AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Del Skrevet 18. mars 2023 Jeg har en pappa med asperger og som derfor sliter med det sosiale. Har forståelse for at sosiale koder kan være vanskelig for han. Men noe som irriterer meg er at han sliter med "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg". F.eks så er han svært opptatt av å skjerme eget privatliv, men han elsker å grave i andres privatliv og han gjør ingen forsøk på å skjule at han graver i andres privatliv. Han hater når andre kommer på besøk uten å ha spurt først, men spør aldri selv før han drar på besøk. Noen som vet om dette også henger sammen med asperger? Har prøvd å ta opp oppførselen hans for en del av tingene kan irritere meg kraftig, men har ikke hjulpet. Anonymkode: d6c1c...6b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Del Skrevet 19. mars 2023 Det har ha vel ingen ting med autisme å gjøre det. Han er bare ekstremt nysgjerrig type. Du vet folk med autisme har ulik personlighet . Anonymkode: 833f0...32e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 19. mars 2023 #3 Del Skrevet 19. mars 2023 Det er vanskelig å si. Jeg er autist, samboer er autist og vi kjenner en god del andre autister, ingen har utfordringer med akkurat det men det kan vere vanskelig for en del autister å akseptere grenser og regler vi ikke oppfatter som viktige. De fleste jeg kjenner er heller enten forsiktige med å grave eller uinteresserte i å grave slik du beskriver. Min mor derimot er ikke diagnosert, hun har to diagnoserte barn så det kan jo hende det er noe der. Hun er veldig slik du beskriver. Hun greier rett og slett ikke å fange opp grenser selv om de repeteres og fastholdes gang på gang og utrykkes helt klart og tydelig. Hun er også lettfornerma og blir sur når noen for eksempel gjør henne oppmerksom på den typen adferd. Autisme er et spekter, vi er alle ulike. PS, utrykket Asperger blir ikke brukt lenger, det ble fjerna fea DSM-5 i 2013, nå brukes autismespekterforstyrrelse offisiellt og foretrekkes av majoriteten. Dette både på grunn av hvem Hans Asperger var, hans meninger, diagnosekriteriene og mye mer. Om din far foretrekker Asperger må han selvsagt bruke det, det er helt opp til individene men det kan vere greit å merke seg alikevel☺️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Del Skrevet 19. mars 2023 Nevrosererroser skrev (10 minutter siden): Det er vanskelig å si. Jeg er autist, samboer er autist og vi kjenner en god del andre autister, ingen har utfordringer med akkurat det men det kan vere vanskelig for en del autister å akseptere grenser og regler vi ikke oppfatter som viktige. De fleste jeg kjenner er heller enten forsiktige med å grave eller uinteresserte i å grave slik du beskriver. Min mor derimot er ikke diagnosert, hun har to diagnoserte barn så det kan jo hende det er noe der. Hun er veldig slik du beskriver. Hun greier rett og slett ikke å fange opp grenser selv om de repeteres og fastholdes gang på gang og utrykkes helt klart og tydelig. Hun er også lettfornerma og blir sur når noen for eksempel gjør henne oppmerksom på den typen adferd. Autisme er et spekter, vi er alle ulike. PS, utrykket Asperger blir ikke brukt lenger, det ble fjerna fea DSM-5 i 2013, nå brukes autismespekterforstyrrelse offisiellt og foretrekkes av majoriteten. Dette både på grunn av hvem Hans Asperger var, hans meninger, diagnosekriteriene og mye mer. Om din far foretrekker Asperger må han selvsagt bruke det, det er helt opp til individene men det kan vere greit å merke seg alikevel☺️ Datteren min er på spekteret og hver gang noen sier Asperger i stedet for "på spekteret" eller autisme (til nød) så krymper hun seg. Hun hater å høre ordet Asperger om den diagnosen hun har pga det du skriver om han. Han var en barnemorder og jeg håper alle snart stryker ordet Asperger og glemmer hele møkkamannen. Jeg skjønner godt at ingen ønsker å assosieres med den mannen. Anonymkode: 4400c...5de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Del Skrevet 19. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det har ha vel ingen ting med autisme å gjøre det. Han er bare ekstremt nysgjerrig type. Du vet folk med autisme har ulik personlighet . Anonymkode: 833f0...32e Takk 12 minutter siden, Nevrosererroser said: Det er vanskelig å si. Jeg er autist, samboer er autist og vi kjenner en god del andre autister, ingen har utfordringer med akkurat det men det kan vere vanskelig for en del autister å akseptere grenser og regler vi ikke oppfatter som viktige. De fleste jeg kjenner er heller enten forsiktige med å grave eller uinteresserte i å grave slik du beskriver. Min mor derimot er ikke diagnosert, hun har to diagnoserte barn så det kan jo hende det er noe der. Hun er veldig slik du beskriver. Hun greier rett og slett ikke å fange opp grenser selv om de repeteres og fastholdes gang på gang og utrykkes helt klart og tydelig. Hun er også lettfornerma og blir sur når noen for eksempel gjør henne oppmerksom på den typen adferd. Autisme er et spekter, vi er alle ulike. PS, utrykket Asperger blir ikke brukt lenger, det ble fjerna fea DSM-5 i 2013, nå brukes autismespekterforstyrrelse offisiellt og foretrekkes av majoriteten. Dette både på grunn av hvem Hans Asperger var, hans meninger, diagnosekriteriene og mye mer. Om din far foretrekker Asperger må han selvsagt bruke det, det er helt opp til individene men det kan vere greit å merke seg alikevel☺️ Takk. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Datteren min er på spekteret og hver gang noen sier Asperger i stedet for "på spekteret" eller autisme (til nød) så krymper hun seg. Hun hater å høre ordet Asperger om den diagnosen hun har pga det du skriver om han. Han var en barnemorder og jeg håper alle snart stryker ordet Asperger og glemmer hele møkkamannen. Jeg skjønner godt at ingen ønsker å assosieres med den mannen. Anonymkode: 4400c...5de Er pappa som fortalte at han har asperger så jeg brukte det uttrykket. Jeg har ikke satt meg inn i diagnosen så tenkte ikke over at andre ikke likte begrepet. Var ikke meningen å såre noen. TS Anonymkode: d6c1c...6b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 19. mars 2023 #6 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk Takk. Er pappa som fortalte at han har asperger så jeg brukte det uttrykket. Jeg har ikke satt meg inn i diagnosen så tenkte ikke over at andre ikke likte begrepet. Var ikke meningen å såre noen. TS Anonymkode: d6c1c...6b7 Ingen fare, de fleste blir ikke såra eller sinte selv ikke vi som vi missliker eller hater assosiasjonen. Som AB over nevner er det veldig gode grunner til at de fleste virkelig ikke liker ordet men vi forstår også at ikke alle kjenner til alle aspekt av alle ord, utrykk eller diagnoser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Del Skrevet 19. mars 2023 Det er ikke alle aspergere som hater Asperger. Eiendommen min heter Åsberget og barnebarnet mitt, som har diagnosen Aspergers, hjalp meg å installere internettrouteren min. Han ga nettverket navnet "Aasbergers". Muligens selvironisk, men morsomt.😄 Han er en fin fyr, som med god hjelp fra psykiatrien og omgivelsene har funnet ut av situasjonen og har fått det til å fungere for seg. Mitt inntrykk er at det finnes god hjelp for Aspergere, men at de trenger støtte og anerkjennelse fra omgivelsene for å kunne ta imot støtte fra behandlingsapparatet. Det har muligens noe med bekreftelse og aksept å gjøre, uten at jeg er ekspert på verken Aspergers eller autismespekter. Autister som får rett støtte kan nå langt og gi oss uendelig mye positivt. Det trenger vi ikke å være eksperter for å erkjenne. Uten autisme, ville vi ikke hatt verken Elon Musk, Isaac Newton eller Michelangelo. https://behavioral-innovations.com/blog/20-famous-people-with-autism-spectrum-disorder-asd/ Anonymkode: ba58a...38c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 19. mars 2023 #8 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en pappa med asperger og som derfor sliter med det sosiale. Har forståelse for at sosiale koder kan være vanskelig for han. Men noe som irriterer meg er at han sliter med "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg". F.eks så er han svært opptatt av å skjerme eget privatliv, men han elsker å grave i andres privatliv og han gjør ingen forsøk på å skjule at han graver i andres privatliv. Han hater når andre kommer på besøk uten å ha spurt først, men spør aldri selv før han drar på besøk. Noen som vet om dette også henger sammen med asperger? Har prøvd å ta opp oppførselen hans for en del av tingene kan irritere meg kraftig, men har ikke hjulpet. Anonymkode: d6c1c...6b7 Det kan jo virke som at han har litt problemer med mentalisering og en noe lavere evne for empati. Forstår godt det er irriterende for deg. Kanskje det er mulig for deg å få noe støtte som pårørende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann12345 Skrevet 19. mars 2023 #9 Del Skrevet 19. mars 2023 Nevrosererroser skrev (3 timer siden): PS, utrykket Asperger blir ikke brukt lenger, det ble fjerna fea DSM-5 i 2013, nå brukes autismespekterforstyrrelse offisiellt og foretrekkes av majoriteten. ☺️ Forstår dette godt, men vil bare påpeke at det står fortatt i ICD-10. Det er det diagnosesystemet som er mest brukt, hvertfall det jeg og mine kollegaer har brukt på forskjellige arbeidsplasser. Dette er jo fordi «autismespekter-forstyrrelser» er som du sier, et spekter. I enkelte situasjoner må det spesifiseres mer ned til hvilken type. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 19. mars 2023 #10 Del Skrevet 19. mars 2023 Nevrosererroser skrev (7 timer siden): Det er vanskelig å si. Jeg er autist, samboer er autist og vi kjenner en god del andre autister, ingen har utfordringer med akkurat det men det kan vere vanskelig for en del autister å akseptere grenser og regler vi ikke oppfatter som viktige. De fleste jeg kjenner er heller enten forsiktige med å grave eller uinteresserte i å grave slik du beskriver. Min mor derimot er ikke diagnosert, hun har to diagnoserte barn så det kan jo hende det er noe der. Hun er veldig slik du beskriver. Hun greier rett og slett ikke å fange opp grenser selv om de repeteres og fastholdes gang på gang og utrykkes helt klart og tydelig. Hun er også lettfornerma og blir sur når noen for eksempel gjør henne oppmerksom på den typen adferd. Autisme er et spekter, vi er alle ulike. PS, utrykket Asperger blir ikke brukt lenger, det ble fjerna fea DSM-5 i 2013, nå brukes autismespekterforstyrrelse offisiellt og foretrekkes av majoriteten. Dette både på grunn av hvem Hans Asperger var, hans meninger, diagnosekriteriene og mye mer. Om din far foretrekker Asperger må han selvsagt bruke det, det er helt opp til individene men det kan vere greit å merke seg alikevel☺️ Men i Norge bruker vi ICD-10 og der står fortsatt Asperger syndrom. Jeg har diagnosen Asperger syndrom og foretrekker den framfor autisme da jeg er høytfungerende i den sammenhengen og føler det derfor passer bedre med Asperger og ikke autisme. Jeg liker ikke å bli kalt autist. Jeg har ikke satt meg inn i hvem Asperger var for en mann. Det er ikke så viktig for meg. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 19. mars 2023 #11 Del Skrevet 19. mars 2023 Heisann12345 skrev (5 timer siden): Forstår dette godt, men vil bare påpeke at det står fortatt i ICD-10. Det er det diagnosesystemet som er mest brukt, hvertfall det jeg og mine kollegaer har brukt på forskjellige arbeidsplasser. Dette er jo fordi «autismespekter-forstyrrelser» er som du sier, et spekter. I enkelte situasjoner må det spesifiseres mer ned til hvilken type. I ICD-11 er autismespekterforstyrrelse brukt, ikke Aspergers. ICD-11 ble godkjent i 2022 så selv om den ikke er tatt i bruk helt og fullt og må tilpasses for nasjonal bruk er det anbefalt fra WHO at den taes i bruk for blant annet internasjonal rapportering. NHI skriver også at varierende diagnostiske definisjoner gjør at forekomsten i ulike studier for eksempel varierer mye, dette er også del av grunnen til sammenslåingen gjøres, jeg vet det er noe uenighet i nødvendigheten av å beholde et skille der de mest høytfungerende går under en egen diagnose men litt av greia er jo at det er vanskelig og vagt å nettop definere selve autismen individuelt, mange har også komorbiditet som gjør det ekstra vanskelig å si at dette er autisme, dette er for eksempel ADHD. Man risikerer i større grad å avfeie pasienters utfordringer med skillet enn å hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 19. mars 2023 #12 Del Skrevet 19. mars 2023 Purple_Pixiedust skrev (1 time siden): Men i Norge bruker vi ICD-10 og der står fortsatt Asperger syndrom. Jeg har diagnosen Asperger syndrom og foretrekker den framfor autisme da jeg er høytfungerende i den sammenhengen og føler det derfor passer bedre med Asperger og ikke autisme. Jeg liker ikke å bli kalt autist. Jeg har ikke satt meg inn i hvem Asperger var for en mann. Det er ikke så viktig for meg. Som jeg skrev over til TS er det helt greit at individ foretrekker å bruke Aspergers, ingen nekter deg det eller sier at du må kalle deg autist. Det er alikevel et utrykk og en diagnose som er på vei bort av flere ulike grunner og for mange handler det om tilknytningen til Hans Aspergers mer enn skillet mellom høyt og lavtfungerende autisme. Kort fortalt var Hans Aspergers en nazist som mente at menneskerasen måtte renses fra blant annet utviklingsforstyrrelser, han hadde en aktiv rolle i å sende blant annet barn til døden. Mange ønsker ikke å hedre enn slik mann med å bruke Aspergers, andre skiller diagnosen fra mannen som først omtalte den og begge deler er opp til individene det gjelder. Du trenger ikke å ha interesse av hverken diskusjonen eller historien men det kan vere greit å ha i bakhodet at det er relevant for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 19. mars 2023 #13 Del Skrevet 19. mars 2023 Nevrosererroser skrev (2 minutter siden): Som jeg skrev over til TS er det helt greit at individ foretrekker å bruke Aspergers, ingen nekter deg det eller sier at du må kalle deg autist. Det er alikevel et utrykk og en diagnose som er på vei bort av flere ulike grunner og for mange handler det om tilknytningen til Hans Aspergers mer enn skillet mellom høyt og lavtfungerende autisme. Kort fortalt var Hans Aspergers en nazist som mente at menneskerasen måtte renses fra blant annet utviklingsforstyrrelser, han hadde en aktiv rolle i å sende blant annet barn til døden. Mange ønsker ikke å hedre enn slik mann med å bruke Aspergers, andre skiller diagnosen fra mannen som først omtalte den og begge deler er opp til individene det gjelder. Du trenger ikke å ha interesse av hverken diskusjonen eller historien men det kan vere greit å ha i bakhodet at det er relevant for andre. Ja jeg er nok av de som skiller navnet fra mannen. Poenget mitt var bare at I Norge brukes ICD-10 ikke DSM-5 så Asperger er ennå i bruk. Men i ICD-11 går de vel bort ifra Asperger. Men det tar tid å gå over til. Vet ikke om de med Asperger diagnose blir endret til autisme da eller om det blir stående også er det bare de ny-diagnostiserte som får den diagnosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Del Skrevet 19. mars 2023 Jeg har asperger og er veldig nysgjerrig på folk, men jeg vet jo veldig godt hvor grensene går, og jeg er ihvertfall ikke pågående. Heller altfor forsiktig. Jeg kjenner derimot en med ADHD som er helt grenseløst nysgjerrig, pågående og tar ingen hint. Din far høres sta og egen ut. Han vil gjøre ting på sin måte. Akkurat det høres jo veldig typisk autistisk ut. Men - kanskje er denne nysgjerrigheten bare et personlighetstrekk hos din far. Det er mange mennesker som er litt blinde for at de ikke følger den gylne regel. Og så kan det være voldsomt irriterende, og til og med sårende, når andre tolker ens personlighetstrekk som et utslag av autisme. Jeg er meg, uansett. Og du er deg. Så jeg ville ihvertfall ha vært forsiktig med hvordan jeg fremla problemet, hvis jeg var deg. Ingen liker å bli redusert til en diagnose. Anonymkode: ec6cf...8c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 19. mars 2023 #15 Del Skrevet 19. mars 2023 Purple_Pixiedust skrev (3 minutter siden): Ja jeg er nok av de som skiller navnet fra mannen. Poenget mitt var bare at I Norge brukes ICD-10 ikke DSM-5 så Asperger er ennå i bruk. Men i ICD-11 går de vel bort ifra Asperger. Men det tar tid å gå over til. Vet ikke om de med Asperger diagnose blir endret til autisme da eller om det blir stående også er det bare de ny-diagnostiserte som får den diagnosen. Det er helt klart et poeng, jeg skrev om ICD-11 lenger opp men burde selvsagt nevnt det oprinnelig også, ikke bare nevnt DSM-5, det gikk litt fort i svingene sent på kveld. Det endres ikke på de som allerede har diagnosen med mindre de selv aktivt går inn for å be om endring. Samboeren min ble diagnosert for få år siden, da med Aspergers, det samme med min diagnosering noen år tidligere. Begge er opptatt av at ASF er riktig for vår del men bryr oss ikke om at det står Aspergers i papirene. Jeg korrigerer heller ikke de som bruker Aspergers om seg selv men gir gjerne et lite heads up til de som omtaler andre i tilfelle de ikke kjenner til temaet. Det kan sikkert skje at helspersonell for eksempel bruker ASF i stede for Aspergers i fremtiden og at det i artikler, informasjonsmateriale og lignende ikke lenger brukes Aspergers. Det er jo også greit å vite rent praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 19. mars 2023 #16 Del Skrevet 19. mars 2023 (endret) Nevrosererroser skrev (3 minutter siden): Det er helt klart et poeng, jeg skrev om ICD-11 lenger opp men burde selvsagt nevnt det oprinnelig også, ikke bare nevnt DSM-5, det gikk litt fort i svingene sent på kveld. Det endres ikke på de som allerede har diagnosen med mindre de selv aktivt går inn for å be om endring. Samboeren min ble diagnosert for få år siden, da med Aspergers, det samme med min diagnosering noen år tidligere. Begge er opptatt av at ASF er riktig for vår del men bryr oss ikke om at det står Aspergers i papirene. Jeg korrigerer heller ikke de som bruker Aspergers om seg selv men gir gjerne et lite heads up til de som omtaler andre i tilfelle de ikke kjenner til temaet. Det kan sikkert skje at helspersonell for eksempel bruker ASF i stede for Aspergers i fremtiden og at det i artikler, informasjonsmateriale og lignende ikke lenger brukes Aspergers. Det er jo også greit å vite rent praktisk. Ok. Da regner jeg med Asperger blir stående. Ja, det er jo greit å være bevisst på. Endret 19. mars 2023 av Purple_Pixiedust 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #17 Del Skrevet 19. mars 2023 Lav sosial intelligens er helt vanlig innen autisme/Asperger. Ja, jeg har en gutt som fikk Asperger-diagnose for 9 år siden. Allerede da var det enkelte som hang seg opp i at det heter ikke det og det, i stedet for å fokusere på hva diagnosen innebærer og evt hva slags hjelp og hensyn som bør tas. Anonymkode: 7b634...c66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lav sosial intelligens er helt vanlig innen autisme/Asperger. Ja, jeg har en gutt som fikk Asperger-diagnose for 9 år siden. Allerede da var det enkelte som hang seg opp i at det heter ikke det og det, i stedet for å fokusere på hva diagnosen innebærer og evt hva slags hjelp og hensyn som bør tas. Anonymkode: 7b634...c66 Jeg er ikke enig med deg! Jeg har to med Asberger, og de har overhodet ikke lav intelligens, men de har trengt tid på å knekke sosiale koder. Dette bedrer seg med alderen . Anonymkode: ab8b3...305 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #19 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk Takk. Er pappa som fortalte at han har asperger så jeg brukte det uttrykket. Jeg har ikke satt meg inn i diagnosen så tenkte ikke over at andre ikke likte begrepet. Var ikke meningen å såre noen. TS Anonymkode: d6c1c...6b7 Du har ikke sagt noe galt. Jeg har Asperger,det er den diagnosen jeg fikk. Det står i alle offisielle papirer. Samboeren min har Asperger, det er han omtaler seg selv som. At navnet har gått ut av diagnose systemet er ikke noe vi kan noe for,ei heller at Hans Asperger var en nazistisk kødd. Det vil nok etterhvert gå ut av språket og erstattes med autisme grad 1 2 3 4 etc... men enn så lenge finnes det i dagligtalen Anonymkode: a40ff...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #20 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Lav sosial intelligens er helt vanlig innen autisme/Asperger. Ja, jeg har en gutt som fikk Asperger-diagnose for 9 år siden. Allerede da var det enkelte som hang seg opp i at det heter ikke det og det, i stedet for å fokusere på hva diagnosen innebærer og evt hva slags hjelp og hensyn som bør tas. Anonymkode: 7b634...c66 Det varierer jo VELDIG da. 🙂 Jeg har Asperger og jobber som helsefagarbeider i puh bofellesskap. Lav sosial kompetanse, rigiditet og lav evne til selvregulering finner jeg mye av blant beboerne med autisme der jeg jobber og det er ingenting galt med det. Det er endel av problematikken rundt hverdagens krav, men hadde jeg selv hatt den problematikken kunne jeg naturligvis ikke hatt det yrket jeg har. Anonymkode: a40ff...437 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå