Gå til innhold

Felles økonomi eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fordeler dere inntekt osv? :) 

Eier dere likt? Eier den som tjener mest minst eller hva? 

Anonymkode: 86f61...585

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært gift lenge og alltid hatt felles økonomi. Begge eier alt, vi har felles sparekonto, men hver vår lønnskonto. Hvis en av oss får mye penger på lønnskontoen, overfører vi til sparekontoen. Hvis en av oss får lite penger pga store utgifter, overfører den andre penger. Jeg tenker på alle kontoene som våre. Vi fordeler faste utgifter etter hvordan balansen på kontoene pleier å være. Men vi har alltid vært omtrent like gjerrige, og vi skriver regnskap, så dette fungerer fint for oss.

Anonymkode: 882fe...4a9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vært gift i 14 år, traff hverandre da vi var over 30, så levd et liv som voksne alene først. Vi har regningskonto hvor vi overfører fast beløp til, avhengig av inntekt, jeg har tjent noe mer enn han tidligere, nå likt. 

Fra regningskonto går alle faste regninger, utenom billån og service-/driftsutgifter til hver vår bil, det betaler vi selv. Hver vår brukskonto som vi disponerer etter eget ønske, handler mat på omgang. Fungerer best for oss. 

Eier og betaler 50/50 på enebolig. 

Anonymkode: 16fc3...7eb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har i praksis hatt felles økonomi siden vi traff hverandre. Drar bare kortet om hverandre, noen regninger går derfra, andre herfra, og så videre. Var nøye på at ting som boliglån og bil gikk likt før vi giftet oss, men nå er det fri flyt der og. 

Må sies vi har veldig likt syn på økonomi. Begge er av typen som tenker "er det verdt det?", aldri "har jeg råd". Og vi har vært sammen fra null. Og begge har trukket lasset i perioder. Vi har vært sammen siden vi var fattige studenter og ikke eide noe.

Arv er imidlertid skjevdelt i ektepakt. Men kommer selvfølgelig begge til gode nå. 

Anonymkode: 655f6...53d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gift i 15 år, felles barn. Har fellesøkonomi, felles lønns- og regningskonto, hver vår brukskonto som vi overfører til etter behov. Kunne ikke hatt det noe annerledes i vår situasjon. Én av oss har arvet et større beløp som er investert i hytte, det har vi kontrakt på at er særeie, selv om det egentlig er unødvendig. 

Har vansker for å forstå at noen har særøkonomi som gift med bare felles barn da man uansett har forsørgerplikt for hverandre.

Anonymkode: 6d406...412

• Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Er stort sett jeg som tar meg av alt av det økonomiske. Kona overfører 15k til meg, som dekker barnehagen og mat. Så går min lønn til alt det andre. Det som min kone sitter igjen med brukes for det meste til barna/sparing. Det jeg sitter igjen med prøver jeg å spare så mye som mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nygift. Vi deler de faste utgiftene likt, men dersom vi har behov for noe utover det betaler den som har penger. Min mann tjener nå litt mer enn meg så det blir jo gjerne han. Vi pleier ikke kjøpe noe dyrt uten å snakke med den andre uansett så vi har alltid litt kontroll og oversikt.

Anonymkode: e8957...12f

AnonymBruker
Skrevet

Sammen i 20 år og hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen for 19 år siden. Aldri kranglet om økonomi. Vi har hver vår konto men alle pengene regnes som felles. De første årene tjente jeg mer, og i mange år tjente/tjener mannen mer. Snart kommer vi til å tjene ganske likt igjen. Det har aldri vært et problem at vi har tjent ulikt. Siden vi er gift så blir alt delt likt ved en eventuell skilsmisse. Ingen tegn til den, men en vet aldri. Vi kunne aldri hatt det annerledes.

Anonymkode: c1348...568

AnonymBruker
Skrevet

Samboere. Har lik eierandel på huset. 
vi har en felles konto til mat og husholdning. Alle felles regninger går fra hans kontoer son jeg setter inn penger på og står som disponent på. 
vi starta med å betale halvparten av alt hver. Siden da har vi fått to barn, strøm har blitt dyrere, renta har gått opp og forsikringsutgifyer større. Mine innbetalinger for mat(til felleskontoen) og boliglån har økt ettersom utgiftene har økt. Resten av de økte utgiftene(inkludert barnehage) har han dekket. Jeg har nok kjøpt mest klær og sko til barna, men han har også tatt noe, og tatt alle store ting som bilstoler, nye senger osv. 

Har regnet på det jevnlig og ser at vi fremdeles betaler omtrent like mange prosent av inntekta vår. 
Vi starta med lik inntekt, nå tjener han ca 300 000kr mer enn meg, pluss overtid. 

Anonymkode: c05a1...c16

AnonymBruker
Skrevet

Var samboere i mange år før vi fikk barn, da hadde vi ikke felles økonomi.

Da jeg ble gravid fikk vi felles økonomi. Vi har tilgang til hverandres kontoer. Har en felles regningskonto som vi overfører til med en gang vi får lønn. På lønningsdag overfører vi også penger til fond/sparekonto. Resten av pengene bruker vi som vi vil... Ingen av oss må spørre om lov for å kjøpe noe til seg selv, men ingen av oss er storforbrukere eller har spesielt "ufornuftig pengebruk". Vi eier boligen 50/50.

Mannen tjener mer enn meg. Jeg gjør klart mest husarbeid, tar meg av handling og passer på at barnet har alt det trenger av klær, utstyr osv. Mannen ser heldigvis dette, og at det også er et bidrag på samme måte som at han bidrar med mer inntekt til familien enn jeg gjør. Han jobber tidvis en del overtid, men da er han jo avhengig av at jeg "passer" barna. På samme måte som at jeg jobber kveld/helg/helligdager i min jobb er avhengig av at han da "passer" barna for at jeg har vakter på ugunstige tider. Da skulle det bare mangle at vi deler godene med hverandre (goder = overtidsbetaling/ kveld- og helgetillegg/ helligdagstillegg)

Anonymkode: e8ff8...fd3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt felles økonomi siden den dagen vi flyttet sammen. For å organisere det, har vi hver vår lønnskonto med trekk. Veldig kjekt om en av oss går bort og slippe at lønnskontoen blir låst. Vi har felles regningskonto, matkonto, feriekonto og sparekonto, hvor vi begge har tilgang. Vi har i tillegg egne private sparekontoer. Han har en pensjonsspar og jeg en aksjespar + at ungene sine kontoer står på meg. 

For øyeblikket tjener jeg betydelig mer enn han. Han gjør mest hjemme. Dette har endret seg frem og tilbake i årenes løp. Vi har lik eierandel, men han har tinglyst en skjevdeling ved dødsbo, da vi har særkullsbarn. Han har livsforsikring som tilfaller meg, om jeg blir alene først. 

Anonymkode: 54cdd...051

Skrevet

Felles barn og felles økonomi. Alt hans er mitt- og motsatt. Men vi er omtrent like sløsete og sparete, derfor gr det greit. - Og vi har vært sammen i hundre år, begge gar fått og brukt arv på vårt felles liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har delt økonomi. Gift i 5 år, ett barn. Jeg betaler alt av regninger, så han har fast overføring til meg i mnd for sin del. 

Mat osv handler vi inn ved behov, ingen som holder styr på hvem som har handlet hva. Hvis vi handler inn noe til barnet som er litt dyrere, sender vi Vippskrav på halvparten.

Vi har separate sparekontoer, som vi bruker til hva vi selv ønsker, så lenge vi også har nok til å bidra til familieferie, ting til leiligheten osv. Funker perfekt for oss :)

Anonymkode: 58032...1eb

Skrevet

Felles regnings-/matkonto og sparekonto som vi betaler fast inn til etter evne. (brøk etter inntekt)

Det vi har til overs hver disponerer vi i utgangspunktet fritt.

AnonymBruker
Skrevet

Samme som Blizz 1 over, det fungerer kjempefint.

Mannen min får 6000 mer utbetalt i måneden enn jeg. Når vi får lønn, setter han 6000 kr mer enn meg inn på felleskontoen. Resten av pengene disponerer vi selv. Med jevne mellomrom resten av måneden ved behov setter vi et likt beløp inn på felleskontoen, der vi begge har kort, som vi bruker til mat/klær til barna/div utgifter.

Vi trekker en lik sum hver mnd fra lønnskontoene våre som går til nedbetaling av lån.

Det fungerer kjempefint, og vi kan gjøre det vi vil med våre "egne" penger ellers.

Anonymkode: 4408b...8a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 1.17):

Vi deler alt likt. Lønninger inn på samme konto, så holder vi tilbake et fast avtalt beløp til fri disposisjon. Alt annet går i felleskassa, til felles sparing, felles utgifter osv. Vært gift i snart 10 år da, og slo sammen økonomien i det vi giftet oss. Helt naturlig for oss å dele det. Jeg har vel tjent mest, men nå er inntektene ganske like egentlig. Og det har aldri spilt noen rolle uansett :) 

Ville IKKE hatt felles økonomi, med unnta av felles konto for utgifter osv som begge betaler inn til, som samboere. Slik hører til forpliktelsen kalt ekteskap synes jeg. Av juridiske årsaker også.

Anonymkode: 98bd9...fb7

Skrevet

Utgifter som billån, huslån, forsikringer, mat, strøm, drivstoff, barnehage osv deles 50/50 og trekkes fra en konto vi begge disponerer. Her setter vi inn 20k hver i mnd. Det jeg sitter igjen med etter det er betalt disponerer jeg som jeg selv vil, samme med han. Han tjener omtrent 10k mer enn meg i mnd, eier like stor andel av huset. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles lån; men har hver våre lønnskontoer og hver våre sparekontoer . Vi har vel egentlig sånn sett ikke felles økonomi. Men vi kommuniserer godt og har fordelt utgiftene oss i mellom på en fast måte som gjør at begge har litt igjen. Det blir da enten spart eller brukt til en større utgift som ventes. 

Anonymkode: ed654...21c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 1.17):

Vi har vært sammen i en liten evighet, er gift og har et barnehagebarn. Vi startet med omtrent like lite sparepenger, og har tjent relativt likt. Vi tenker at vi eier alle våre ting som vi har anskaffet oss ila forholdet sammen, og etter vi fikk barn så slo vi sammen økonomien vår helt, slik at totalen av inntektene våre alltid er "våre" penger, da jeg sannsynligvis kommer til å tjene en del mer enn kona ila de neste ti-tyve årene.

Skrevet

Deler og eier alt likt. Alt av inntekt går inn på konto begge har tilgang til. Sparing og lignende skjer da naturlig nok også sammen.

Gift i ti år, to felles barn, en hver fra tidligere, vi sparer sammen til barna også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...