Gå til innhold

Søster sur fordi jeg bare bruker ett av navnene til niesen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min stakkars niese har fått et dobbeltnavn med hele 9 stavelser🥵 jeg syntes det er slitsomt og bruker bare første navn (har også prøvd meg med et kallenavn), men det var visst ikke greit. 

Navnet er type et langt jentenavn og så en feminin versjon av et guttenavn etterpå, eksempelvis «Aleksandra Sebastienne». Det er SÅ langt og kronglete! Jeg føler litt at når du velger et så langt navn på barnet så må du forvente at andre, eller barnet selv,  forkorter? 

Anonymkode: 7111f...f19

• Liker 17
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man forventer jo at folk man omgås både har IQ nok og kontroll nok på tunga til å klare å uttale ni stavelser på rad.

• Liker 16
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Man forventer jo at folk man omgås både har IQ nok og kontroll nok på tunga til å klare å uttale ni stavelser på rad.

Jeg klarer det, men syntes det er slitsomt, og tenker at sjansen for at alle rundt henne kommer til å gå for 9 stavelser er liten. Det er lett å kontrollere det for en baby, men i det hun starter i barnehagen blir det forkortet uansett. 

ts

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde sikkert kalt henne det jeg ville. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde også en niese med et slikt navn og vi måtte bruke begge. Nå er hun tenåring og blir sur når folk bruker begge og virker flau over navn nummer to😅

Anonymkode: d9009...c56

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er respektløst. Navn er identitet og det er ikke opp til andre å "finne" på noe annet, eller velge en enklere løsning. 

Anonymkode: 048e2...2c3

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer å si hele navnet til folk. Du trenger ikke si det så ofte hvis det er forferdelig slitsomt. Du kan jo velge å si «vennen», «hun», «lille venn», «kompis» egentlig hva som helst. 

Anonymkode: d7b24...626

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du klarer å si hele navnet til folk. Du trenger ikke si det så ofte hvis det er forferdelig slitsomt. Du kan jo velge å si «vennen», «hun», «lille venn», «kompis» egentlig hva som helst. 

Jeg prøvde meg på noe sånt, men det ble reagert på. «Hvordan går det med lillemor?» Det ble ikke godt mottatt, jeg måtte bruke begge navn. 

ts

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg prøvde meg på noe sånt, men det ble reagert på. «Hvordan går det med lillemor?» Det ble ikke godt mottatt, jeg måtte bruke begge navn. 

ts

Det synes jeg er spesielt

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kall henne Tantegull. Da kan ikke mor motstå. Ellers må du nesten bruke navnet du får oppgitt.

Anonymkode: 03f37...5ef

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei please a, dropp ting som vennen, lille venn, lillegull osv! Ikke oppdra jenter til å føle de er mindreverdige og må være søte små blomster! 

Anonymkode: 5e772...3fa

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var så viktig å sikre at alle bruker begge navnene, burde de vel ha satt en bindestrek mellom navnene.

Anonymkode: fd212...484

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei please a, dropp ting som vennen, lille venn, lillegull osv! Ikke oppdra jenter til å føle de er mindreverdige og må være søte små blomster! 

Jeg har da kalt sønnen min for lille venn, vennen osv. Han har blitt et helt harmonisk menneske.

Samme med meg selv, har aldri følt meg som mindreverdig eller at jeg måtte oppføre meg søtt og underdanig. Tror nok det er helt andre faktorer som forårsaker slikt.

Anonymkode: fd212...484

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er kallenavn som like gjerne kan brukes om gutter. Det er ingenting nedverdigende med å bli kalt noe koselig av noen som er glad i deg. 

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klarer det, men syntes det er slitsomt, og tenker at sjansen for at alle rundt henne kommer til å gå for 9 stavelser er liten. Det er lett å kontrollere det for en baby, men i det hun starter i barnehagen blir det forkortet uansett. 

ts

Er helt enig her. Jeg har to fornavn, fem stavelser, og alle jeg møter har alltid kun brukt det første (to stavelser), unntatt mamma, som insisterer på å si hele. Jeg kunne ikke brydd meg mindre selv.

Men altså… Du får bare prøve å bruke hele navnet en stund til, så får barnets foreldre se hvordan det blir når barnet skal treffe andre folk.

Anonymkode: 30c5a...e04

• Liker 6
Skrevet

Kor gamalt er barnet? Kan hende du blir vant med å sei namnet. Eg har ei niese med to namn og 5 stavelsar og ein nevø med to namn og 6 stavelsar. I byrjinga syns eg det klinga rart, men ein blir jo vant med å sei det. Og vi brukar alle namna, for det er ikkje dei å bruke kun eine namnet 🤷‍♀️😊 Eg har sjølv 2 namn med 5 stavelsar, og brukar kun første namnet i det daglige.

AnonymBruker
Skrevet

Hold ut, det kommer til å ordne seg. Jeg har også to lange navn, og har ikke brukt navn nummer i det hele tatt etter at jeg selv skjønte at det var mitt valg. Tror jeg var fem år 😄

Anonymkode: 269d1...068

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver meg som regel med kun det første navnet når folk har flere. Synes det er så unødvendig med flere, særlig hvis det er veldig kronglete. Som oftest retter barn på meg hvis de vil jeg skal bruke begge, og da prøver jeg på det. Jobber med barn og må huske ca 150 navn, så det får da være måte på🙈

Anonymkode: dbe89...9e9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

ts

Det er ikke opp til deg. Foreldrene og etter hvert barnet selv er de som bestemmer hva barnet skal kalles. Jeg synes du oppfører deg respektløst.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Respektløst å ikke bruke begge navna om foreldre har valgt at barnet skal tiltales med begge. 

Anonymkode: 3267f...894

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...