Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg som syns dette har tatt helt overhånd? Åpner jeg facebook møtes jeg alltid av en dugnad i form av lodd, kort, lys, sokker, kaker, påskeegg, dopapir…. og det er ofte de samme personene som markedsfører flere dugnader for hvert barn og hvert søsken. De er ikke ferdig med en dugnad før neste settes i gang. Ja, man kan velge å overse, og det gjør jeg som oftest. Selv kjenner jeg et for stort ubehag til å legge dugnad ut på facebook, men spør kun våre nærmeste om støtte, og knapt nok det. Jeg støtter selv ved direkte forespørsel, men vegrer meg via facebook. Jeg syns enkelte foresatte kan stoppe når dugnadene ikke lenger kan telles på en hånd i løpet av et år. Da får man nesten bære ekstrakostnaden selv. Facebook-dugnader er en svært ubalansert og ubehagelig praksis, som jeg håper er forbigående. 

Anonymkode: 0e593...ebd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg derimot hater direkte forespørsler. 

Anonymkode: 84484...10f

Skrevet

Først og fremst er det ikke dugnad. Dugnad er felles innsats for felles gode. For det andre mener jeg at facebooksalg av dopapir i regi foreldre frarøver barn muligheten til å  jobbe for idrettslaget sitt. Jeg er klar over at jeg sikkert likte loddsalg bedre enn de fleste andre barn, men følelsen jeg fikk da jeg hadde perfeksjonert det jeg skulle si, blitt avvist 5 ganger, men fikk til et salg, mener jeg er verdifullt. Det gir mestring, trening i å bli avvist og forståelse for at ting koster penger. Jeg vet at jeg er ekstremt gammel

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er regelrett tigging, har lite med den norske dugnas-ånden å gjøre. 

Anonymkode: 73e8c...4c0

• Liker 1
Skrevet

Glømmer ikke Svensken som skrev boken sære Norge (2004)  🙂              fra boken                                                                                                            Dugnad betyr en altfor stor gruppe dårlig forberedte mennesker som gjør en dårlig planlagt jobb der arbeidsresultatet er mindre viktig enn den obligatoriske dårlige kaffen og den istykkerkokte pølsa med ketchup Det er det tvangssosiale som er det sentrale med dugnaden  Her kategoriserer man sine medmennesker som enten for eller imot fellesskapet                  

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...