tillegg denne lekkasjen som IKKE vil skje IKKE forårsake en forsikringssak. 

Kommentar til 2:

Dette er relevant dersom dere flipper bolig og/eller skal selge de nærmeste fem årene, anslagsvis.

Dersom dere skal bo der i mange år vil andre parametre (beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet) bli helt dominerende. Nye krav vil også stille krav til andre installasjoner og dere kan bestille en rørlegger som gjør en teknisk gjennomgang før takst.

Jeg er av den oppfatning at man kan gjøre veldog mye selv dersom man har vilje og evne og lyst til å sette seg inn indet tekniske og gjør noen grunninvesteringer i bra verktøy.

Oppsiden er stor i både penger spart, følelse av mestring, og faktisk tid brukt. Nedsiden er svært begrenset og dessuten langt på vei kontrollerbar slik jeg har forklart under noen enkle forutsetninger.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, dere! Vi endte opp med at mannen kobler av vann/kran slik at vi får revet ut alt, så får vi en rørlegger til å koble på nytt så vi får papirene i orden :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, dere! Vi endte opp med at mannen kobler av vann/kran slik at vi får revet ut alt, så får vi en rørlegger til å koble på nytt så vi får papirene i orden :) 

Det er en smart og fleksibel mellomløsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...