AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Jeg har en krevende jobb, psykisk og fysisk. Innebærer i perioder 14 timers økter flere dager på rad som gjør at jeg føler jeg får for lite sovevindu imellom øktene til tider pga lang reisevei til og fra jobb. Periodevis føler jeg meg svimmel, skjelven og kvalm av utmattelse, pluss hjerneteppe. Hvordan hente inn overskudd mellom slagene? Jeg tenker aktivt på energisparing og sørger for å sove ut når jeg først kan, men slitsomt å hangle halve uken. Jobbsituasjonen er som den er nå frem til jeg eventuelt får ny jobb, enn så lenge må jeg stå i det. Anonymkode: 98ea3...2f0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 Du må søkepå ny jobb. Er du så sliten at du er trafikkfarlig på vei til jobb/hjem er du nødt til å få (delvis?) sykemelding, for sånn kan du ikke ha det. Anonymkode: a4401...e83 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Svimmel, skjelven og kvalm av utmattelse høres ut som du står i fare for å bli alvorlig syk hvis du ikke slår på bremsene kjapt. Om jeg var deg ville jeg diskutert sykemelding med legen din. Anonymkode: 42551...546 2 1
Lineaaa Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Du er forbi stadiet av å prøve litt til, du behøv kanskje en sykemelding for å hente deg inn. Deretter kan du begynne å gjøre andre tiltak. Bestill tid hos fastlegen, oh ta vare på deg selv!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en krevende jobb, psykisk og fysisk. Innebærer i perioder 14 timers økter flere dager på rad som gjør at jeg føler jeg får for lite sovevindu imellom øktene til tider pga lang reisevei til og fra jobb. Periodevis føler jeg meg svimmel, skjelven og kvalm av utmattelse, pluss hjerneteppe. Hvordan hente inn overskudd mellom slagene? Jeg tenker aktivt på energisparing og sørger for å sove ut når jeg først kan, men slitsomt å hangle halve uken. Jobbsituasjonen er som den er nå frem til jeg eventuelt får ny jobb, enn så lenge må jeg stå i det. Anonymkode: 98ea3...2f0 Du må passe på deg selv. Svimmel, kvalm og skjelven og hjerneteppe... Skjønner du tenker at du skal stå i det, men dette kan bli et øyeblikk du vil tenke tilbake til og forstå at du skulle diskutert sykemelding. Det tar så ekstremt lang tid å komme seg etter at man har hatt en skikkelig smell. Flere år før man er i vater igjen. Ikke bagatellisér dette. Om man hangler halve uken i tillegg og er syk i ferier er belastningen for stor. Anonymkode: c9f20...8a4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har en krevende jobb, psykisk og fysisk. Innebærer i perioder 14 timers økter flere dager på rad som gjør at jeg føler jeg får for lite sovevindu imellom øktene til tider pga lang reisevei til og fra jobb. Periodevis føler jeg meg svimmel, skjelven og kvalm av utmattelse, pluss hjerneteppe. Hvordan hente inn overskudd mellom slagene? Jeg tenker aktivt på energisparing og sørger for å sove ut når jeg først kan, men slitsomt å hangle halve uken. Jobbsituasjonen er som den er nå frem til jeg eventuelt får ny jobb, enn så lenge må jeg stå i det. Anonymkode: 98ea3...2f0 Jeg er også svimmel , kvalm og som deg. Dro til legen og hun begynte messe om blodprøver og søk etter underliggende sykdommer. Fikk enda mer angst da og har ikke besøkt legen igjen. Så jeg presser meg også. Venter på å besvime og bli hentet i ambulanse. Det at hun sa de ordene «underliggende sykdom» gav meg så kraftig angst at jeg ikke klarte gå tilbake. Så skulle jeg ha det på toppen liksom. Jeg vet jo at det er pga jobben og trengte bare litt hvile. Ikke ørten tester og redsel for hvert svar . Så forbered deg på det hvis du går til legen. Ukevis med utredning for å lete etter sykdom. Anonymkode: 32b68...a2f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Det er bare en måned igjen, så står sola igjen høyt nok til at UVB-strålene fra sola når ned til oss i Norge igjen. Da blir alt så meget bedre, som Willoch sa det. Akkurat nå er det et halvt år siden sist sola i Norge sto høyt nok til å levere UVB-stråling, så det er noe å ta igjen. Kom deg ut i sola! Anonymkode: eba72...c28
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er bare en måned igjen, så står sola igjen høyt nok til at UVB-strålene fra sola når ned til oss i Norge igjen. Da blir alt så meget bedre, som Willoch sa det. Akkurat nå er det et halvt år siden sist sola i Norge sto høyt nok til å levere UVB-stråling, så det er noe å ta igjen. Kom deg ut i sola! Anonymkode: eba72...c28 Lol. ts er langt forbi der at det hjelper med sol gikk til min lege med lignende sak- ble sykmeldt på flekken Anonymkode: 28eb7...6e5 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 Du bør få sykemelding. Starte med 100% og så tilbake gradvis, mens du søker på ny jobb. Hvis ikke blir du fort langtidsykemeldt Anonymkode: 1efea...b5f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er også svimmel , kvalm og som deg. Dro til legen og hun begynte messe om blodprøver og søk etter underliggende sykdommer. Fikk enda mer angst da og har ikke besøkt legen igjen. Så jeg presser meg også. Venter på å besvime og bli hentet i ambulanse. Det at hun sa de ordene «underliggende sykdom» gav meg så kraftig angst at jeg ikke klarte gå tilbake. Så skulle jeg ha det på toppen liksom. Jeg vet jo at det er pga jobben og trengte bare litt hvile. Ikke ørten tester og redsel for hvert svar . Så forbered deg på det hvis du går til legen. Ukevis med utredning for å lete etter sykdom. Anonymkode: 32b68...a2f Ja, ikke sant. Man merker forskjell. Jeg er f.eks ikke kvalm, svimmel og ør etter en roligere dag eller i helgene, eller etter jul. når det gjelder sykemelding; jeg har et type ansvar i jobben som gjør at jeg føler sterkt at det er krise om jeg sykemelder meg. Da det ikke bare er å hoste opp en ansatt med lignende spesifikk kompetanse.. det er litt innviklet rett og slett. Samvittigheten her står sterkt. Og jeg blir til dels «guilttrippet» av overordnede slik, både med skryt, takknemlighet og «vi er avhengig av deg», at sykemelding virker helt fjernt. Det er slik at det omtrent ikke er innafor å bli febersyk nå. Anonymkode: 98ea3...2f0
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Oi. Her er det på tide å tråkke på bremsene, kontakte fastlegen og gå inn for en lengre tids sykemelding. Forklare situasjonen til fastlegen så kan dere sammen legge en god plan for å unngå å bli totalt utbrent. Det beste er langtidssykemelding hvor du etter en stund sier opp mens du er sykemeldt, og så fortsetter fastlegen din å utvide sykemeldingen din ytterligere. Ta den tiden du trenger på å hente deg inn, så kan du se på jobb. Prioriter alltid helsen før jobb. Anonymkode: 27152...fce 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er bare en måned igjen, så står sola igjen høyt nok til at UVB-strålene fra sola når ned til oss i Norge igjen. Da blir alt så meget bedre, som Willoch sa det. Akkurat nå er det et halvt år siden sist sola i Norge sto høyt nok til å levere UVB-stråling, så det er noe å ta igjen. Kom deg ut i sola! Anonymkode: eba72...c28 Jeg har faktisk ikke tid til å komme meg ut i sola altså 😄 Rent praktisk sett er det ikke egentlig mulig. Jeg bruker også tiden på reisevei til og fra jobb (der jeg kunne nytt sola litt) til å jobbe, og kaster ikke bort tiden på å nyte sola. Jeg får ikke betalt for det, men det er vel på et vis innbakt i lønnen regner jeg med. Det er mye jobb utenom selve timene jeg er fysisk tilstede på jobb. Dessuten gjør den ekstra jobbingen utenom arbeidstiden at jobben er mulig å gjennomføre på en forsvarlig måte. Så å nyte sola er ikke et alternativ pr dags dato. Anonymkode: 98ea3...2f0
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: når det gjelder sykemelding; jeg har et type ansvar i jobben som gjør at jeg føler sterkt at det er krise om jeg sykemelder meg. Da det ikke bare er å hoste opp en ansatt med lignende spesifikk kompetanse.. det er litt innviklet rett og slett. Samvittigheten her står sterkt. Og jeg blir til dels «guilttrippet» av overordnede slik, både med skryt, takknemlighet og «vi er avhengig av deg», at sykemelding virker helt fjernt. Det er slik at det omtrent ikke er innafor å bli febersyk nå. Anonymkode: 98ea3...2f0 Jobben din må løse dette problemet, at de er for avhengig av en ansatt. Det er deres ansvar. Du har ansvar for din helse. Du burde ikke risikere å bli utbrent, da kan du bli alvorlig syk i årevis. Noen blir aldri helt friske. Da kan du snakke om krise. Det er jævlig å være så dårlig at man ikke greier å jobbe, det blir dyrt for samfunnet og jobben din kommer aldri å takke deg for det heller. Vær smart her nå, tenk lenger enn bare neste arbeidsuke. Anonymkode: 42551...546 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 "Veldig mange går på en smell rett og slett fordi de ikke orker å stå sammen med den overveldende dårlige samvittigheten som kommer i kjølvannet av å senke tempoet." Ytring av psykolog Ole Magnus Vik på psykologisk.no: https://psykologisk.no/2023/03/utbrenthet-konsekvensen-av-et-veldig-bra-liv/ Anonymkode: 42551...546
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Oi. Her er det på tide å tråkke på bremsene, kontakte fastlegen og gå inn for en lengre tids sykemelding. Forklare situasjonen til fastlegen så kan dere sammen legge en god plan for å unngå å bli totalt utbrent. Det beste er langtidssykemelding hvor du etter en stund sier opp mens du er sykemeldt, og så fortsetter fastlegen din å utvide sykemeldingen din ytterligere. Ta den tiden du trenger på å hente deg inn, så kan du se på jobb. Prioriter alltid helsen før jobb. Anonymkode: 27152...fce Nysgjerrig- kan man utvide sykemeldingen hvis man har sagt opp og slutter? Da får man vel bare en bitteliten sum fra nav? Anonymkode: 28eb7...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå