Gå til innhold

Deprimert og orker ikke lage mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Deprimert og orker ingenting. Dårlig matlyst og orker ikke lage mat. Orker ingenting. Nei trenger ikke psykolog er deprimert av en hendelse så vill gå seg til ettervært. Men trenger noe tips får å orke å får å spise 

Anonymkode: 27531...3f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

First price nuggets på Kiwi. 

Anonymkode: a8bfd...e19

Skrevet

Kjøp deg sånn slankepulver på apoteket (ikke fordi du skal slankes), men bare for å få i seg noe. Rist litt og drikk. I en overgangsperiode til du får hodet over vann. Noen vil sikkert foreslå ernæringsdrikk, men det er mye dyrere og ikke særlig annerledes enn slankepulver.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det et liker å spise da?

Kan du bestille på døra fra Foodora? Pizzabud?

Anonymkode: 15d3b...009

AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte etter kjæresten gjorde det slutt. Spiser mer når det er lett tilgjengelig, feks potetgullpose ved siden av senga eller frukt osv. 

Anonymkode: a71e9...52b

AnonymBruker
Skrevet

Når livet treffer deg som en rivekule, så er take-away gull verdt!

Anonymkode: 03e6e...552

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det sånn i perioder og da spiser jeg veldig ensidig. Når jeg går på kjøkkenet med en «hva skal jeg finne på nå» innstilling, blir det til at jeg ikke spiser for motivasjonen er lik null. Mitt tips er derfor å bestemme på forhånd hva du skal spise, og det må være veldig lett å lage for at man skal gidde. Hva er vanligvis noe du liker godt, når du er mer deg selv? Er det knekkebrød med gulost? En bestemt frokostblanding? Til middag kan man velge superenkle ting som fiskepinner, risgrøt, tomatsuppe etc.. men det må være ting du i utgangspunktet syns er ok. Og så håper jeg at denne perioden ikke varer lenge, for fysisk og mental helse går hånd i hånd.

Anonymkode: 8763d...b58

AnonymBruker
Skrevet

Bor på landet så er null take away her 😮 føler meg som en idiot når jeg har spist en gang å bare bittelitt på 3 dager... er jo voksen så burde klare og ta vare på meg selv bedre..  så må presse meg selv , men er så sliten.. Må kanskje prøve å kjøpe knekkebrød og en enkel pålegg som ikke smaker så mye imorgen eller noe

Skrevet

Det er slitsomt for kroppen. En blanding av Farris og juice, vil gjøre at du holder deg hydrert. Du trenger næring. Finnes også næringsdrikker på apotek. 

Ta vare på deg selv. En time. En dag, om gangen ❤️

Screenshot_20230214-114048_Lite.jpg

Screenshot_20230129-143441_Lite.jpg

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det sånn periodevis. Det å lage mat er en OL øvelse i maraton løp delux, krevende, tapende, umulig...  Prøv å tenk at litt er bedre enn ingenting og at absolutt alt av innhold er bedre enn ingenting❤️

For min del kan det være snakk om havre kjeks bixit i nattbordskuffen som har vært redningen både på mitt 4. og 5. døgn uten 'skikkelig' mat. Å lage seg 'skikkelig' mat blir en floksel uten sidestykke når jeg selv er deprimert så slike tips skal jeg spare deg for. Men energibarer kanskje? Appelsin holder lenge i kjøleskapet og er en god og ganske mettende frukt.

Også er det slik med matlyst at dess mindre vi spiser dess mer forsvinner den, så om du bare får i deg litt er det ofte en motivatør til å få i seg noe mer etterpå (en skive, knekkebrød, pytt i panne fra frysedisken, altså enkle retter men hakket opp fra Brixi pakken 😅)

Og husk at veske og saltbalansen i kroppen er det viktigste.

Anonymkode: b44d6...d19

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kok poteter og klem frisk sitron over, med et chilidryss, eller hva du nå vil ha på dem. Blend bananer, en appelsin og litt mango....jeg spiser bananer blendet med frosne jordbær nå.

Anonymkode: d80c0...896

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har det sånn periodevis. Det å lage mat er en OL øvelse i maraton løp delux, krevende, tapende, umulig...  Prøv å tenk at litt er bedre enn ingenting og at absolutt alt av innhold er bedre enn ingenting❤️

For min del kan det være snakk om havre kjeks bixit i nattbordskuffen som har vært redningen både på mitt 4. og 5. døgn uten 'skikkelig' mat. Å lage seg 'skikkelig' mat blir en floksel uten sidestykke når jeg selv er deprimert så slike tips skal jeg spare deg for. Men energibarer kanskje? Appelsin holder lenge i kjøleskapet og er en god og ganske mettende frukt.

Også er det slik med matlyst at dess mindre vi spiser dess mer forsvinner den, så om du bare får i deg litt er det ofte en motivatør til å få i seg noe mer etterpå (en skive, knekkebrød, pytt i panne fra frysedisken, altså enkle retter men hakket opp fra Brixi pakken 😅)

Og husk at veske og saltbalansen i kroppen er det viktigste.

Anonymkode: b44d6...d19

Merker at matlysten blir dårligere og dårligere ja😮 vært dårlig i 2 uker men har klart å koke egg eller pasta uten noe til værtfall før de siste dagene. Nå er det sånn at jeg vill ha matlyst men blir kvalm og er så tungt å gjøre noe som helst... men bixit var smart så skal passe på å kjøpe det i morgen! Spiste en klype salt i går får vær så svimmel , det hjalp 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe ferdig middager på spisriktig.no. Jeg gjorde det en periode jeg var svært syk med utmattelse og ikke orket lage mat. 

Anonymkode: 83107...4ef

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste i sånne perioder er at man får i seg noe og ikke at det må være typiske middager. Jeg har levd på salt kjeks med hummus(dypper rett i boksen),oliven,tørket frukt og nøtter,frosne druer,rett i koppen grønnsakssuppe og denne: https://meny.no/varer/middag/nudler/noodle-bowl-7035620044427

Anonymkode: 3be83...a13

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ting som er ferdig, og ikke veldig usunt.

Rema 1000 har endel ferdige retter som bare trenger oppvarming. Fordel porsjonene på noen dager (suppe, lapskaus osv). 

Grove fiskekaker, kok små poteter og gulrøtter - eller bare spis fiskekaka på ei brødskive

Fiskepinner

Pasta, pesto og hermetiske kikerter 

Kyllingpølse/nuggets

Jeg er ekstremt svimmel, og kan ikke lage vanlig middag. 

Så jeg kjøpte meg airfryer - så jeg slipper tilberede særlig og ikke trenger være redd for å besvime mens ovn står på.

Oppi airfryeren tar jeg oftest enten laks, eller kylling - og legger div grønnsaker oppi. 
Frosne blandinger fungerer faktisk helt OK i airfryer.

Kjøpte også billig riskoker som jeg tilbereder ris oppi, men man kan også lage grøt/koke alle slags kornbaserte ting. 

Har sjeldent mer enn 3 ingredienser, fordi det er så vanskelig for meg å skjære ting/klare stå oppreist lenge nok.

Om du kan bruke ovn så kan du lage det samme - bare i ovnen. 

Form+laks eller kylling + frosne grønnsaker, pasta og noe fløte/creme fraîche = middag til 3-4 dager. 

Klarer du ikke det: ostesmørbrød og grøt. 

Anonymkode: 1dddb...9ae

Skrevet

Sjokolademelk er lett å drikke og gir deg kalorier og litt næringsstoffer, hvert fall. Håper det går seg til snart ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Havregryn med melk og sukker

Fiskekaker på brødskive

Pølser i brød

Rå gulrot og epler

Drikk saft og vann, te

Sjokolade

Anonymkode: 8dd20...1ef

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har råd, så anbefaler jeg ferdigretter. Jeg spiser mye Findus og Fjordland, som jeg bare setter i mikroen.

Det er bedre enn å spise ingenting. Noen dager spiser jeg bare havregrøt til middag (Express Havregrøt). Fyller bare på med vann, mandler, rosiner og linfrø. Men ikke alle liker Havregrøt da.

Anonymkode: a342a...967

Skrevet (endret)

Når jeg har det sånn så spiser jeg ulik mikromat fjordland/toro den typen i skål. Er for mye styr å klippe mat ut av plasten. 

Også spiser jeg havregryn med yoghurt. Jeg levde nylig på det i en måned. 

Ja forresten noen dager kjøpte jeg ferdig wraps på butikken. Men du har jo dårlig matlyst da. Da kjøper jeg ferdig smootihe. 

Nå er jeg bedre så lager mat hver dag. Det blir lettere etter hvert. :)

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp inn en haug med fjordland og nutrilettbarer og lag ostesmørbrød til frokost/kvelds. Evt. noe frokostblanding. Bestill mat på døren. En banan eller eple er godt å hive innpå sånn innimellom. Kjøp også noe chips og sett deg foran TVen og se en feel-good-film.

Anonymkode: cac56...d3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...