AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Ja som spørsmålet lyder, har utredningen også omfattet en type evne test, altså IQ test under ADHD utredningen? Der din IQ kunne måles og fremkomme i resultat? Jeg selv ble for noen år siden og etter eget ønske henvist til en nevropsykolog, husker jeg fylte ut noen spørreskjemaer, det var samtale om barndom og oppvekst samt noen test oppgaver som eksempelvis opplesing av tekst, matte stykker med hoderegning m.m. Og der jeg stusset veldig på tilbakemeldingen i brevet om at jeg ikke har ADHD men lav IQ på 79, var det vel Jeg ble selvsagt noe fornærmet over det, men jeg vet nå at på det tidspunktet var kroppen og hodet påvirket av "hjernetåke" pga sykdom, så jeg tror det eventuelt påvirket testene, selv om jeg der og da likevel følte at jeg hadde gjort det noenlunde greit under testene (kanskje unntatt hoderegningen, er ikke så god på det må jeg innrømme) Men var disse testene virkelig nok til å teste intelligensen? Noen som har vært borti liknende? Jeg ville liksom bare vite om jeg led av diagnosen (fordi jeg har et barn med dette) og ikke måle IQ! Jeg gremmes ennå av resultat 🙈 Anonymkode: da957...120
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Jeg ble nettopp utredet, og i begynnelsen ble det nevnt evnetest/IQ-test som alternativ, men ble aldri noe av. Usikker på hvorfor. Fikk diagnose. Anonymkode: 99ba5...e8f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Er ikke evnetestet. Diagnose ADD. Anonymkode: 75f4b...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Hvilken IQ-test var det du tok? Hvis det var den som brukes i mensa med firkanter ville jeg ikke blitt så fornærmet, for det er bare én type smart. Anonymkode: ab9f7...385
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 Jeg har tatt evnetest, og en av de merkelige spørsmålene jeg fikk var, Hva er likheten mellom en flue og et tre? Grunnet lenge men kom ikke frem til et svar 😄. Anonymkode: c1770...d88
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvilken IQ-test var det du tok? Hvis det var den som brukes i mensa med firkanter ville jeg ikke blitt så fornærmet, for det er bare én type smart. Anonymkode: ab9f7...385 ts her. Ja, det er vel det jeg lurer på også da og som har vært litt merkelig. Jeg fikk ingen spesiell IQ- test som jeg kan huske, kun utrednings testene for ADHD. Hvordan kunne de da fortelle meg min IQ? Er vel det jeg egentlig lurte på og om det er flere som har erfart dette. For å måle IQ må man vel ta en konkret og seriøs test. Utredningen ble gjort hos en mest sannsynlig nevropsykolog der jeg husker at konen hans også jobbet på samme sted, og det var hun som tok seg av ADHD testene. Anonymkode: da957...120
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har tatt evnetest, og en av de merkelige spørsmålene jeg fikk var, Hva er likheten mellom en flue og et tre? Grunnet lenge men kom ikke frem til et svar 😄. Anonymkode: c1770...d88 Det er jo mange likheter mellom et tre og en flue… de drikker begge vann og får næring fra møkk/gjødsel, begge lever i skogen Anonymkode: fdd75...b51 4
Andro Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Nei, jeg har fullført høyere utdanning, og hatt jobber med stort ansvar. Resultatene talte for seg selv, mente psykologen, så det var ingen testing. Hadde sikkert vært annerledes om jeg ikke hadde hatt disse pekepinnene.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo mange likheter mellom et tre og en flue… de drikker begge vann og får næring fra møkk/gjødsel, begge lever i skogen Anonymkode: fdd75...b51 Men det er ikke det riktige svaret i testen. Anonymkode: 5c486...17a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men det er ikke det riktige svaret i testen. Anonymkode: 5c486...17a Hva er det riktige svaret liksom? Anonymkode: c983f...b3d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har tatt evnetest, og en av de merkelige spørsmålene jeg fikk var, Hva er likheten mellom en flue og et tre? Grunnet lenge men kom ikke frem til et svar 😄. Anonymkode: c1770...d88 Begge lever? 🫣 Anonymkode: e1780...421 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 Hei jeg utreder barn/ungdom og tar alltid en evnetest. Det er viktig fordi jeg må finne ut om det kan være andre grunner til at de strever med konsentrasjon/oppmerksomhet. Noen ganger er det fordi de har lavt evnenivå, mens andre ganger seg jeg at de er tydelig uoppmerksomme under testen og at resultaten blir deretter (da er det interessant å ta testen igjen et år senere for å se hva som har skjedd med tilrettelegging og behandling), og kanskje viktigst: evnetesten er delt inn i mange ulike kategorier. Noen gjør det bra på alt, men har store vansker på ett område: for eksempel språkforståelse (den flua og treet.) Da kan det være snakk om spesifikke lærevansker, og tilrettelegging på akkurat det området kan gjøre hverdagen bedre. Kanskje skal eleven få ting illustrert, en enklere ukeplan, få bruke pc i større grad osv. Anonymkode: a4674...c76 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er jo mange likheter mellom et tre og en flue… de drikker begge vann og får næring fra møkk/gjødsel, begge lever i skogen Anonymkode: fdd75...b51 Men fluer lever også blant mennesker så dermed forsvinner det svaret . Hver gang hun mente at svaret ikke var godt nok så sa hun alltid, Kan du si noe mer?? Anonymkode: c1770...d88
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men fluer lever også blant mennesker så dermed forsvinner det svaret . Hver gang hun mente at svaret ikke var godt nok så sa hun alltid, Kan du si noe mer?? Anonymkode: c1770...d88 Bruker å si «kan du si noe mer» når jeg antar at personen egentlig vet svaret og er inne på noe, men svaret de har gitt blir for vagt og mangelfullt til å kunne noen poeng. Anonymkode: a4674...c76 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Jeg har tatt ADHD-utredning i en periode hvor jeg var veldig stresset. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kvalifiserte til ADHD, da. Jeg fikk evnetest. Skåret høyt på alt unntatt arbeidsminnet. Men det var uansett over gjennomsnittet. Var vel en 4-6 kategorier jeg fikk iq-nummer på. Jeg ville bedt om ny iq-test 😮 Er man under 70 så er man jo gjerne psykisk utviklingshemmet, så de må jo skjønne at det er noe som ikke stemmer! Anonymkode: 00f24...7b9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 Jeg ville heller ikke hatt det på meg at jeg hadde hatt 79 i iq. Tenker at det er noe som kan bli brukt i mot en. F.eks. i en barnefordelingssak Anonymkode: 00f24...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 Det er ikke noe galt med å få en fullskala IQ-skåre på 79. Det betyr bare at du i den perioden under de forutsetningene skåret 79, som betyr et evnenivå i nedre del av normalvariasjonen (ikke utviklingshemming, bare litt under gjennomsnittet). De må ta en ny og oppdatert test om de skal bruke den til noe nytt nå. Ikke heng deg opp i tallet. Du vet hva du kan og hva du får til Anonymkode: a4674...c76 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er det riktige svaret liksom? Anonymkode: c983f...b3d Ja noen som vet? Angrer på at jeg ikke spurte denne nevropsykologen om hva svaret var . Anonymkode: c1770...d88 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har tatt ADHD-utredning i en periode hvor jeg var veldig stresset. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kvalifiserte til ADHD, da. Jeg fikk evnetest. Skåret høyt på alt unntatt arbeidsminnet. Men det var uansett over gjennomsnittet. Var vel en 4-6 kategorier jeg fikk iq-nummer på. Jeg ville bedt om ny iq-test 😮 Er man under 70 så er man jo gjerne psykisk utviklingshemmet, så de må jo skjønne at det er noe som ikke stemmer! Anonymkode: 00f24...7b9 Men ts har ikke under 70, så det er jo ikke relevant. Jeg har også tatt nevropsykologiske tester fordi jeg selv mente jeg var blitt stokk dum (har ME og kognitiv svikt på grunn av det), men scoret fortsatt 130, akkurat det samme som før jeg ble syk. Kjenner to stykker som har fått ADHD-diagbose i voksen alder, ene er advokat og andre er lege, så de har neppe lav IQ. Vet dog ikke om de tok IQ-test under utredningen. Anonymkode: 34813...d05 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #20 Skrevet 19. mars 2023 Har aldri tatt ekte IQ-test, men har stort sett fått høre jeg har "gode kognitive evner" av div utredere. Hvilket er rart fordi jeg har aldri skjønt en dritt av Mensa-testen som bl.a. inneholder en haug av bokser og firkanter osv. Men alltid fått full pott på språklige ting. Har sterk KPTSD/ADD og alle følgesykdommer med med. Anonymkode: 75f4b...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå