Gå til innhold

Når begynne med fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en skolestarter. Jeg har alltid tenkt at fritidsaktiviteter er et fint supplement til hverdagen, men bør ikke overskygge den frie leken, tid med familien, vennebesøk og snart skole. Vi har derfor ikke startet med noe fast enda. Men nå er de andre skolestarterforeldrene på meg og mener gutten blir utenfor de andre fordi han er den eneste av gruppa skal ikke har startet med den samme aktiviteten som de andre. Flere i gruppa har også 2 eller flere aktiviteter i uka allerede. Hva er egentlig vanlig? Og hva er best for barna? 

Jeg tenkte nemlig, som nevnt, å fokusere på familie, venner og frilek nå. Og så sørge for en skolestart i høst uten annet stress, og så ev begynne med en aktivitet eller max to neste vinter/vår. Men kanskje jeg må revurdere? 

Anonymkode: 7c5b0...7f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det veldig vanlig med en eller flere fritidsaktiviteter fra første klasse, ja. Og en del har begynt før skolestart. Min eldste går i tredje nå, og begynte på fotball i førsteklasse. Dersom mange er med og gutten din selv også har lyst, ville jeg meldt han på. Jeg personlig synes det holder med en aktivitet foreløpig, særlig fordi fotballen har kamper også. Ser at det blir vanskelig å få tid til lekser og å slappe av litt ellers. 

Har en født i 2018 også, ser det er en del tilbud til de og. Hun går på turn en gang i uka da hun hadde veldig lyst til å gå på det samme som de andre jentene på avdelingen. Jeg synes det er litt tidlig, men så lenge hun har overskudd og lyst, og jeg ser hun har glede av det så får det være greit. 

Anonymkode: d516b...82f

Skrevet

Det er vel ikke noe fasit på dette, men vi ventet til vesla her gikk i tredje klasse før hun fikk en organisert fritidsaktivitet.

Før det dro vi rundt på basseng, skogsturer, sykkelturer og annet lek sammen som en familie. I tredjeklasse lot vi henne få en egen arena som hun kunne få øve seg på å være uten oss på. 
Nå går hun i 4de klasse og har to aktiviteter. 

Skrevet

Mine har begynt når de gikk siste året i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine har begynt på 1  - 2 aktiviteter enten siste år i bhg, eller 1.klasse.

Men vær så snill å la de få velge noe de selv interesserer seg for / syns er kjekt.  Ikke bare det alle vennene går på.

Min yngste valgte å gå sin egen vei, og han er nå landslagsspiller.

Anonymkode: dbed1...d51

AnonymBruker
Skrevet

Min er 2018-modell, og gikk på familieturn i høst. En aktivitet vi gjorde sammen, og som hun syntes var gøy. Nå har vi ikke kommet i gang med det etter nyttår, fordi vi har vært konstant syke…

Jeg er veldig opptatt av det skal være gøy, og ikke stressende i hverdagen. Nå snakker hun veldig om at hun vil begynne på fotball, så det kan være vi prøver det til høsten når hun er gammel nok.

For min del er det ikke noe must før de begynner på skolen. Men jeg ser det at fritidsaktiviteter er en sosial arena fra 1. klasse og oppover.

Anonymkode: 279b7...ae2

Skrevet

Mine begynte med en aktivitet i uka da de gikk siste året i bhg.

AnonymBruker
Skrevet

Mine begynte på Allidrett da de var 4 og yngste også dans som 5-åring. Allidrett var kjempebra fordi de fikk prøve så mye idretter.  Noen idretter hatet de og andre var kjempegøy. 

Ja, litt stress noen dager, men jeg tror på tidlig start for å lære seg grunnleggende ferdigheter.  Yngste hadde også skiskole  i barnehagen og litt svømming i barnehagetiden og sammenlignet med mange som ikke drev med noe så fikk yngste seg god selvtillit og turte å gjøre ting.  Det ble gøy å løpe, gøy å henge i stenger, gøy å sparke ball.   Jeg ser med gru nesten på hvor mange klønete barn som er rundt omkring som aldri har lært seg grunnleggende ferdigheter. 

Anonymkode: 416d2...be1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...