Gå til innhold

Spiseforstyrrelse - får man hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tenårene slet jeg med bulimi, men opplevde ikke at dette ble tatt på alvor siden jeg var normalvektig. 

Dette er jo nå 15-20 år siden. Syns jo selv jeg ble bedre, nesten tilnærmet frisk. I fjor var jeg gravid med mitt første barn. Det var et vanskelig svangerskap, og jeg var mye alene. Jeg døyvet ensomheten med å spise og overspising. I dag går det bedre, faren til barnet er tilbake og jeg er dermed mindre ensom. Jeg er fremdeles overvektig etter svangerskapet, og jeg merker at når samboer stikker bort noen dager for å være med venner så begynner jeg å overspise igjen. Forholdet med barnefaren er ikke alltid like godt, men jeg er redd for å gå fra han da jeg takler ensomhet med overspising. 

Jeg har tatt opp overvekten min med fastlegen, men får bare beskjed om å spise sunnere. Hun tilbød å gå igjennom kostholdet mitt med meg for å se hva jeg kan kutte ut. Likevel er jo ikke dette problemet mitt. Jeg vet jo hva som er sunt og hva som er usunt. Kan man få mer hjelp med overspising? Vet ikke helt hva det skulle være?

Anonymkode: 2d47c...e2d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig å få hjelp. Men da må du være ganske tydelig på at du mener det er en spiseforstyrrelse.

Men sjekk ut ROS sitt tilbud, de har et kurs mot overspisingslidelse (men du trenger ikke ha noen diagnose altså!). Kan få individuell oppfølging gjennom kurset vet jeg 😊👍

Anonymkode: 6639b...efe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tenårene slet jeg med bulimi, men opplevde ikke at dette ble tatt på alvor siden jeg var normalvektig. 

Dette er jo nå 15-20 år siden. Syns jo selv jeg ble bedre, nesten tilnærmet frisk. I fjor var jeg gravid med mitt første barn. Det var et vanskelig svangerskap, og jeg var mye alene. Jeg døyvet ensomheten med å spise og overspising. I dag går det bedre, faren til barnet er tilbake og jeg er dermed mindre ensom. Jeg er fremdeles overvektig etter svangerskapet, og jeg merker at når samboer stikker bort noen dager for å være med venner så begynner jeg å overspise igjen. Forholdet med barnefaren er ikke alltid like godt, men jeg er redd for å gå fra han da jeg takler ensomhet med overspising. 

Jeg har tatt opp overvekten min med fastlegen, men får bare beskjed om å spise sunnere. Hun tilbød å gå igjennom kostholdet mitt med meg for å se hva jeg kan kutte ut. Likevel er jo ikke dette problemet mitt. Jeg vet jo hva som er sunt og hva som er usunt. Kan man få mer hjelp med overspising? Vet ikke helt hva det skulle være?

Anonymkode: 2d47c...e2d

Ja det er mulig og du må faktisk sette barnet ditt først. Og ikke gå fra barnefar fordi du ikke takler ensomt er ikke bra for barnet ditt. Du kan kontakte ROS som første steg på veien og se om du kan få hjelp fra kommunens lavterskeltilbud :) 

Anonymkode: 8bb33...911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...