Gå til innhold

Utslitt. Barn 4-5 år med raserianfall

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så sliten. Har en 4,5-åring som er helt på styr om dagen. Han har vært sånn i ett år nå. Vi går på eggeskall. Han roper og hyler og griner for den minste motstand. Flere ganger i uka har han raserianfall der han slår, sparker og er helt borte. Han lager sånne «presse»-lyder som om at han nesten sprekker av sinne. Er helt utslitt. Går det over eller må vi kontakte noen? Vi er en helt vanlig husholdning med to voksne og to barn. Vi voksne krangler sjeldent (aldri foran barna), er i full jobb. Jenta er ikke like temperamentsfull og virker stort sett fornøyd. Hun er bare 2 da. Har en drøm om at noen skal si at det går over… han er ikke sånn i barnehagen, forresten. Kun hjemme. 

Anonymkode: 73ff5...6e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg fått undersøkt. Hva forårsaker disse anfallene? Hva gjør dere når det skjer? 

Anonymkode: 4830b...336

AnonymBruker
Skrevet

Sover han nok?

Vi merker forskjell i antall meltdowns om 4,5 åringen har fått nok søvn og har stabilt blodsukker eller ei.

Anonymkode: 4556b...73d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ville jeg fått undersøkt. Hva forårsaker disse anfallene? Hva gjør dere når det skjer? 

Anonymkode: 4830b...336

Det er ved overganger, tror jeg. Fra å vær hjemme til å gå ut, fra å være i stua til å skulle legge seg. Det kan også være mindre overganger, som å skulle skifte fra pysj til vanlige klær. 
TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sover han nok?

Vi merker forskjell i antall meltdowns om 4,5 åringen har fått nok søvn og har stabilt blodsukker eller ei.

Anonymkode: 4556b...73d

Nei, eller, jeg vet ikke. Han sovner seint. Vi legger 19:30, men han kan ofte sovne nærmere 21. Det varierer, egentlig! I perioder sovner han tidligere. Han våkner ofte 5-6, vet ikke hvordan jeg skal få han til å sove lengre. Han er ikke interessert i dupp på dagtid. Om han er trøtt/sovner får han lov til det. 

TS

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Gis det beskjed på forhånd ved overganger? F.eks "om 5 minutter er det natta" osv. 

Skrevet

Høres veldig seint ut med leggetid 19.30 for en fireåring. Min syvåring går på badet 19.00 og sover til 07.00. 
Kutt ut iPad og mobil i ei uke, og legg en time tidligere og se om det hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (22 timer siden):

Gis det beskjed på forhånd ved overganger? F.eks "om 5 minutter er det natta" osv. 

ja, vi forbereder alltid i god tid. Det funker noen ganger, andre ganger ikke. Ts

AnonymBruker
Skrevet
KatteLatte skrev (21 timer siden):

Høres veldig seint ut med leggetid 19.30 for en fireåring. Min syvåring går på badet 19.00 og sover til 07.00. 
Kutt ut iPad og mobil i ei uke, og legg en time tidligere og se om det hjelper. 

Skal prøve!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har det hjulpet å kutte ut tv kl 18.

Så kveldsmat og pysj, leser fra bok mens vi spiser og hører på nattasanger i senga og snakker om hva som har vært fint med dagen.

Anonymkode: 92649...fb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, eller, jeg vet ikke. Han sovner seint. Vi legger 19:30, men han kan ofte sovne nærmere 21. Det varierer, egentlig! I perioder sovner han tidligere. Han våkner ofte 5-6, vet ikke hvordan jeg skal få han til å sove lengre. Han er ikke interessert i dupp på dagtid. Om han er trøtt/sovner får han lov til det. 

TS

Her legger vi fireåringen så tidlig som 18.30, da hun står opp kl 05-06. uavhengig av leggetid. Merker det veldig de dagene hun er trøtt.

Vi bruker også å snakke om rekkefølgen av ting denne dagen. For eksempel på vei hjem fra barnehagen, forbereder vi på middagslaging (spør om hun vil hjelpe til eller leke) og hva vi skal gjøre etter middag (leke, se på nettbrette, gå ut, spille spill). Kveldsmat og kveldstell samme klokkeslett hver dag, 17.45.

Det samme gjør vi i helgene, men da snakker vi i bolker mellom frokost og lunsj, lunsj og middag, og middag og kveldsmat.

Har også merket at det har vært positivt å sette seg ned og bare være tilgjengelig noen minutter når vi kommer inn døra hjemme. Ofte vil hun sitte noen minutter på fanget da. 

Anonymkode: a9b8a...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...