AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Jeg søkte jobb i en annen stilling der jeg jobber. En stilling som er ganske lik den jeg har nå, men med personalansvar. Jeg måtte ta personlighetstest og kognitiv test, som ble gransket på førstegangsintervju med HR og sjef. Jeg havnet midt på i alle kategoriene, men tippet litt over på at jeg var en aning mer strukturert og ekstrovert. I går ble jeg kalt inn til sjefen, og fikk fortalt at jeg ikke ville få jobben. Han sa også at de skulle pause rekrutteringen i ca 6måneder, fordi en annen sjef har sagt opp seg. De vil da rekruttere denne sjefen først, og så noen til denne stillingen senere. Han sa også at de skal tilby denne stillingen til en annen i 6mndr (jeg kaller denne personen F fra nå) Det som ble merkelig var at min sjef ville under denne 6mndrs perioden gi meg andre oppgaver. «Basert på dine resultater på testen» sa han hele tiden, og sa at han ville utforde meg til å gå utenfor mine komfortsoner og gjøre andre saker. Disse andre arbeidsoppgavene vil være å støtte F. F har jobbet i bedriften i to år mer enn meg, men har ingen utdannelse. Jeg skal lære opp F i mange av mine nåværende arbeidsoppgaver, og gå inn og ta en del av Fs arbeidsoppgaver under perioden. Dette betyr at jeg vil få en mer operativ rolle, fremfor en administrativ. Først hørtes det spennende ut, men under dagen i dag har tankene rullet på… -hvorfor bruker han resultatet av testen på den måten? Er det greit? Basert på mine resultater skulle jeg trives mer i denne nye rollen… -det ble ikke diskutert lønn, skal jeg gjøre det? -tenk om jeg bare skal lære opp F, så hen får den rollen jeg vil ha? Hva tenker dere som leser dette? Anonymkode: 4bf45...b29 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Snakk med ditt fagforbund. Det er hørtes rart ut. Anonymkode: e076b...a5c 2
Flintis Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg søkte jobb i en annen stilling der jeg jobber. En stilling som er ganske lik den jeg har nå, men med personalansvar. Jeg måtte ta personlighetstest og kognitiv test, som ble gransket på førstegangsintervju med HR og sjef. Jeg havnet midt på i alle kategoriene, men tippet litt over på at jeg var en aning mer strukturert og ekstrovert. I går ble jeg kalt inn til sjefen, og fikk fortalt at jeg ikke ville få jobben. Han sa også at de skulle pause rekrutteringen i ca 6måneder, fordi en annen sjef har sagt opp seg. De vil da rekruttere denne sjefen først, og så noen til denne stillingen senere. Han sa også at de skal tilby denne stillingen til en annen i 6mndr (jeg kaller denne personen F fra nå) Det som ble merkelig var at min sjef ville under denne 6mndrs perioden gi meg andre oppgaver. «Basert på dine resultater på testen» sa han hele tiden, og sa at han ville utforde meg til å gå utenfor mine komfortsoner og gjøre andre saker. Disse andre arbeidsoppgavene vil være å støtte F. F har jobbet i bedriften i to år mer enn meg, men har ingen utdannelse. Jeg skal lære opp F i mange av mine nåværende arbeidsoppgaver, og gå inn og ta en del av Fs arbeidsoppgaver under perioden. Dette betyr at jeg vil få en mer operativ rolle, fremfor en administrativ. Først hørtes det spennende ut, men under dagen i dag har tankene rullet på… -hvorfor bruker han resultatet av testen på den måten? Er det greit? Basert på mine resultater skulle jeg trives mer i denne nye rollen… -det ble ikke diskutert lønn, skal jeg gjøre det? -tenk om jeg bare skal lære opp F, så hen får den rollen jeg vil ha? Hva tenker dere som leser dette? Anonymkode: 4bf45...b29 Jeg tenker at F passer bedre i denne rollen enn det du gjør basert på testen. F trenger den kunnskapen du har. Videre ønsker de å prøve deg i oppgavene F skal gjøre for å se hvordan du takler dette i praksis. Så vil de da den nye sjefen er rekrutert ta stilling til hvem som får jobben permanent av deg eller F. Eller de kan tenke at jobben din og F sin kan slåes sammen.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Flintis skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at F passer bedre i denne rollen enn det du gjør basert på testen. F trenger den kunnskapen du har. Videre ønsker de å prøve deg i oppgavene F skal gjøre for å se hvordan du takler dette i praksis. Så vil de da den nye sjefen er rekrutert ta stilling til hvem som får jobben permanent av deg eller F. Eller de kan tenke at jobben din og F sin kan slåes sammen. Jeg ser at jeg glemte å skrive at F ikke tok testen og hadde ikke søkt stillingen. Men ja, du sier noe. Det føles jo ikke veldig bra uansett hvilke årsak som ligger bak. Anonymkode: 4bf45...b29
Flintis Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser at jeg glemte å skrive at F ikke tok testen og hadde ikke søkt stillingen. Men ja, du sier noe. Det føles jo ikke veldig bra uansett hvilke årsak som ligger bak. Anonymkode: 4bf45...b29 Da er nok F headhuntet til stillingen og de ønsker å se hvordan F klarer seg. De ønsker også å se hvordan du klarer deg. Nå må jeg presisere at dette er mine høyst subjektive tanker og jeg har ingen forutsetning for å vite hva de tenker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå