Gå til innhold

Hvor lenge varer en åpnet vinflaske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åpnet en vinflaske i kveld og har drukket 2 glass. Nå skal jeg legge meg. Lurer på hvor lenge vinen holder seg god? Det er rødvin. Står på vinmonopolets sin side at den ikke er egnet for lagring. Men jeg tenker vel at den holder en uke eller to? 

Anonymkode: a97d8...ed0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maks en uke er min erfaring. Etter det smaker den bare surt og bittert. 

AnonymBruker
Skrevet

Lagring betyr noe annet i denne sammenheng. 

Opptil en uke i kjøleskap, med kork. Med vakuumkork, kanskje lenger. Dette er enkelt å google seg frem til :)

Anonymkode: a0ebd...175

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for info :)

Anonymkode: a97d8...ed0

AnonymBruker
Skrevet

Franskmennene har følgende uttrykk: "Quand le vin est tiré, il faut le boire". De bruker det som vi bruker "har du sagt A, så må du si B". Og direkte oversatt betyr setningen at når vinen er trukket opp, må den drikkes.

Med andre ord: Åpnet vin holder seg i prinsippet ikke. Smaken forringes ved at vinen syrner mer og mer så snart den blir utsatt for luft. En dag eller 2-3-4 går fint, men etter det smaker man godt forskjell.

Vi bruker vakuumkork, og drikker resten av en flaske før det er gått en uke. Vanlig kork går egentlig like greit, vakuumkorkene er nok litt oppskrytt.

Og ellers: At en åpnet vinkartong holder i månedsvis i kjøleskap er også bare tøv. Der slipper også oksygen til når man tapper seg et glass, og vinen blir surere og surere for hver gang. Den blir selvsagt ikke dårlig eller helsefarlig å drikke på noen måte, men smaken forringes i retning eddik.

Anonymkode: 0588b...a37

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. Når rødvin er gåen lukter den neglelakkfjerner så det sier seg litt selv når den er for gammel. 

Anonymkode: ffc44...69d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...