Gå til innhold

Hva er normalt for en 4-åring? Bekymret for barn i familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et barn i familien blir snart 4 år, og jeg er litt bekymret for utviklinga hennes (særlig språklig), men vil selvsagt ikke nevne noe til foreldrene..

For det første, så responderer hun veldig sjelden på spørsmål rettet mot henne. Hun kan fortelle noe, f.eks. at de spiste boller i barnehagen. Og jeg svarer: åja, var det godt? Så svarer hun aldri. Som om hun ikke hører det liksom. Men hvis jeg spør: "skal vi gå i stua og se på tv?" Så sier hun ja og går til stua. Så jeg vet at hun hører. 

Språklig ligger hun nok litt bak andre jeg kjenner på den alderen, og hun blander ofte pronomen(?). F.eks. sier "hånda di" og peker på sin egen hånd. Hun kan si "baby skal bære (mitt navn)", når hun mener at jeg skal bære babyen. Og hun sier ord i en underlig rekkefølge, men kommer ikke på noe eksempel nå. Hun sier ufullstendige setninger, hvis det er en setning så er det som sagt ord i en underlig rekkefølge. Hun sier ofte replikker fra filmer hun har sett, sånn ute av kontekst. Men først og fremst er det dette at hun aldri svarer på spørsmål som undrer meg litt. Men ellers er hun veldig snill og søt, med mindre barn f.eks., og ikke noe unormalt mye sint eller annet. Vil alltid få kos når jeg kommer på besøk og uttrykker mye glede, og klarer å formidle hva hun vil. 

Blir litt bekymra for autisme.. er dette normalt for en snart 4åring, eller er det bekymringsverdig? 

Anonymkode: edec2...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er autisme noe å bekymre seg for? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (1 minutt siden):

Er autisme noe å bekymre seg for? 

Selvfølgelig er det det. 

Ts: om min fireåring med autisme hadde klart å si de tingene hadde jeg jublet. Samtidig er det litt vanskelig å se for seg helt hva du mener, for samtalene du nevner er så rare. Har dere mye kontakt? 

Anonymkode: 816c0...7ea

• Liker 9
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bekymrer du deg for det? Regner med foreldrene allerede er klar over det og har satt igang tiltak i samarbeid med barnehage og andre. 

Barn er uansett ulike og utvikler seg ulikt. Burde akseptere barnet for slik det er. Om barnet har autisme, hva så?

Anonymkode: 69891...492

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det det. 

Ts: om min fireåring med autisme hadde klart å si de tingene hadde jeg jublet. Samtidig er det litt vanskelig å se for seg helt hva du mener, for samtalene du nevner er så rare. Har dere mye kontakt? 

Ja, vi treffes jevnlig. Kanskje litt vanskelig å skjønne når jeg ikke kom på noen konkrete eksempler på rare setninger...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

4-åringer svarer på det de gidder. Akkurat det punktet syns jeg ikke er noe rart. 

Anonymkode: 22abe...6dc

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bekymrer du deg for det? Regner med foreldrene allerede er klar over det og har satt igang tiltak i samarbeid med barnehage og andre. 

Barn er uansett ulike og utvikler seg ulikt. Burde akseptere barnet for slik det er. Om barnet har autisme, hva så?

Anonymkode: 69891...492

Du har rett og jeg vil absolutt ikke bekymre foreldrene unødig. Men hvis foreldre ikke tenker over dette, og det f.eks. skulle vært (lett) autisme, så er det jo lurt å sette i gang tiltak. Foreldrene er veldig bekymringsfrie og har aldri hørt dem si noe om at dette skulle være unormalt. Men barnehagen ville vel sagt noe om de var bekymra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi treffes jevnlig. Kanskje litt vanskelig å skjønne når jeg ikke kom på noen konkrete eksempler på rare setninger...

Ts

Hvordan er blikkontakten? At barnet henger litt etter språklig er ikke nødvendigvis så kritisk. Feks pronomen er vanskelig for mange barn. Snakkes det flere språk? Når du nevner babyen, er det et nytt søsken? Har barnet alltid vært sånn? Autisme er forskjellig fra autist til autist, men det er viktig med tiltak tidlig. Om du er veldig bekymret for dette ville jeg sagt noe til foreldrene. Skulle ønske noen turte si noe da jenta vår var 1.5 og alt gikk rett vest.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

4-åringer svarer på det de gidder. Akkurat det punktet syns jeg ikke er noe rart. 

Anonymkode: 22abe...6dc

Det var godt å høre. Kjenner ikke så mange 4 åringer, bare to andre som er mye lettere å ha en samtale med.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er blikkontakten? At barnet henger litt etter språklig er ikke nødvendigvis så kritisk. Feks pronomen er vanskelig for mange barn. Snakkes det flere språk? Når du nevner babyen, er det et nytt søsken? Har barnet alltid vært sånn? Autisme er forskjellig fra autist til autist, men det er viktig med tiltak tidlig. Om du er veldig bekymret for dette ville jeg sagt noe til foreldrene. Skulle ønske noen turte si noe da jenta vår var 1.5 og alt gikk rett vest.

Blikkontakten er ok, og syns hun er ganske kontaktsøkende. Så det er først og fremst når andre henvender seg til henne at hun er vanskelig å få kontakt med. Hun er også glad i å være for seg selv, og kan være på rommet sitt alene i en time eller mer. Hun har allltid vært sånn ja, var ganske sent ute språklig, som flere i familien kommenterte (til meg). Bare 1 språk snakkes hjemme.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Pussig at det er syntaksen hun bommer på. Jeg kan ikke huske å ha hørt det hos barn som ikke er tospråklige. 

Anonymkode: aba15...6bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blikkontakten er ok, og syns hun er ganske kontaktsøkende. Så det er først og fremst når andre henvender seg til henne at hun er vanskelig å få kontakt med. Hun er også glad i å være for seg selv, og kan være på rommet sitt alene i en time eller mer. Hun har allltid vært sånn ja, var ganske sent ute språklig, som flere i familien kommenterte (til meg). Bare 1 språk snakkes hjemme.

Ts

Tenker at dette sikkert går seg til, eller at barnehagen isåfall reagerer etterhvert. At hun kan være på rommet lenge alene trenger ikke bety så mye. Det har alle mine, inkl hun med autisme likt. Husk at barn ofte blir mettet på sosial kontakt i barnehagen og liker å slappe av eller være for seg selv. Språket er jo der, så at hun er litt distre er kanskje bare sånn hun er:)

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig er det det. 

Ikke alle med autisme er nonverbale - man kan også ligge langt foran sin alder språklig :)  (Det vet jo du, men bare sånn apropos til TS). 

Men altså til deg TS:

Dette må du bare stole på at barnehagen, helsestasjonen og foreldrene følger opp. 

Det kan være mange årsaker bak at et barn fremstår forsinket språklig.

Selektiv mutisme, autismespekterforstyrrelse eller annet. Eller ingenting :) 

Og dette følges nokså sikkert opp. Av fagfolk :) 

4åringer kan svare mye rart, og barn generelt responderer ikke på typisk «intervjuspørsmål». 

Istedetfor å skulle få barnet i samtale, les heller en bok for henne. Lek og gjør en aktivitet. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pussig at det er syntaksen hun bommer på. Jeg kan ikke huske å ha hørt det hos barn som ikke er tospråklige. 

Anonymkode: aba15...6bb

Samme her. Men kanskje noen voksne i barnehagen er flerspråklige? Ene barnet vårt hadde veldig godt språk, og har det ennå, men da hun hadde en fransk pedleder bommet hun ofte på dette, sannsynligvis fordi hun hørte det feil ofte. Utover det var språket helt fint og det ble vekke i ferier.

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Ikke alle med autisme er nonverbale - man kan også ligge langt foran sin alder språklig :)  (Det vet jo du, men bare sånn apropos til TS). 

Men altså til deg TS:

Dette må du bare stole på at barnehagen, helsestasjonen og foreldrene følger opp. 

Det kan være mange årsaker bak at et barn fremstår forsinket språklig.

Selektiv mutisme, autismespekterforstyrrelse eller annet. Eller ingenting :) 

Og dette følges nokså sikkert opp. Av fagfolk :) 

4åringer kan svare mye rart, og barn generelt responderer ikke på typisk «intervjuspørsmål». 

Istedetfor å skulle få barnet i samtale, les heller en bok for henne. Lek og gjør en aktivitet. 

Det var vel nettopp derfor jeg stilte flere spørsmål rundt barnet annet enn språket. ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Et barn i familien blir snart 4 år, og jeg er litt bekymret for utviklinga hennes (særlig språklig), men vil selvsagt ikke nevne noe til foreldrene..

For det første, så responderer hun veldig sjelden på spørsmål rettet mot henne. Hun kan fortelle noe, f.eks. at de spiste boller i barnehagen. Og jeg svarer: åja, var det godt? Så svarer hun aldri. Som om hun ikke hører det liksom. Men hvis jeg spør: "skal vi gå i stua og se på tv?" Så sier hun ja og går til stua. Så jeg vet at hun hører. 

Språklig ligger hun nok litt bak andre jeg kjenner på den alderen, og hun blander ofte pronomen(?). F.eks. sier "hånda di" og peker på sin egen hånd. Hun kan si "baby skal bære (mitt navn)", når hun mener at jeg skal bære babyen. Og hun sier ord i en underlig rekkefølge, men kommer ikke på noe eksempel nå. Hun sier ufullstendige setninger, hvis det er en setning så er det som sagt ord i en underlig rekkefølge. Hun sier ofte replikker fra filmer hun har sett, sånn ute av kontekst. Men først og fremst er det dette at hun aldri svarer på spørsmål som undrer meg litt. Men ellers er hun veldig snill og søt, med mindre barn f.eks., og ikke noe unormalt mye sint eller annet. Vil alltid få kos når jeg kommer på besøk og uttrykker mye glede, og klarer å formidle hva hun vil. 

Blir litt bekymra for autisme.. er dette normalt for en snart 4åring, eller er det bekymringsverdig? 

Hvorfor bryr du deg??

Anonymkode: ae256...157

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg??

Anonymkode: ae256...157

Har det falt deg inn at ts er glad i dette barnet?

• Liker 10
Skrevet

Det var vel nettopp derfor jeg stilte flere spørsmål rundt barnet annet enn språket. ;)

Joda, men autisme er et såpass bredt spekter at det er poengløst for en tante/nabo å skulle gjette seg til diagnose.

Ingen trekk er absolutte, en som er nevroatypisk kan like gjerne holde blikkontakt som at de ikke gjør det. 

Så poenget mitt  til TS er: slutt med spekuleringen, legg heller opp til positivt samvær og lek.

Er det selektiv mutisme vil barnet bare bli enda mindre talelysten av påtatt oppfordring og «intervju». 

Dette tar barnehagen nokså garantert tak i, sammen med PPT og/eller BUP.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Joda, men autisme er et såpass bredt spekter at det er poengløst for en tante/nabo å skulle gjette seg til diagnose.

Ingen trekk er absolutte, en som er nevroatypisk kan like gjerne holde blikkontakt som at de ikke gjør det. 

Så poenget mitt  til TS er: slutt med spekuleringen, legg heller opp til positivt samvær og lek.

Er det selektiv mutisme vil barnet bare bli enda mindre talelysten av påtatt oppfordring og «intervju». 

Dette tar barnehagen nokså garantert tak i, sammen med PPT og/eller BUP.

Ja, eksemplene i ts var litt rare. Samtidig så er det veldig fint at ts oppsøker hjelp og råd. Å bomme på syntaks er litt rart, men det har neppe noe med autisme eller mutisme å gjøre. Jeg føler ikke at ts har intervjuet barnet heller, men forsøkt føre en samtale. Og når det er sagt så er jo barnet litt språklig sent ute. Uten at det behøver ha noe med autisme å gjøre.

Må også korrigere deg litt, for autisme har faktisk noen "absolutter" for å havne i denne paraplyen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke dette høres påfallende ut i det hele tatt. 

Er du mye rundt barn? Og er det ellers ting med foreldrene som bekymrer deg siden du heller ikke vil snakke med dem om det? 

Normalutvikling er veldig variert i den alderen. Noen snakker sent, andre tidlig. Noen utforsker fysisk sent, andre tidlig. Noen har stødig utvikling, andre veldig tydelige trinn. 

Anonymkode: 5ce53...dd8

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...