AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Jeg har fått fra kjæresten min og bor nå på krisesenter i en annen by,personale ba meg ta en test, som gir en score som sier noe om nivået på hva man har vært utsatt for. Jeg svarte 100% ærlig på alt, og så scorer jeg på grov mishandling 😱 Jeg synes det er helt sprøtt, jeg føler meg jo egentlig ikke akkurat "mishandlet" kanskje bortsett fra den siste episode som virkelig fikk meg til å innse alvore. og jeg har jo tilogmed hatt det veldig bra innimellom, sprøtt at det går an. Jeg ville aldri funnet på å si jeg har vært utsatt for grov mishandling, men det er denne testen Psykologer bruker når de kartlegger voldsutsatte Jeg synes som mange andre oppriktig synd i eks kjæresten min, han har med rette følt seg lite verdsatt i forholdet, selvom jeg har gjort alt jeg kan, gitt han alt jeg har har jeg ikkje hatt de rette følelsene og det har han nok merket ubevisst. Han har et stort sjalusi problem og har nok en lang vei å gå før ham kan fungere i et forhold uten å ødelegge partneren. Delvis pga av dette har han et singel i snart 15 år, og jobbet hardt for å få akikk på livet sitt, så greide han det ikke likevel. selv om helt syke ting han har gjort så har han mistet kontrollen, og det må være jævlig å ødelegge sånn for seg selv som han har gjort Samtidig kunne han ha oppsøkte hjelp, for lenge siden av eget initiativ, det har han ikke gjort, og jeg var for skadet fra tidlegare forhold til å se det. Eller det tok lang tid og da var det for sent, han var ekstremt knyttet til meg veldig tidlig og jeg har ikke kommet unna, før nå Anonymkode: 8d955...1ae
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 Dere som har erfaring, er det vanlig å ille forstå hva man blir utsatt for? Og hvordan er livet etterpå? Jeg er blitt ufør o denne prosedyren og sliter med å få behandling/riktig behandling og utredning. Hvor har dere fått hjelp og hva har dere gjort selv for å komme styrket ut av dette? Dette skulle være mine beate år o livet, og jeg vil leve, ikke bare eksisterere (hvis jeg er heldig), jeg har til dels veldig høyt symptomtrykk (PTSD) Anonymkode: 8d955...1ae
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Fokuser på deg selv fremover. Ikke prøv å forstå ihjel han. La han finne en psykolog som kan gjøre det. Han burde tatt ansvar og ikke involvert seg før han er istand til å oppføre seg. La han marinere i sin (håpefullt) kølsvarte samvittighet. Anonymkode: 05d8d...81e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Hva heter den testen? Jeg har vært på krisesenter og utredet av psykolog pga vold og ptsd, aldri vært borte i en sånn test men så var det heller aldri noe tvil om at jeg var utsatt for grov vold . Kunne vært interessant å ta den. Kan du finne ut hva den heter? Står nok på skjemaet. Bra du har kommet deg vekk. Nå ligger den største utfordringen i å holde deg unna. Ikke falle etter for presset når han ringer deg 200 ganger, sender unnskyldninger og kjærlighetserklæring, trusler og alle triks i boka. Det beste er å bytte nummer. Jeg måtte også slutte å bruke sosiale medier. Skaff besøksforbud. Allier deg med naboer, familie og venner og ikke vær alene fremover. Det er veldig viktig å ikke være isolert og ensom. Begynn i behandling hos psykolog så raskt som mulig for rask behandling av traumer og emosjonelle skader. Og slutt å syns synd på han. Få tak i sinnet ditt og kjenn på hvor slem og urettferdig det er at han behandlet deg sånn! Anonymkode: bea07...6b3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva heter den testen? Jeg har vært på krisesenter og utredet av psykolog pga vold og ptsd, aldri vært borte i en sånn test men så var det heller aldri noe tvil om at jeg var utsatt for grov vold . Kunne vært interessant å ta den. Kan du finne ut hva den heter? Står nok på skjemaet. Bra du har kommet deg vekk. Nå ligger den største utfordringen i å holde deg unna. Ikke falle etter for presset når han ringer deg 200 ganger, sender unnskyldninger og kjærlighetserklæring, trusler og alle triks i boka. Det beste er å bytte nummer. Jeg måtte også slutte å bruke sosiale medier. Skaff besøksforbud. Allier deg med naboer, familie og venner og ikke vær alene fremover. Det er veldig viktig å ikke være isolert og ensom. Begynn i behandling hos psykolog så raskt som mulig for rask behandling av traumer og emosjonelle skader. Og slutt å syns synd på han. Få tak i sinnet ditt og kjenn på hvor slem og urettferdig det er at han behandlet deg sånn! Anonymkode: bea07...6b3 Takk for gode råd, du har helt rett, det er noe jeg må jobbe .ed å bli bedre på. Jeg skal spørre en av de ansatte i morgen ang testen, det var iallefall samme test som alternativ til vold bruker til De sa vel egentlig at ikke alle var klar over hva de var utsatt for når jeg tenker meg om. Synes bare det er så merkelig, forstår ikke helt om det er mine grenser som er flyttet eller om bare definisjonen deres er litt "off" Anonymkode: 8d955...1ae
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har fått fra kjæresten min og bor nå på krisesenter i en annen by,personale ba meg ta en test, som gir en score som sier noe om nivået på hva man har vært utsatt for. Jeg svarte 100% ærlig på alt, og så scorer jeg på grov mishandling 😱 Jeg synes det er helt sprøtt, jeg føler meg jo egentlig ikke akkurat "mishandlet" kanskje bortsett fra den siste episode som virkelig fikk meg til å innse alvore. og jeg har jo tilogmed hatt det veldig bra innimellom, sprøtt at det går an. Jeg ville aldri funnet på å si jeg har vært utsatt for grov mishandling, men det er denne testen Psykologer bruker når de kartlegger voldsutsatte Jeg synes som mange andre oppriktig synd i eks kjæresten min, han har med rette følt seg lite verdsatt i forholdet, selvom jeg har gjort alt jeg kan, gitt han alt jeg har har jeg ikkje hatt de rette følelsene og det har han nok merket ubevisst. Han har et stort sjalusi problem og har nok en lang vei å gå før ham kan fungere i et forhold uten å ødelegge partneren. Delvis pga av dette har han et singel i snart 15 år, og jobbet hardt for å få akikk på livet sitt, så greide han det ikke likevel. selv om helt syke ting han har gjort så har han mistet kontrollen, og det må være jævlig å ødelegge sånn for seg selv som han har gjort Samtidig kunne han ha oppsøkte hjelp, for lenge siden av eget initiativ, det har han ikke gjort, og jeg var for skadet fra tidlegare forhold til å se det. Eller det tok lang tid og da var det for sent, han var ekstremt knyttet til meg veldig tidlig og jeg har ikke kommet unna, før nå Anonymkode: 8d955...1ae Jeg var på en måte hele tiden klar over at han jeg levde med hadde en atferd som kunne oppfattes ugrei. At han var hissig og kunne være ufin. Og jeg følte stadig på økt uvelhet i nærværet hans. Men det tok meg nesten ett helt år å fullstendig innse, erkjenne og akseptere at han hadde utsatt meg for psykisk, fysisk og latent vold over flere år. Og at min følelse av uvilje og uggenhet i hans nærvær, egentlig handlet om stress, angst og redsel. Jeg hadde bortforklart, forstått og unnskyldt ham i så stor grad både overfor meg selv og andre, at jeg nesten utelukkende så mine egne feil. Jeg var vant til at jeg alltid måtte ordne opp, for det var alltid meg og min atferd som gjorde ham sint, jeg fortjente all hans vrede. Fremdeles kan jeg få aha-opplevelser i forhold til at jeg kan tydeligere se hvordan hans atferd direkte påvirket min egen atferd. Det er nå 8 år siden jeg kom meg vekk fra en totalt manipulert hverdag. Alt var fullstendig skjult for meg den første tiden etter bruddet. Jeg synes det høres ut som det du opplever nå, er ganske normalt mtp det du har vært igjennom. Det virker so du har kommet til et sted der du får hjelp og støtte, ikke vær redd for å spørre og prate med de som er der. Det er svært nyttig å få snakket med andre for å kunne rette opp perspektivet ditt, som ganske sikkert er blitt forskjøvet og slipt feil vei ila tiden dere har bodd sammen. Lykke til og stor klem ❤️ Anonymkode: de2c8...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Enig med den som sa at du må få kontakt med sinnet ditt! Hva ville du følt hvis noen gjorde dette mot f.eks moren din, barnet ditt eller venninnen din? Ville du ikke blitt rasende? Du skriver noe om at han mister kontrollen, men han er vel ikke voldelig mot alle? Kunne han vært voldelig mot sjefen sin eller andre som står "over" han i rang? Nei, han var voldelig mot deg fordi det var et bevisst valg fra hans side! Nå må du ta en dag om gangen; og husk å bruk de på krisesenteret for alt de er verdt. Lykke til❤️ Anonymkode: 57eb6...1fa 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 Samme erfaring. Tok også den testen på krisesenter og endte på grov vold, og ble veldig overrasket. Syntes synd på ham og hadde veldig høyt symptomtrykk og ptsd. Jeg har ikke fått hjelp, men jeg har prøvd. Min erfaring er at ingen egentlig bryr seg. Jeg gikk på dps, men behandleren kunne ingenting om traumer og satt og kranglet med meg hver time (vred på ting jeg sa og snakket til meg på lignende måte som eksen, sykt triggende). Da jeg ba om å bytte behandler erklærte hun meg behandlingsresistent etter bare tre måneder. Etter det forsøkte jeg kommunen, men de har ingen utdanning eller kompetanse og vil helst ikke ta i noen diagnoser. Tror de damene jeg snakket med var barnehagelærere. Så egentlig har jeg gitt opp. Har ikke råd til å gå privat. Må bare bite tennene sammen og lære meg å tåle å være alene og ødelagt. Håper du får en annen erfaring. Anonymkode: 25d12...00a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Enig med den som sa at du må få kontakt med sinnet ditt! Hva ville du følt hvis noen gjorde dette mot f.eks moren din, barnet ditt eller venninnen din? Ville du ikke blitt rasende? Du skriver noe om at han mister kontrollen, men han er vel ikke voldelig mot alle? Kunne han vært voldelig mot sjefen sin eller andre som står "over" han i rang? Nei, han var voldelig mot deg fordi det var et bevisst valg fra hans side! Nå må du ta en dag om gangen; og husk å bruk de på krisesenteret for alt de er verdt. Lykke til❤️ Anonymkode: 57eb6...1fa Du har helt sikkert rett i det med at jeg må lære meg å bli sint, men det du skriver i siste avsnitt er ikke helt rett (desverre) Han kunne vært voldelig mot hvem som helst faktisk. Det har vært hans måte å løse problemer på, han har blitt oppdratt slik desverre. Han trodde nok selv han hadde tatt et oppgjør med fortiden og at dette lå bak han. Han har ikke vært voldelig mot noen på over 15 år, bortsett fra meg. Han har heller ikke vært i forhold eller nære relasjoner disse årene så han er vel ikke så rehabilitert som både han og resten av verden tror desverre Anonymkode: 8d955...1ae
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk for gode råd, du har helt rett, det er noe jeg må jobbe .ed å bli bedre på. Jeg skal spørre en av de ansatte i morgen ang testen, det var iallefall samme test som alternativ til vold bruker til De sa vel egentlig at ikke alle var klar over hva de var utsatt for når jeg tenker meg om. Synes bare det er så merkelig, forstår ikke helt om det er mine grenser som er flyttet eller om bare definisjonen deres er litt "off" Anonymkode: 8d955...1ae Testen heter Abuse Index "Aktuelle sikkerhetsvurderingsverktøy som er tilgjengelig på norsk er «Abuse Index». Abuse index kartlegger vold mot voksne, og er oversatt til norsk av Iselin Sætre ved Alternativ til Vold. «Danger Assessment» og kortversjonen DA-5 er et farevurderingsskjema utviklet spesielt for helsesektoren for å identifisere og stanse potensielle partnerdrap." https://voldsveileder.nkvts.no/innhold/vold-og-overgrep-mot-voksne-og-eldre/voksen-og-eldre-sikre-og-beskytte/sikkerhetsvurderingsverktoy/ Anonymkode: 8d955...1ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå