Gå til innhold

Trenger virkelig råd og hjelp. Sex etter fødsel går ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger tips. Fødte for 4 mnd siden og har enda ikke hatt sex. Jeg og mannen har åpen dialog om dette, og begge har høy lyst til vanlig. Så det er ikke lysten det står på, begge er kjempekåte. 

Ble sydd litt, revnet ikke mye. Tiden etterpå har vært bra og vi har det bra sammen, med masse tid til å kunne ha sex. Problemet er at arret gjør kjempevondt og virker hardt. Har vært til to kontroller hos lege, der svaret var likt begge gangene. Alt ser fint ut, det har grodd bra og ingen tegn til infeksjon eller skade, ser ikke ut til at det skal være problemer med samleie. Men bare tuppen på penisen kommer inn så svir det skikkelig som om jeg har et gnagsår der. I går prøvde vi å trosse denne smerten og gå lengre inn, noe som resulterte i mye smerte der vi måtte fort avbryte. I dag har jeg hatt vondt nedentil hele dagen, og det er hovent. 

Hva skal jeg gjøre? Hvorfor er det slik og hvordan kan jeg fikse det når det tilsynelatende ikke er noe galt? Har noen her erfaringer med dette? 

Anonymkode: b53d9...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd dette. Det skal ikke gjøre vondt som du beskriver 4 mnd etter fødsel. Du må bestille ny time hos legen og si det du skriver her. Legen må nok henvise deg videre til noen som har litt mer peiling. Det burde jo ikke være sånn, men kvinnehelse er dessverre veldig nedprioritert 😕

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å si dette går veldig fra person til person, jeg hadde smerter en god stund etter jeg hadde født og blitt sydd. Jeg prøvde meg fram med fingrene først når det føltes greit så prøvde vi. Gjorde fortsatt litt vond med penis men bet tenna litt sammen for og holde ut. 

Men er enig med frøkna over meg her 🤭 ta en test/kjekk til, kanske også prøve og gå til kvinnelig gynekolog, føler dem klarer og forstå problemet der nede litt bedre en leger 

Anonymkode: 90cfb...f19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger tips. Fødte for 4 mnd siden og har enda ikke hatt sex. Jeg og mannen har åpen dialog om dette, og begge har høy lyst til vanlig. Så det er ikke lysten det står på, begge er kjempekåte. 

Ble sydd litt, revnet ikke mye. Tiden etterpå har vært bra og vi har det bra sammen, med masse tid til å kunne ha sex. Problemet er at arret gjør kjempevondt og virker hardt. Har vært til to kontroller hos lege, der svaret var likt begge gangene. Alt ser fint ut, det har grodd bra og ingen tegn til infeksjon eller skade, ser ikke ut til at det skal være problemer med samleie. Men bare tuppen på penisen kommer inn så svir det skikkelig som om jeg har et gnagsår der. I går prøvde vi å trosse denne smerten og gå lengre inn, noe som resulterte i mye smerte der vi måtte fort avbryte. I dag har jeg hatt vondt nedentil hele dagen, og det er hovent. 

Hva skal jeg gjøre? Hvorfor er det slik og hvordan kan jeg fikse det når det tilsynelatende ikke er noe galt? Har noen her erfaringer med dette? 

Det er ikke unormalt at det gjør vondt i arr etter klip en god stund. Det er hormonelt. Hvis det fortsatt gjør vondt etter man har fått tilbake regelmessig menstruasjon, så må du be om utredning.

Anonymkode: a9830...863

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til en kvinnelig, privat gynekolog. Det offentlige kommer ikke til å ta noe ansvar før de eventuelt får skriv fra henne om videre utredning.

Anonymkode: 74557...88f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sydde en rift innvendig etter første

fødsel. Det grodde helt fint, men sex var vondt ihvertfall et halvt år etterpå. Ubehagelig i et år. Det gikk seg til med tålmodighet og masse glidemiddel

Anonymkode: 8eb05...e40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt samme erfaring som nevnt over.

Ca 1 år uten penetrasjon/samleie etter første fødsel pga ubehag.

Anonymkode: 794c1...d24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kom deg til en kvinnelig, privat gynekolog. Det offentlige kommer ikke til å ta noe ansvar før de eventuelt får skriv fra henne om videre utredning.

Anonymkode: 74557...88f

Hvorfor kvinnelig? Min erfaring er utelukkende at menn er bedre gynekologer 😅 Har opplevd kvinnelige gynekologer som bruker seg selv som referanse, altså «slik opplevde ikke jeg det, så da er det ikke slik for deg heller». 
Har kun vært hos én kvinnelig gynekolog jeg har vært fornøyd med, men flere menn. Men smaken er vel som baken når det kommer til dette også. 

Til ts: 

De gangene dere har forsøkt sex, har dere varmet opp godt og sørget for orgasme til deg FØR penetrering, samt brukt godt med glidemiddel? 😊 Husk at alt kan være fint selv om det er vondt til deg da arrvev ikke er elastisk og derfor trenger mye mer tid før det er klart for penetrering.

Bestill deg time hos privat gynekolog hvis du ønsker en ekstra sjekk. 

Skrevet

Få deg en time hos gynekolog, ikke godta at en lege "ser" at dette ser bra ut. 

Det er du som kjenner og føler, og som eier sannheten. 

Få hjelp annet sted.

Skrevet

Å gå til gynekolog vil være langt bedre enn å gå enda en gang til lege. Bruker dere mye glidemiddel? Har du prøvd litt fingring/dilldo? 

Det er vanlig at det er ubehagelig, men skal ikke være veldig smertefullt om dere bruker god tid til oppvarming og bruker godt med glidemiddel.

AnonymBruker
Skrevet

Sydde litt innvendig etter første fødsel. Vondt/ubehag ved samleie i ca 8 mnd etter fødsel.Svie/følelse av at det var tørt og stramt inni der, selv om jeg kunne være våt etter å ha hatt orgasme FØR penetrasjon. Lege sa alt så normalt og fint ut..... Var ikke hos gynekolog. 

Det gikk over av seg selv, men den litt eldre og mer selvsikre meg ville nok pushet på for å få gynekologsjekk. Vi tenkte heller ikke på å forsøke å pøse på med glidekrem.

Anonymkode: 71cae...5ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksen klagde over arrvev, helt til andre fødsel, 2-1/2 år senere. Etter det fungerte organet helt utmerket. 

Anonymkode: 925d9...048

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, hadde samme problemet etter fødsel nr.1 og gikk til legen. Han sa at hvis du ikke har fått menstruasjonen tilbake kan det være årsaken til at det er smertefullt. Husker ikke helt årsake til det, lurer på om det hadde noe med tørre slimhinner å gjøre? Men la det være usakt. Det ble hvertfall mye bedre etter at menstruasjonen kom tilbake. 

Anonymkode: da871...df8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde keisersnitt, men hadde allikevel problem med at det gjorde veldig vondt i skjeden. Ammehormoner kan gjøre dette. For meg ble det først bra da barnet var 1 år, og jeg ikke ammet så mye lenger. I mellomtiden brukte jeg denne gelen: https://www.apotera.no/multi-gyn-actigel-vaginalgel-50-ml?gclid=CjwKCAjw5dqgBhBNEiwA7PryaPFWHguKknnKb-c92DbmlGAvyxyQE0M1J1ZSOu5CafogP2X-xBpKSBoCmskQAvD_BwE

Kan brukes rett før samleie, men bør egentlig brukes jevnlig for å opprettholde effekten. Tror jeg brukte den annenhver dag.

Anonymkode: 2c104...22f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Fikk time til gynekolog, men den er ikke før i august. Ba de ringe om noen avbestilte sin time så kunne jeg komme inn tidligere. 

Vi bruker masse glid når vi har prøvd, og jeg har de siste tre ukene også brukt krem til å få slimhinnene mindre tørre. Har ikke fått mensen tilbake

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg hadde smerter i et år. De første gangene de hadde fullstendig penetrering etter dette hadde hun også vondt, men da ble det bedre etterhvert.

To har opplevd å bli bedre når de sluttet å amme.

Jeg har ikke erfaring med arrvev nedentil, men fikk hypersensitivitet i et arr et annet sted på kroppen. Det varte i flere år før det roet seg.

Bra du har bestilt deg time til gynekolog, ts, selv om det er lenge å vente. Om du ikke sa fra om det der, så ring tilbake og si at du stort sett kan komme på kort varsel. Det hender jo de får avlysninger i siste liten.

Anonymkode: f1478...594

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS her. 

Fikk time til gynekolog, men den er ikke før i august. Ba de ringe om noen avbestilte sin time så kunne jeg komme inn tidligere. 

Vi bruker masse glid når vi har prøvd, og jeg har de siste tre ukene også brukt krem til å få slimhinnene mindre tørre. Har ikke fått mensen tilbake

Offentlig eller privat? De fleste privatklinikker tilbyr time mye raskere enn det, så ville tatt noen telefoner hvis du ikke vil vente 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Frkego skrev (43 minutter siden):

Offentlig eller privat? De fleste privatklinikker tilbyr time mye raskere enn det, så ville tatt noen telefoner hvis du ikke vil vente 😊

Helt klart verdt pengene....får time nesten på dagen her i Oslo.

Fremtiden er privat dessverre, det offentlige klapper snart sammen. Men er gode på nødhjelp.

Anonymkode: cdf0f...535

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Helt klart verdt pengene....får time nesten på dagen her i Oslo.

Fremtiden er privat dessverre, det offentlige klapper snart sammen. Men er gode på nødhjelp.

Anonymkode: cdf0f...535

Ja! Har gått hos privat gynekolog i 8-9 år og er kjempefornøyd. Så absolutt verdt pengene. En allmennlege har som regel lite kunnskap og offentlig gynekologi har lang ventetid… dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre, få deg time privat. 

Anonymkode: 0d9bb...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...