Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg er gravid i uke 17+3 og er bekymret for min kjære lille baby. Alt på ultralyder har sett fint ut så langt, så ingenting tyder på at noe er galt. Venter ennå på ordinær ultralyd om et par uker. 

Grunnen til at jeg er bekymret er fordi jeg har snust litt i svangerskapet, og nå sitter jeg med endeløs dårlig samvittighet ovenfor den lille babyen som er så ønsket og så elsket. Klarer virkelig ikke forstå hvordan jeg ikke klarte å slutte tidligere. Jeg snuste så å si som normalt frem til uke 9, så slutta jeg et par uker før jeg sprakk ved å snuse 1-2 snus om dagen i to uker, så slutta jeg i nesten tre uker før jeg nå nylig igjen sprakk og tok 1 snus om dagen over 3 dager. Snusen har vært av mildeste sort hele veien (mindre nikotin og uten tobakk) og etter slutt i uke 9 har jeg bare hatt snusen i noen få minutter før den tas ut igjen. Jeg slutta helt og holdent for noen dager siden nå og denne gangen er jeg HELT fullstendig ferdig - aldri mer, i hvertfall ikke i svangerskapet. 

Har så dårlig samvittighet og trodde som sagt overhode ikke jeg kunne gjøre dette, så er veldig skuffet over meg selv. Nå fremover skal jeg kun ta gode valg for meg og babyen min. Har dessverre i tillegg gått alt for mye godis og søtsaker, noe jeg også har elendig samvittighet for. Nå heretter blir det fokus på sunn og god helse for oss. 

Jeg får jo over halve svangerskapet med sunn helse og helt snusfri, tror dere det kommer til å gå bra med babyen min? Er så livredd for at den skal få sykdommer eller skader, eller i verste fall dødfødsel, krybbedød eller lignende :( Kommer aldri til å tilgi meg selv om så. Blør av dårlig samvittighet og skulle gjort MYE for å endre på dette. 

Hilsen kvinne 22

Anonymkode: c7c5d...ed4

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke gjort noe med som er gjort. Tenk fremover på hvilke valg du tar☺️

Ikke la samvittigheten ta deg.Ønsker ikke rettferdiggjøre snusbruk MEN, bare så det er sagt går folk på mange sterke medisiner i svangerskap, men blir fulgt opp av leger. Det går fint med de barna også😉

Anonymkode: 116f0...20c

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får ikke gjort noe med som er gjort. Tenk fremover på hvilke valg du tar☺️

Ikke la samvittigheten ta deg.Ønsker ikke rettferdiggjøre snusbruk MEN, bare så det er sagt går folk på mange sterke medisiner i svangerskap, men blir fulgt opp av leger. Det går fint med de barna også😉

Tusen takk for svar og gode ord 😊 Jeg skal virkelig tenke fremover på valgene jeg tar - og snusen er nå HELT kuttet ut en gang for alle! 

Håper virkelig lille barnet mitt er frisk❤️

Skrevet

Det kommer til å gå fint! Veldig bra at du har slutta nå. Se framover, ikke bakover - det er ikke dit du skal! 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Det kommer til å gå fint! Veldig bra at du har slutta nå. Se framover, ikke bakover - det er ikke dit du skal! 

Tusen takk for at du sier det ❤️ Håper du har rett. Skal gjøre det og huske på det! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for svar og gode ord 😊 Jeg skal virkelig tenke fremover på valgene jeg tar - og snusen er nå HELT kuttet ut en gang for alle! 

Ja, prøv å kose deg og ikke uroe deg. Det går nok helt fint☺️

Du kan evt nevnte det for jordmor ved neste kontroll og spørre om en ekstra ultralyd om det hjelper deg å slappe av❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Bra at du har sluttet:) Slapp av, ts. Dette kommer til å gå bra🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det går an å bruke nikotin og tobskksfri snus som Onico. 

Anonymkode: b193f...803

Skrevet

Jeg brukte også noen uker på å bli snusfri. Det går nok helt fint! Her ble onico redningen. Jævlig at man skal bli så avhengig av noe. Bra du har sluttet nå. Den største faren er vel lav fødsselsvekt på barnet (i min familie får vi digre unger, så er ikke så bekymret for den egentlig). Ikke begynn å snuse igjen etter graviditeten da!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg bare si at jeg elsker at alt som har med graviditet, fødsel og småbarnstiden er "fredet" for trolling og kjipe kommentarer for å være kjipe her på kvinneguiden. Hadde fryktet ett betydelig kjipere kommentarfelt i denne tråden ❤️

Men TS, som de andre sier så er det bra at du har sluttet og du kan ikke gjøre annet enn å se fremover 😊 hadde noe vært galt hadde de sett det per nå, enten leppe-gane-spalte eller lav fødselsvekt tenker jeg er de største "truslene". Du har ikke akkurat snust mye heller. 

Og før i tiden så oppfordret legene mødrene til å røyke i svangerskapet, fordi "da fikk de så små søte babyer". Ikke helt heldig altså, men hadde babyene vokst opp til å bli noe særlig påvirket av fødselsvekten eller den synlige leppe-gane-spalten så hadde de kanskje ikke anbefalt det. 

Jeg kjenner noen som snuste i hele svangerskapet, og selv om det ikke er bra (åpenbart, som du skriver selv) så har det gått fint. Jobber også med rusavhengighet og ser årlig flere kvinner som går på betydelig sterkere stoffer føde friske babyer. De får ekstra oppfølging av helse, men det er alltids noen som ikke vet de er gravide før ungen er født. 

Du kan prøve å bruke en avkappet bit av ginger-rot og putte under leppen. Da jeg sluttet brått å snuse var det veldig deilig å putte noe under leppa og at det sve litt som en snus. Eller nikotin og tobakksfri snus- alternativter. 

Anonymkode: 32cbc...408

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest BasicBlondie
Skrevet

Det kommer nok til å gå bra TS❤️ Jeg klarte ikke å bli helt snusfri før uke 12, trappet gradvis ned fra jeg fant ut at jeg var gravid til jeg sluttet. Mange som ikke klarer å slutte på dagen, og jeg tror nok at det går bra med de aller aller fleste babyene❤️

AnonymBruker
Skrevet

Den babyen kommer til å bli en crack-baby-rusmisbruker!

Anonymkode: 07493...481

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, prøv å kose deg og ikke uroe deg. Det går nok helt fint☺️

Du kan evt nevnte det for jordmor ved neste kontroll og spørre om en ekstra ultralyd om det hjelper deg å slappe av❤️

Skal prøve det ☺️ Det skal jeg gjøre ❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (18 timer siden):

Bra at du har sluttet:) Slapp av, ts. Dette kommer til å gå bra🥰

Tusen takk for svaret ditt, håper du har rett 🥰

AnonymBruker
Skrevet
Skyblue7 skrev (9 timer siden):

Jeg brukte også noen uker på å bli snusfri. Det går nok helt fint! Her ble onico redningen. Jævlig at man skal bli så avhengig av noe. Bra du har sluttet nå. Den største faren er vel lav fødsselsvekt på barnet (i min familie får vi digre unger, så er ikke så bekymret for den egentlig). Ikke begynn å snuse igjen etter graviditeten da!

Tusen takk for svaret ditt ❤️ Ja, det er helt forferdelig å være så avhengig… Var sikker på at jeg skulle klare helt fint å slutte tvert da jeg ble gravid, men lettere sagt enn gjort gitt. Nei, skal virkelig prøve å legge snusen bort for godt denne gangen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Først vil jeg bare si at jeg elsker at alt som har med graviditet, fødsel og småbarnstiden er "fredet" for trolling og kjipe kommentarer for å være kjipe her på kvinneguiden. Hadde fryktet ett betydelig kjipere kommentarfelt i denne tråden ❤️

Men TS, som de andre sier så er det bra at du har sluttet og du kan ikke gjøre annet enn å se fremover 😊 hadde noe vært galt hadde de sett det per nå, enten leppe-gane-spalte eller lav fødselsvekt tenker jeg er de største "truslene". Du har ikke akkurat snust mye heller. 

Og før i tiden så oppfordret legene mødrene til å røyke i svangerskapet, fordi "da fikk de så små søte babyer". Ikke helt heldig altså, men hadde babyene vokst opp til å bli noe særlig påvirket av fødselsvekten eller den synlige leppe-gane-spalten så hadde de kanskje ikke anbefalt det. 

Jeg kjenner noen som snuste i hele svangerskapet, og selv om det ikke er bra (åpenbart, som du skriver selv) så har det gått fint. Jobber også med rusavhengighet og ser årlig flere kvinner som går på betydelig sterkere stoffer føde friske babyer. De får ekstra oppfølging av helse, men det er alltids noen som ikke vet de er gravide før ungen er født. 

Du kan prøve å bruke en avkappet bit av ginger-rot og putte under leppen. Da jeg sluttet brått å snuse var det veldig deilig å putte noe under leppa og at det sve litt som en snus. Eller nikotin og tobakksfri snus- alternativter. 

Anonymkode: 32cbc...408

Tusen takk for svaret ditt, så utfyllende og fint ❤️

Jeg var helt ærlig redd for mye negativitet, «kjefting» og nedlatende kommentarer, selv om jeg i grunn føler jeg fortjener det. Det å få så å si utelukkende fine og støttende kommentarer er utrolig godt, og det gjør at jeg roer meg mer ned enn at jeg blir enda mer lei meg og samvittighetsfull - for jeg er jo tross alt veldig klar over at det er svært dumt å snuse som gravid. 

Jeg er fornøyd med å sluttet ja, ikke en dag for tidlig, men som du sier - jeg må se fremover. Kan dessverre ikke gjøre noe med det som allerede er gjort. Håper du har rett i det. Venter ennå på neste ultralyd (uke 20), men fikk høre på tidlig ultralyd i uke 12 at alt så helt fint ut og det var ikke funnet noe galt. Er bare redd for at babyen plages med abstinenser eller lignende, men den vil jo ikke vær nikotinavhengig når den får over halve svangerskapet uten nikotin. Er også redd for andre komplikasjoner som tidlig fødsel, svært lav vekt eller i verste fall pustestans og krybbedød. Men tror og håper det at jeg slutter nå gjør at risikoen minker. 

Takk for gode ord og tips ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BasicBlondie skrev (3 timer siden):

Det kommer nok til å gå bra TS❤️ Jeg klarte ikke å bli helt snusfri før uke 12, trappet gradvis ned fra jeg fant ut at jeg var gravid til jeg sluttet. Mange som ikke klarer å slutte på dagen, og jeg tror nok at det går bra med de aller aller fleste babyene❤️

Tusen takk for svaret ditt og for gode ord ❤️ Det er også en trøst å lese at man ikke er alene om det. Ser jo det står mange plasser at det går bare fint til tross for både røyk og snus, så håper virkelig det går bra nå som jeg har sluttet ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den babyen kommer til å bli en crack-baby-rusmisbruker!

Anonymkode: 07493...481

For en ufin kommentar når man allerede er veldig bekymret og langt nede av dårlig samvittighet… Regner med dette bare er troll?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For en ufin kommentar når man allerede er veldig bekymret og langt nede av dårlig samvittighet… Regner med dette bare er troll?

Nei, tror det er seriøst.

Forskning viser at barn av snusere garantert ender opp som rusmisbrukere.. 

AnonymBruker
Skrevet
DildoShwaggins skrev (10 minutter siden):

Nei, tror det er seriøst.

Forskning viser at barn av snusere garantert ender opp som rusmisbrukere.. 

Gjerne vis til den forskningen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...