Gå til innhold

Galskap å kjøpe leilighet med sovealkove?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius

Jeg hadde ikke hatt noe problem med sovealkove om jeg var enslig. Men synes den prisen høres ekstremt høy ut for en så liten leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du har egenkapital på 15%, og betaler i snitt 5% rente i 30 år, så koster leiligheten effektivt 275 000 kr per kvadrat.

Om du tjener 600k i året så kan du kjøpe 1.5 kvadrat per år (om 100% av lønnen din går til leiligheten).

Man må jo være økonomisk tilbakestående eller care-less milliardær for å kjøpe noe slikt.

Anonymkode: 1ded0...d5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skikkelig fin leilighet! Hadde elsket den mellom 20-35 år. Høy pris ja, men sånn har Oslo blitt om man vil bo sentralt

Anonymkode: 1e239...c98

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 16.17):

Du ville ikke kjøpt 150 kvadrat for 4.4M, men heller 31 kvadrat for 4.4M fordi du ikke trenger plassen?

Merkelig tankegang.

Anonymkode: 1ded0...d5b

Nei. Det er helt andre driftsutgifter på 150 kvadrat enn 31 kvadrat.

Her jeg bor (østkanten, 37 kvadrat), betaler jeg ca. 2500 kr i fellesutgifter i måneden.

Prisforskjellen (salgspris) for leiligheten ved siden av er ikke stå stor, den leiligheten er på 64 kvadrat. Men der måtte jeg ha betalt ca. 5300 kr i fellesutgifter per måned.

I tillegg til høyere boutgifter, er det også mer å vaske og vedlikeholde i en stor leilighet.

Selv om mange i Oslo har store lån på små leiligheter, er mitt inntrykk at de fleste har ganske lave bokostnader (sett bort fra utgiftene til lånet).

Anonymkode: 2fb35...73e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville undersøkt muligheten for å ha persienner eller lignende på den innglassede balkongen, sånn at du kan vurdere å sove der hvis du finner ut at det blir for varmt å sove i alkoven. Selv ville jeg ikke hatt noe problem med å sove i alkoven, men vet at noen opplever det som lite behagelig. 

Anonymkode: d59ab...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 14.26):

Har ein følelse av at mange leier / selger bo-enheter som ikkje tilfredstiller krav til branntryggleik, og er rett og slett en brannfelle.  På tide at det vert innført strengere krav  til leiligheter som ikkje tilfredstiller kravene.  Eit soverom "skal ha rømningsvei," og tilgang  friskluftventilering. 

Det er ikke krav til at ethvert soverom skal ha vindu som rømningsvei. Iht. dagens regelverk skal det fra branncellen (boligen/leiligheten) være tilgang til to uavhengige rømningsveier eller direkte tilgang til sikkert sted. Utover dette må minst annethvert rom for varig opphold ha rømningsvindu.28. apr. 2020

Anonymkode: f4caa...f8a

Æh. Forstod du det du siterer? 

En branncelle er en leilighet. Rømningsvei er korridor utenfor leiligheten. Så det må være to trapperom, eller så må det være ett trapperom og minst ett vindu/balkong i leiligheten som det kan rømmes fra. Det er IKKE krav om å kunne rømme fra alle rom i en leilighet. 

En sovealkove er bare en del av stuen, så så lenge stuen har lys, luft og utsikt, så er løsningen innenfor. 

Anonymkode: 99f47...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Taluno skrev (På 19.3.2023 den 10.48):

Jeg har overbygd veranda, og bruker den veldig ofte mai-september. Den brukes alle dager det er opphold, som er relativt ofte. Og elsker sitte ute å med en kaffekopp eller vinglass å se på tordenvær 🥰  Hadde brukt enda oftere om den var innglasset.

Eksen hadde innglasset balkong. Den var brukbar i mai og september. Alle andre måneder var det enten iskaldt (dyrt å varme opp) eller altfor, altfor varmt. Blir bra drivhus inne i den balkongen, selv med alle luftemulighet åpne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 7.08):

Jeg har funnet en leilighet med fin beliggenhet i Oslo. Den er ikke stor (31 kvm), men det kan jeg heller ikke få med mitt budsjett. Men den har i tillegg innglasset balkong på 7 kvm, som er et stort pluss. Resten av leiligheten er fin. 

Den har ikke et eget soverom, og det er dette jeg er usikker på. Det er vegg mellom stue og alkove, og der det ville vært naturlig å ha en dør er det kun åpning. Det er nemlig ikke vindu i alkoven, kun et lite «vindu» øverst i veggen inn til stuen, så det kommer littegrann lys inn. 

Hva tenker dere om denne løsningen? Det er jo åpning inn til gang/stue som jeg eventuelt kan sette et forheng for.

På sommeren kan det jo bli varmt, men en vifte kan kanskje løse det problemet. 

Jeg har ikke hatt soverom av denne typen tidligere. Leiligheten kommer til å gå for rundt 4.2-4.4. Så det er mye penger. Men som sagt er resten av leiligheten helt perfekt for meg :)  

Anonymkode: 5bccf...488

Jeg har bodd i noe sånt, og det var helt fint, men ikke by for mye. Det er prisen som er risikofaktoren her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i en liten leilighet med sovealkove i mange år. Hadde ingenting å klage på. Syntes faktisk det var koselig med liten plass, og det er utrolig mye man kan få til hvis man er litt kreativ og finner smarte løsninger 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg aldri orket over tid. Tar heller en tre/fire roms for den prisen 20 min uttafor sentrum. Det kan du faktisk få, krever bare litt innsats til å male. Da en får du også balkongen din, og en skikkelig seng. 

Anonymkode: 8f1ba...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksen hadde innglasset balkong. Den var brukbar i mai og september. Alle andre måneder var det enten iskaldt (dyrt å varme opp) eller altfor, altfor varmt. Blir bra drivhus inne i den balkongen, selv med alle luftemulighet åpne. 

Det er nok litt smakssak og nøyaktig utforming. Jeg hadde innglasset balkong for 15 år siden, og den ble også brukt mye hele sommerhalvåret, og passer jevnlig en katt hvor eier har innglasset balkong, jeg har ikke noe problem med å sitte ute på den. 
Men jeg vet at en del sliter med at de blir for varm. 

Dog er det uansett en ypperlig mulighet for å kunne tørke klær ute, og få luftet dyner uansett vær, noe som er en stor fordel om man ellers bor trangt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 7.08):

Jeg har funnet en leilighet med fin beliggenhet i Oslo. Den er ikke stor (31 kvm), men det kan jeg heller ikke få med mitt budsjett. Men den har i tillegg innglasset balkong på 7 kvm, som er et stort pluss. Resten av leiligheten er fin. 

Den har ikke et eget soverom, og det er dette jeg er usikker på. Det er vegg mellom stue og alkove, og der det ville vært naturlig å ha en dør er det kun åpning. Det er nemlig ikke vindu i alkoven, kun et lite «vindu» øverst i veggen inn til stuen, så det kommer littegrann lys inn. 

Hva tenker dere om denne løsningen? Det er jo åpning inn til gang/stue som jeg eventuelt kan sette et forheng for.

På sommeren kan det jo bli varmt, men en vifte kan kanskje løse det problemet. 

Jeg har ikke hatt soverom av denne typen tidligere. Leiligheten kommer til å gå for rundt 4.2-4.4. Så det er mye penger. Men som sagt er resten av leiligheten helt perfekt for meg :)  

Anonymkode: 5bccf...488

Over 4 mill for ett rom i Oslo? Det er galskap. 

Men skal du gi så mye penger, sov heller i sovesofa i stuen enn i det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
missmcbeal skrev (På 19.3.2023 den 12.23):

Den var skikkelig fin, og en av de bedre sovealkovene jeg har sett. Ganske romslig og til og med garderobeskap. Likte de praktiske løsningene, og badet var kjempefint. 

Den innebygde balkongen ser skikkelig digg ut, her kan du nok sitte betraktelig mer enn en måned, fint å sitte og ta en kaffe selv når det regner med et teppe.

På veldig varme sommerdager så kan du kanskje til og med sove der om du synest det blir for varmt inne, eller så kan du ha verandadøren på gløtt og evt. skaffe noe netting til å sette opp sånn at du får luft inn. 

Håper du får den TS, og at det ikke blir en alt for heftig budrunde!

På veldig varme dager, hvis solen står å steiker, så blir det umenneskelig varmt med slik innebygd balkong. I alle fall i flere leiligheter jeg har vært i med slik løsning. Kommer an på solen selvfølgelig. Har en kveldsolen kan det nesten være døden, selv om en lufter.

Anonymkode: cf799...d97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke galskap, for man kjøper etter lommeboka. Jeg hadde ikke kjøpt med alkove, fordi jeg ville aldri klart å sove godt der. Må ha vindu åpent/frisk luft, ei vifte ville ikke vært nok.

Men hvis det fungerer for deg, og du ikke vil vurdere annen bydel eller gå litt ned i standard (som du kan fikse på sikt), så er det jo greit. 

Anonymkode: 1e2ba...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...