Gå til innhold

Å følge barn over tolv år til lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at man ikke lenger har krav på fri for å være hjemme med sykt barn når barnet har fyllt tolv år. Men hva om barnet må til lege? Og barnet ikke kan komme seg til lege selv, fex fordi legen befinner seg langt unna? Hva med reguleringstannlege, noen som vet om det finnes unntak fra tolv års regelen da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at en ikke har krav på fri. Tror og håper din arbeidsgiver vil ha så pass forståelse at han/hun i alle fall kan gi deg fri uten lønn eller med mulighet for å arbeide inn de timene du er borte. På min arbeidsplass gjør vi det. De arbeidsgiverne jeg har vært borti har aldri hatt noe problem med dette.

Håper dette ordner seg.

Skrevet

Jeg bruker den samme fraværskoden når jeg følger sønnen min (13) til legen som når jeg går til legen selv.

Skrevet
Jeg bruker den samme fraværskoden når jeg følger sønnen min (13) til legen som når jeg går til legen selv.

Så du sier at det er du som har legetime?

Skrevet
Så du sier at det er du som har legetime?

Nei, jeg sier at det er han, men i fraværsregistreringen førere jeg det opp som "Lege/tannlege". Hadde de prøvd å nekte meg å følge han til legen, hadde jeg sagt at det var jeg som skulle, men jeg tror da ingen 13-åringer går alene til legen, så jeg tror dette er måten det gjøres på.

Skrevet

Det kan oppstå mange situasjoner som gjør at man må være borte fra jobb. Men det er nå en gang satt opp kriterier for når man kan ta ut egenmelding. Å bruke egenmelding utover de fastsatte reglene er faktisk misbruk. Er det riktig at arbeidsgiver skal betale når de ikke er pliktig til det? Slikt misbruk vil jo bare på sikt føre til at vi får karensdager her i Norge, slik som i Sverige.

I slike situasjoner er det viktig med en dialog med arbeidsgiver. Er det mulig å få avspasere hvis man har noe avspasering til gode? Eller bytte vakter? Eller ta igjen arbeidet senere? Hvis ikke bør arbeidsgiver være villig til å gi deg fri med trekk i lønna. Arbeidsgiver er ikke pliktig til å betale deg lønn når du ikke er på jobb.

Jeg var oppe i en situasjon som var enda vanskeligere enn den du nå er i: kjæledyret mitt ble akutt sykt: jeg var ærlig mot arbeidsgiver og spurte om fri uten lønn. Siden han ikek fant noen til å ta vakta mi nekta han meg å få fri. Heldigvis har jeg en kamerat som har mer fleksibel arbeidstid som kunne ta med seg dyret til dyrlegen. Det gikk ikke bra med hunden, og da den måtte avlives nektet jeg å møte opp på jobb, siden jeg ville være med da den skulle avlives. Jeg hadde altså trodd sjefen min skulle vise litt forståelse. Hvis jeg hadde kommet i en liknende situasjon hadde jeg sannsyneligvis tatt ut egenmelding for å i det hele tatt få fri. Men det er ikke riktig måte å gjøre det på, arbeidsgiver skal ikke måtte betale for annet enn det som er fastsatt sentralt. Så hør med arbeidsgiveren din, du, så løser det seg sikkert! Da kan dere i samarbeid komme fram til en løsning og så kan du bestille tannlegetime en dag det passer for arbeidsgiver å unnvære deg :)

Gjest i.i. EVelina
Skrevet

Så trist med dyret ditt :klem:

Men saken er altså at min tolvåring går til reguleringstannlege hver fjerde uke. Og det er for langt til at hun kan gå dit selv.

Og vi greier ikke å opparbeide oss så mye avspasering i vår jobb......

i.i. EVelina

Skrevet

Vi har klare regler for dette på jobben vår - vi må bruke avspassering til sånne formål - det synes jeg er helt kurant.

Jeg har (og har hatt) barn med tannregulering, som må gå til kontroll en gang pr. måned.

Gjest Gjesta
Skrevet

joda, helt kurant. Men hvis man jobber et sted der man ikke greier å opparbeide seg avspasering da?

Skrevet

Da bør du høre om du eventuelt kan dele opp en av feriedagene dine - det må vel la seg gjøre ?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er kanskje mulig. Men det betyr jo at jeg må bruke en hel uke av min sommerferie....... Og jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig.

Skrevet

Da er det ikke så lett. Tenker at du enten må ha hjelp av venner eller familie - eller ta fri uten lønn.

Vi er heldige å få hjelp av familien når vi har problemer med å komme fra selv.

Men til informasjon så er jeg sikker på at jeg minst brukte en uke av ferien min til private gjøremål. Eks. barn til legen, tannelegen, arbeidsfolk i huset, hunden til veterinæren, osv. Jeg synes ikke det er noe offer - det er jo ting som må gjøres og da slipper jeg det stresset det er å jobbe inn dette enten før eller etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...