AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Jeg har funnet en leilighet med fin beliggenhet i Oslo. Den er ikke stor (31 kvm), men det kan jeg heller ikke få med mitt budsjett. Men den har i tillegg innglasset balkong på 7 kvm, som er et stort pluss. Resten av leiligheten er fin. Den har ikke et eget soverom, og det er dette jeg er usikker på. Det er vegg mellom stue og alkove, og der det ville vært naturlig å ha en dør er det kun åpning. Det er nemlig ikke vindu i alkoven, kun et lite «vindu» øverst i veggen inn til stuen, så det kommer littegrann lys inn. Hva tenker dere om denne løsningen? Det er jo åpning inn til gang/stue som jeg eventuelt kan sette et forheng for. På sommeren kan det jo bli varmt, men en vifte kan kanskje løse det problemet. Jeg har ikke hatt soverom av denne typen tidligere. Leiligheten kommer til å gå for rundt 4.2-4.4. Så det er mye penger. Men som sagt er resten av leiligheten helt perfekt for meg Anonymkode: 5bccf...488 1
Tomas77 Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Skal du bo alene er det ikke sovealkove som hadde bekymret meg. 4.4 mill for 31m2 derimot hadde jeg vært ekstremt bekymret for. Det er en pris det er gode sjanser for at du ikke vil få om 2-3 år når du vil ha noe større. 16 1 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Det går helt fint. Anonymkode: ca76b...297 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 Vi bodde to stykker på samme størrelse leilighet i 2-3 år. Og eksen min hadde bodd er i 10-15 år før vi ble sammen. Der var det lagd hems i alkoven, slik at det var køyeseng. Under der hadde vi kontorplass mener jeg. (Dette er 20 år siden). Vi brukte å ha vinduet oppe på stua om natta, det hjalp på frisk luft etc inne i alkoven. Anonymkode: 3f1dd...ca1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Dersom du har det budsjettet, så tror jeg du kan få en leilighet av samme størrelse sentralt i Oslo med et ekte soverom? Spesielt dersom du kan droppe balkongen, hvis det bare var en bonus og ikke et must. Jeg tror jeg fint kunne levd med alkove noen år da, men jeg hadde nok heller tatt et soverom på Sandaker enn alkove på Frogner. Anonymkode: 91dce...1f3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Tomas77 skrev (4 minutter siden): Skal du bo alene er det ikke sovealkove som hadde bekymret meg. 4.4 mill for 31m2 derimot hadde jeg vært ekstremt bekymret for. Det er en pris det er gode sjanser for at du ikke vil få om 2-3 år når du vil ha noe større. Ja det er mye penger for liten leilighet. Men det er ikke lett å finne noe rimeligere faktisk. Det billigste (med balkong) ligger på totalkostnad ca 4,0 mill, og så pleier de å gå 200k-400k over. Så det er liksom sånn markedet er:/ Anonymkode: 5bccf...488
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Jeg bor i en leilighet på 31kvm + balkong (ikke innglasset), og jeg har sovealkove. Her har jeg bodd i åtte år nå og skjønner ikke helt hva som skulle være et problem med det.... Anonymkode: 6dd1b...fc5 6 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom du har det budsjettet, så tror jeg du kan få en leilighet av samme størrelse sentralt i Oslo med et ekte soverom? Spesielt dersom du kan droppe balkongen, hvis det bare var en bonus og ikke et must. Jeg tror jeg fint kunne levd med alkove noen år da, men jeg hadde nok heller tatt et soverom på Sandaker enn alkove på Frogner. Anonymkode: 91dce...1f3 Balkong er et must, ordla meg ikke helt rett. Ja har funnet en annen leilighet med soverom (og balkong) som har fin beliggenhet. Skal sjekke ut denne også Men den har helt sjukt høye felleskostnader (6500), så det har jeg ikke råd til egentlig. Anonymkode: 5bccf...488
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bor i en leilighet på 31kvm + balkong (ikke innglasset), og jeg har sovealkove. Her har jeg bodd i åtte år nå og skjønner ikke helt hva som skulle være et problem med det.... Anonymkode: 6dd1b...fc5 Så godt å høre! Nei jeg vet ikke, jeg har ikke sovet i alkove før. Så jeg ville bare høre litt erfaringer Tenkte mest på å ikke kunne åpne et vindu, få dagslys inn ol. Anonymkode: 5bccf...488
Blålilla Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Jeg må ha frisk og kald luft for å sove- så jeg hadde nok følt jeg ble kvalt. Men om du klarer sove i stuetemperatur er alkove ok tenker jeg Mange hybel-leiligheter har jo det 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Balkong er et must, ordla meg ikke helt rett. Ja har funnet en annen leilighet med soverom (og balkong) som har fin beliggenhet. Skal sjekke ut denne også Men den har helt sjukt høye felleskostnader (6500), så det har jeg ikke råd til egentlig. Anonymkode: 5bccf...488 OK, ja jeg synes også balkong er viktig, jeg hadde nok tatt alkove med balkong over soverom men uten balkong, jeg også. Men det er lett å si, jeg har ikke prøvd alkove og jeg er jo litt sånn som har det lunt og varmt i stua, og svalt og kaldt på soverommet, sover gjerne med vindu åpent. Men det er jo selvsagt ikke noe i veien for å sove med vinduet åpent på en alkove heller. Anonymkode: 91dce...1f3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 Vær obs på at kjøleskap og eventuell fryser bråker ganske mye hvis du skal bo slik. Jeg har gjort det og det var ganske slitsomt i lengden. Anonymkode: 5d5b4...2cd 1 3
MammaMums Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 Vet du- der tror jeg godt du kan👍 Det er alltid størst ruslasjon på sånne små boenheter i spesielt Oslo, men storbyer generelt. Kjør på 2
Nuttery Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 En venninne av meg kjøpte en slik leilighet i fjor, og var litt skeptisk i begynnelsen. Det fungerer mye bedre enn hun trodde, og hun er veldig fornøyd Leiligheten er urolig fin. Jeg synes du skal følge magefølelsen! 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vær obs på at kjøleskap og eventuell fryser bråker ganske mye hvis du skal bo slik. Jeg har gjort det og det var ganske slitsomt i lengden. Anonymkode: 5d5b4...2cd Samme her, måtte ganske høyt opp i pris for å kjøpe det mest stillegående og likevel var det en del lyder. Anonymkode: c9c1e...f31
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er mye penger for liten leilighet. Men det er ikke lett å finne noe rimeligere faktisk. Det billigste (med balkong) ligger på totalkostnad ca 4,0 mill, og så pleier de å gå 200k-400k over. Så det er liksom sånn markedet er:/ Anonymkode: 5bccf...488 Hvorfor er du så opptatt av den balkongen? Soverom bruker man hver natt, balkongen kanskje en måned i året hvis man er heldig med været.... Anonymkode: 57601...c23 6 3
Ava Mae Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 Det kommer helt an på hvor godt du sover i varme tror jeg. Jeg leide leilighet sentralt i Oslo for mange år siden med sovealkove lengst inn i rommet uten tilgang på lufting. Det var helt forferdelig og vifte fungerte heller ikke særlig bra siden alkoven var såpass liten og vifta kom tett på senga. Men nå pleier jeg også å sove med åpent vindu selv på vinterstid og trives fryktelig dårlig i varme generelt, så at denne løsningen ikke fungerte for meg er ikke noe stort sjokk. Den kan fungere fint for deg, men dette er hvertfall min erfaring. Lykke til med kjøp ☺️🤞🏼 1
Gjest Chroma Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 Vanskelig å svare på hva som kan fungere for deg. For meg hadde det fungert fint så lenge jeg bodde alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå