AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Jeg vil ikke nevne stedet konkret siden jeg ønsker ikke å bli gjenkjent av noen. Det har i flere år vært en Narvesen ved en T-bane stasjon. Det er mange arbeidsplasser på stedet. Så folk var innom Narvesen på vei til jobb og hjem. Plutselig åpner det en REMA 1000 bare 25 meter unna. Da begynte Navesen å tape penger. Rart det, siden Reitan eier både Narvesen og REMA 1000. Anonymkode: 41804...388 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Rema 1000 drives som franchie, dvs. det er enkeltperson som eier butikkene, men overskudd skal deles med Reitangruppen og eventuell underskudd skal dekkes av eieren selv, og ikke av Reitangruppen. Reitangruppen bestemmer endel vilkår og derav endel priser på enkeltvarer. På dette grunnlaget er Rema1000 og Narvesen to forskjellige foretak som eies av to forskjellige personer, som deler overskuddet til Reitangruppen. Anonymkode: b188e...0f3 3
Kokeplate Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Narvesen og Rema er ikke akkurat samme konsept. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 Du kan ikke sammenlikne Narvesen og Rema, det ene er kiosk og det andre dagligvarebutikk. De dekker ikke det samme behovet, selv om noen av varene er like. Helt naturlig at kunder velger det rimeligste alternativet hvis det ligger en butikk og en kiosk ved siden av hverandre, sjokoladen hos Narvesen er overpriset. En kiosk som ligger ved siden av en dagligvarebutikk må selvfølgelig kjøre mer på de varene som gjør dem unike, nemlig varmmaten. Flere typer pølser f eks. Anonymkode: 35695...a55 2
Taluno Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Jeg vil ikke si det er å pisse på sine kjøpmenn. Reitan treffer nå både kiosk-kundene og dagligvarekundene der, altså de treffer de aller fleste, istedet for en liten gruppe. Ingen går på Narvesen for å kjøpe en pose gulrøtter, en kartong melk, eller en pakke bleie. Og ingen går på Rema for å kjøpe en pølse på vei til trening, eller en kaffekopp på vei til jobb. Jeg bor ved en stasjon som har Narvesen og Joker, og det er alltid mye folk begge steder. De har sikkert ikke mer enn 10m mellom seg. 2
tirben Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Narvesen og Rema tilfredsstiller helt forskjellige behov. Tar ikke ukeshandelen på Narvesen akkurat! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå