Gå til innhold

Hvorfor er ikke mer vanlig med bidé i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det er synd det ikke er mer vanlig. Absolutt mer hygienisk å få skyllet med vann etterpå. Jeg har en liten vannkanne på siden av toalettet som erstatning. Kontaktet et firma som la ut annonse for toalettet med innebygget skyllefunksjon, men det kom på over 50,000 siden de måtte rive opp veggen på badet for å tilrettelegge for det. Men, skulle økonomien tillate det er det noe jeg kommer til å se på fremover. Absolutt vel verdt investeringen. 

Den der tanken om at det er godt nok å tørke litt med papir synes jeg er ekkelt. Masse folk som reker rundt i flotte klær men skitne truser😂 Får litt sånn 1700-talls hygiene assosiasjoner av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bidêt er engelsk på norsk heter det sittebadekar. Det et badekar for å sitte i etter du har vært på do. 

Anonymkode: 134e9...3aa

Nei, det er fransk.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bidêt og sittebadekar er ikke det samme.

Anonymkode: 4ec16...4f9

Jo, det er det. https://no.wikipedia.org/wiki/Bidet

Anonymkode: 1f222...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje fordi det er unødvendig luksus som forbruker ekstra vann? Har man normal avføring, går man vanligvis ikke rundt med masse bæsjrester i rumpa. Er man dårlig i magen og kjenner at man sliter med å tørke seg ordentlig, så finnes det alltids servietter eller en mulighet for å vaske med vaskeklut etter toalettbesøket.
Å spyle seg i rumpa hver eneste gang man har vært på do er unødvendig sløseri.

Anonymkode: 1f222...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg håper du spøker, og at du ikke i fullt alvor tror at folk flest brukte utedo og at vannklosett var «luksus» i 1973. 😂

Anonymkode: 0fa82...1e0

Vel min far fikk avslag på søknad om å bygge bad med innlagt toalett pga miljø hensyn. Dette var i 1974 midt i Bærum. 

Anonymkode: 96fc7...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har bidet. Vasker underlivet morgen og kveld, etter sex, når jeg har mensen, hvis jeg ikke får tørker meg skikkelig etter nr 2. Veldig kjekt, ville ikke vært for uten.

Anonymkode: b8598...d81

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel min far fikk avslag på søknad om å bygge bad med innlagt toalett pga miljø hensyn. Dette var i 1974 midt i Bærum. 

Anonymkode: 96fc7...7c6

Det kan så være, men det var likevel helt vanlig å ha vannklosett i 1974. Jeg har vokst opp i Bergen i hus bygget i 1935 og 1960, og begge hadde hatt wc fra huset var bygget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 11.52):

Det kan så være, men det var likevel helt vanlig å ha vannklosett i 1974. Jeg har vokst opp i Bergen i hus bygget i 1935 og 1960, og begge hadde hatt wc fra huset var bygget. 

Her i huset var det også wc fra byggår, 1917. Så vil tro det var vanlig med innlagt vann og toalett lenge før 1973 :nikke:

Anonymkode: feb3f...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...