Gå til innhold

Omgangsyke - kan jeg slippe unna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er «fanget» i et hus (les: mitt eget) med 4 som har gjennomgått/gjennomgår omgangsyke, 2 per nå, hvorav det ene barnet sover klistret til meg, og i natt har kastet opp på meg 3 ganger, jeg vet ikke helt om jeg skal tørre å skrive dette, men jeg er fremdeles frisk, har vært litt «ulmedårlig» hvis det er et utrykk i noen dager, litt verking, sykdomsfølelse, men ikke oppkast, løs avføring eller noe annet. Finnes det noen solskinnshistorier hvor du har vært så tett på så lenge UTEN å bli smittet, kan det være at jeg er/har vært smittet også har det ikke slått ut med mer enn litt sykdomsfølelse? Jeg går liksom bare å venter på min tur, mens jeg flyr rundt med klorvann og klut og vasker alle kontaktpunkter 😷

Anonymkode: ddc28...1dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lett dette. Men klorvannet gir litt håp. 

Fortsett å vaske kontaktpunkter og ikke minst hendene. 

Lykke til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er håp, om enn et lite et. 

Tre i mitt hus fikk det denne runden, jeg slapp unna med litt småkvalme. Kloret alt første natta, men ga opp etter hvert som flere ble smittet. Vasket hendene etter kontakt med det som jeg visste var skittent, men var ikke mer nøye enn vanlig. 

Anonymkode: 06da3...635

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier du å bli smittet når andre i husstanden er syke? Jeg pleier ikke det, og har derfor en liten sjanse for å unngå om det skulle skje. Mannen min derimot får alt, så der er sjansen 0%. Du kjenner din historikk best. 

Anonymkode: c2137...96f

AnonymBruker
Skrevet

Har sluppet unna mange ganger.

Anonymkode: e692e...94f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at dersom du ikke blir syk nå så er det fordi du er immun mot akkurat denne runden. 

Og det er man av og til. Ofte er det jo en eller annet som slipper helskinnet unna mens resten av familien holder på. 

Anonymkode: 998fe...f09

AnonymBruker
Skrevet

Ja det tror jeg. Pleier noen ganger å bli sånn «ulmedårlig» som du beskriver, men får vanligvis ingenting. Er helt manisk på håndvask og selvfølgelig å unngå kontakt med bæsj og oppkast. Den ene gangen jeg ble syk var det fordi ungen skulle støtte seg til skulderen min i dusjen, men vi klønet litt og jeg snudde hodet mens jeg pratet (med åpen munn) og fikk en hånd dekket med spy rett inn i munn. Det var kanskje et av lavpunktene i småbarnstilværelsen så langt. 

Anonymkode: b652e...73a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri oppkastsjuke da sønnen min hadde det, og da jeg jobbet i barnehage og alle spydde rundt meg, var jeg kunne kvalm en uke eller to mens barn og kollegaer var syke.

Ikke sikkert du blir dårlig

Anonymkode: 9d5c2...c88

Skrevet

Jeg har også kun fått denne «ulmende» følelsen som du beskriver. Har to barn og har aldri blitt smittet skikkelig sånn at jeg har blitt liggende (eller sittende) på doskåla  - bare litt uggen og rar i magen 😅  Jeg har heller aldri drevet med manisk vask, annet enn å være ekstra nøye på håndhygiene, litt ekstra klesvask og litt klorvask her og der. 
Tror dette er veldig individuelt og kommer an på hva slags immunitet man har.. Jeg har ikke hatt omgangssyke siden jeg var barn, mens andre jeg kjenner får det hver gang ungene er syke.  
Håper du slipper unna det aller verste 🤞🤞

AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at det er mulig å slippe unna, jeg deler jo seng med 2 av de syke, hvorav den ene har spydd på meg 3 ganger, det har ikke vært veldig nære ansiktet og jeg vasket godt etterpå, men ja, vi deler jo seng, så jeg tenker jo i utgangspunktet at det skal holde hardt å ikke bli syk, men det er lov å håpe 😬 jeg er vanligvis den i husstanden som får alt, går det noe i barnehagen eller på skolen, så får jeg ofte det, selv der hvor mine barn ikke får det selv, men siste året har det vært bedre, så jeg håper og håper 

Anonymkode: ddc28...1dd

AnonymBruker
Skrevet

Da det gikk omgangssyke på jobb (småbarnsavdeling i barnehage) i fjor vår, og jeg blant annet hadde blitt kastet opp på, slapp jeg unna med en dag jeg gikk rundt og tenkte "ånei, jeg tror jeg får det, jeg er kvalm". Det toppet seg i pausen min, da jeg vurderte å hente meg en spypose for sikkerhetsskyld, og lurte på om jeg burde si i fra til sjefen, og verre ble det ikke. Jeg hadde litt feber da jeg kom hjem, så jeg er rimelig sikker på at jeg var smittet. 

Og ellers hadde jeg det både rett før jul og nå nylig selv, og da var det bare jeg som fikk det, ingen andre i husstanden ble smittet. Nå sist var jeg alene hjemme med to barn som er for små til at jeg kunne holde avstand, og de fikk det altså ikke. Når jeg har fått det, har jeg fått den samme følelsen av at nå tror jeg det kommer, jeg er uggen. Men da har det eskalert ganske kjapt til ingen tvil om at jeg er kvalm, og så var det i gang. 

Krysser fingrene for at du er ferdig med det, i en veldig mild versjon, TS. 

Anonymkode: ba508...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Åssen gikk det, TS?

Anonymkode: 57973...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Det er håp ts! Jeg var den eneste av åtte stk som unnslapp, til tross for at jeg ble regelrett nedspydd

Anonymkode: 9f1f4...c32

AnonymBruker
Skrevet

Jeg unngikk å bli smittet da 10-åringen spydde i bøtter og do (og på gulvet) i et par dager.

Prøvde å holde avstand, for den runden av norovirus hun hadde er noe av det jævligste jeg har sett. 14 runder med oppkast, inkludert å spy opp galle. 🤮

N.B! Klorin er desseverre ikke så virksom mot norovirus. Såpe er det som hjelper!

Anonymkode: 5da4e...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...