Gå til innhold

Hvem skal betale? Jeg eller arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i det private. Uniformen jeg fikk var for stor, så måtte gå til en syerske og få den sydd inn. Det var min leder som foreslo det. Kostnaden kom på 400 kr per uniform. Jeg har 2 stk.

Er det jeg eller arbeidsgiver som skal dekke dette?

Anonymkode: 08bfa...6b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kanskje tenkt det var mest naturlig med deg - sålenge den ikke var helt ubrukelig slik den var? Men rettighetsmessig aner jeg ikke🤭

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo umiddelbart arbeidsplassen, men dette burde kanskje vært avklart fra starten 

Anonymkode: 051ba...af2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsplassen

Anonymkode: 8b3a9...53a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånt må vel avklares med arbeidsgiver på forhånd? Hva sier arbeidsgiver da?

Anonymkode: 3630b...e45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånt må vel avklares med arbeidsgiver på forhånd? Hva sier arbeidsgiver da?

Jeg tolket det som at de skulle dekke det, siden de foreslo at jeg burde få lagt den opp, og viste meg nærmeste syerske i byen. Men så ble jeg sannelig i tvil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tolket det som at de skulle dekke det, siden de foreslo at jeg burde få lagt den opp, og viste meg nærmeste syerske i byen. Men så ble jeg sannelig i tvil.

Enig med deg. Er en rimelig forståelse.

Skrevet

Hvis det er uniformsplikt, plikter arbeidsgiver å skaffe uniformer til sine ansatte som passer, implisitt betale for tilpasning. Hvis de har fast skredder, har de kanskje en avtale om fakturering slik at du slipper å legge ut?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye for stor? Og hvor viktig er det i jobben at uniformen skal være veldig nær din størrelse?

Altså, i mange jobber er det null stress om uniformen er litt stor og bomsete. De har uansett en form som sjeldent passer folk, og er mest for at en skal slippe slitasje på privat tøy eller pga hygiene.

I sånne tilfeller har du neppe krav på å få omsydd uniform.

Er det mer uniform som skal se presentabelt ut utad - at det ikke tar seg ut å være bedriftens ansikt utad i for store klær, da er det naturlig at bedriften tar kostnaden.

Anonymkode: 4fa01...66c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, da hadde jeg tolket det samme som deg. Siden de foreslo at den skulle legges opp, og viste deg nærmeste syerske mener jeg. For du kunne jo ellers lagt den opp selv, om du hadde måtte betalt for dette. Men det er aldri greit å vite sikkert så lenge det ikke er tydelig avklart, så jeg kan ikke si at jeg har 100% rett her. Men skjønner godt at du tolket det slik iallfall.

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver, men innenfor rimelighetens grenser, som en annen her over sa, hvor for stor er var den? Passformer på uniformer flest er jo ikke skreddersydd hver enkelt person. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke et system for å levere inn kvitteringer for utlegg 

Anonymkode: 8148c...db1

Skrevet

Det kommer an på hvilken overenskomst dere har. Snakk med den tillitsvalgte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jobber i det private. Uniformen jeg fikk var for stor, så måtte gå til en syerske og få den sydd inn. Det var min leder som foreslo det. Kostnaden kom på 400 kr per uniform. Jeg har 2 stk.

Er det jeg eller arbeidsgiver som skal dekke dette?

Så lenge bedriften krever uniform, så får de ta hele regningen. Jeg jobber i uniform selv og har aldri hatt utgifter på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig arbeidsgiver. Det er 400kr, ingenting for en arbeidsplass. Bare lever kvittering/lag utleggsregning som den største selvfølgelighet. 

Anonymkode: 33222...f54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hva som er rett.

Men gratis uniform og kun 800 i skredderkostnad høres ut som en drøm.

Vi har ganske streng dresskode, og jeg har en del klær jeg aldri bruker privat. Verre er det for gutta, som bør ha 3-5 par pene sko, og et utvalg av skjorter og dress. Det er noen tusenlapper i året. 

Anonymkode: bb79e...e1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...