AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Med mange barn og litt for stort hus har jeg behov for å finpusse rutinene litt. Jeg sitter og lager et skjema for hva jeg skal gjøre månedlig, ukentlig, hver dag og ved behov. Slik det er i dag pleier jeg å ta hele huset i helgene, det er også da jeg tar all klesvask. Har ekstra stor vaskemaskin for å kunne gjøre det sånn. Søndags kveld legger jeg fram klær til hele uka mens barna bader. Jeg er fornøyd med klesrutinen, men det tar mye tid å skulle vaske hele huset, skifte på senger, rydde alt strøkent osv i tillegg. Så nå er jeg nysgjerrig på hvordan andre løser det. Hvordan ser din rutine ut? Si gjerne noe om størrelse på bolig og familie i tillegg, og hva du eventuelt får barna til å bidra med. Anonymkode: eec10...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 Støvsuger hovedrom 1 gang i uka. Robot. Vasker bad og kjøkken 1 gang i uka. Vasker andre rom ved behov, feks sjeldent jeg vasker vårt soverom og stue. Skifter på alle senger hver 14 dag. Vasker klær annen hvar dag. Middag og oppvaskmaskin hver dag. Storhandling på fredag og bare mindre påfyll i ukedagene. Vår-og høstrengjøring inkl vindu. Ingen krav om perfeksjonisme, bortsett fra på stua. Rydder garderober etter årstid. Anonymkode: ad92c...731 1
Veggdyret Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 (endret) Vasker klær fortløpende i uka, setter på maskin etter middag, flytter til tørketrommel, ferdig ved leggetid. Putter alt tørt tøy i en stor Ikea-pose i skapet, sorterer og putter i skuff/skap på søndag. Rydder fellesrom hver kveld, setter på oppvaskmaskin, vasker av bord og benker. Feier gulv. Vasker gulv ved behov men det blir ikke hver uke. Vasker bad og toalett ved behov når jeg allikevel er der (på do/dusjer), tar jo ikke mange minuttene. Storvask av alle gulv ca 1 gang i måneden, støvsuging av soverom ca annenhver uke. Storhandel på lørdag, med liste, så vi bare trenger å fylle på med melk og frukt et par ganger i uka. Klær til ungene, der tar vi bare noe tilfeldig fra skuffene, er ikke så nøye på å matche antrekk eller noe sånt. (2 voksne, 3 barn under 10 år, 200 kvm bolig.) Endret 18. mars 2023 av Veggdyret 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Jeg blir imponert over dere som har rutiner og skjema. Jeg er veldig lite organisert selv. Vi er 2 voksne, 3 barn + hund. Ca 150kvm. Vi handler 2-3 dager i uka, vasker tøy fortløpende (ca. Annenhver dag), samme med å brette og legge bort. Dette kan barna hjelpe til med, noen ganger gjør jeg det mens de gjør lekser. Barna finner klær selv (små og mellomtrinnet). Barna lager matpakker selv. Vi tar stor husvask i helgen, men da har vi småryddet hver dag gjennom uka. Anonymkode: f27fb...157 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Jeg: Ansvar for all klesvask og brette/legge på plass, rydde etter alle måltid, morgenlogistikk, vask av badene, logistikk rundt barn (deler av leksen, bursdag, klær til bhg++) Mann: ansvar for ettermiddagskaoset, kjøring til aktiviteter, all matlaging, handling (1-2 gang i uka), støvsuging/støv, skifte sengetøy. Vasker huset hver vår gang sånn ca. Hagen tar vi i lag, bilene litt sånn hva som passer. Rydder kontinuerlig. Beina på bordet etter kl 20. To barn, 5 og 7 år. De rydder rommet, innimellom... Anonymkode: 15374...b4c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 Ingen rutiner, orker ikke stresset. Gjør det når jeg har lyst og tid. Hvis jeg har en spesiell tid ting skal gjøres så binder jeg opp den tiden og da skjærer det seg hvis jeg har lyst å ut på noe annet. Og det stresser meg. Er ok her uansett. Eneste faste er klesvask i helga, har ikke tid til det i uka. Anonymkode: 69e78...a71 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Her kjører robotstøvsugeren hver dag når vi er på jobb, har innredet bevisst slik at den kommer til overalt. Har lite ting fremme og er flink på å selge ting vi ikke bruker på Finn. Oppvaskmaskinen tømmes hver morgen, setter da ofte også på en tørketrommel. Mens mannen legger barna tørker jeg over alle overflater, vasker baderomsservanten, setter på oppvaskmaskin, bretter klær, setter på ny maskin, vasker ofte doen (to smågutter som tisser litt her og der), rydder leker, fjerner hår fra sofaen, etc. Lørdager vasker vi gulv og vanner planter/blomster, støvsuger godt (inkl i skuffer, søpleskap, etc), skifter sengetøy, vasker dusjen, vasker kjøleskap, tørker støv av vinduskarmer, bokhyller og andre ting som ikke tas i det daglige. På sommeren jobber vi også i hagen da. Søndager er fri. Handling tar en av oss ofte i pausa på jobb. Sjeldent vi tar vinduer, grundig mellom fliser, i kjøkkenskap, etc, kanskje 2-3 ganger i året. Det er mye vi sikkert burde gjort oftere, men det lar vi bare gå… Har vel 150kvm ca. To barn, to katter. Anonymkode: 810bf...ae4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 Ingen rutiner, tar det ved behov og ork. Er en voksen, en tenåring og en katt i huset på 180 m2. Anonymkode: 50f51...6c6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 3 etg, 6 barn, 2 voksne. Tre katter. 450kvm 3 etg: soverommene til to av tenåringene. Her går jeg aldri opp. Det orker jeg ikke 2 etg. Stue, tre soverom. Oss og de minste barna. Hele 2 etg tas med robotstøvsuger/vasker hver kveld til legging, leker ryddes før bad som gjøres hver kveld. Det er alltid ryddig på stua før kveldsmat. Cluet er å aldri la det bli rotete/skittent. Støvsuger selv ved behov utenom roboten. Skifter sengetøy en til to ganger i uka. Kjøkkenet er alltid strøkent, alt går i oppvaskmaskinen på morgenen og settes på, folk forlater huset og da tar støvsugeren kjøkkenet. Badet vasker jeg lett over hver kveld under bading, og tar en litt kraftigere vask hver fredag. 1 etg, vaskerom, gang, stue, to soverom og et kjøkken og bad. Ene soverommet er eldste sitt, så det får han fikse selv. Robotstøvsuger der og på resten. Har to vaskemaskiner og to tørketromler, gull verdt. Hver torsdag vasker jeg gulvene selv, og da tar jeg vegger samtidig. Har dampvasker, så den bruker jeg på stoler og sofaer, og badet. Gangen er et evig kaos fordi barna ikke evner å sette sko riktig. Dette gidder jeg ikke fikse før helg. Har noen mellomstasjoner i 2etg, et kontor og trapperom og der er det tidvis kaos med tenåringenes klær. Har treningsrom i 1etg, der gjør jeg jo ikke sp mye. Mine hacks for å ha det ryddig er helt enkelt å aldri la det flyte. Oppvaskmaskinen går morgen, og etter kveldsmat. Bruker veldig lite tid på husarbeid egentlig Anonymkode: 07db5...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 Ingen faste dager, men tar det jeg orker og har overskudd til. Når det blir plikt blir det mas. Noen ting går på automatikk. Da jeg bodde alene og med samboer før barn var det strøkent hele tiden. Jeg er en person som ikke går fra kjøkkenet før det er ryddig og rydder underveis mens jeg lager mat. Alt har sin plass og jeg fikser ting med en gang. Så fikk vi barn og jeg oppdaget at min samboer er en skikkelig lat mann som legger igjen skittentøy, oppvask, søppel og huset er aldri strøkent hvis jeg ikke er alene med barna. Nå har jeg gitt opp fordi jeg blir så sliten av å rydde etter andre voksne. Jeg gleder meg til den dagen jeg kan ha det ryddig igjen fordi jeg er avhengig av orden og oversikt for å ha det bra. Når samboer har vært alene eller laget mat ser det ut som om noen har lagt ned maks innsats på å få det mest mulig forferdelig, rotete og skittent. Anonymkode: bffe9...03b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #11 Skrevet 18. mars 2023 Tar ved behov og litt skippertak hver kveld. 1 voksen og 4 barn. Bor i hus på 270 kvm Anonymkode: 440f5...cdc
Summeer Skrevet 18. mars 2023 #12 Skrevet 18. mars 2023 Full jobb, vi stiller opp på dugnad flere ganger i uka begge voksne for idrettslagene, vi har hund og vil helst rekke å trene litt selv også. Husarbeid tas i skippertak og når vi rekker. Alle må bidra, oppvaskmaskina skal tømmes når den er ren, klesvasken skal sorteres på vaskerommet når skittentøykurven er full, jeg bretter og legger i kurv og jentene må ta sitt ut av kurven og sende den videre til neste rom. (Tre tenåringsjenter, gidder ikke prøve å huske hvem som eier hva). Hunden skal luftes i Hagen når de kommer hjem fra skolen, og tenåringene som deler badet oppe må vaske det på rundgang en gang i uka. Har robotstøvsuger i gangen, det hjelper på å begrense sand ellers i huset…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #13 Skrevet 18. mars 2023 2 voksne og 2 barn 200m2 Ungene er tenåringer og har ansvar for rommene sine selv og sitt eget bad. «Voksenbadet» vaskes hver søndag. Her henger også alle klær som ikke går i tørketrommelen. Mest klesvask i helgene. Denne uken har jeg ikke satt på en eneste vask. Har veldig mange kurver for ulike typer vask så samler opp en god del før jeg vasker. Alle har sokker/undertøy for minst 2 uker hver så ikke noe stress med sånt. Vasker full maskin med treningstøy hver uke. Vasker håndklær hver uke. Min mann har ansvar for kjøkken (oppvask og søppel og tar ut/inn hver morgen og kveld. Jeg tørrmopper mopper gulv 1-2 i stua/gang- har lite tepper så lite støvsuging. Har det oftest ryddig i stua. Yttergang med sko og innergang blir full av klær/treningsbager hber dag, men har gitt opp å ha det heeelt ryddig, så kan bli liggende et par dager. 2 barn med 2 dager med gym hver og 3 fotballtreninger hver og 1-2 dager treningsstudio hver betyr mye flasker og stress med pakking av bager hver dag… Jeg kan fint la ting være bomba noen dager, men er også den som vasker grundigst. Verdt er det om jeg er alene hjemme en uke og må ta både matlaging og oppvask…. Da flyter det litt over for jeg hater oppvask….. Ungene «glemmer» gjerne sitt ansvar. Rydder heller klær enn oppvask. Soverommet er litt lite så litt trangt med klær som mellomstasjon før det går inn i skapet etter bruk ev vask. Har det så kaldt at jeg helst ikke vil inn dit før leggetid. Anonymkode: b7cc1...dd5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 160kvm. 5 barn (3-14 år) og 2 katter. Jeg er på AAP og samboer jobber. skriver middagsliste og handleliste for kommende uke hver søndagskveld. Ukeshandler mandag/tirsdag, og fyller på fredag. Støvsuger kjøkken og stue hver dag. Vasker badene 1-2 ganger i uken. Vasker stue og kjøkken 1 gang i uken. ungene hjelper til med å rydde, skifte på sengene og støvsuge rommene sine på søndager. de eldste vasker også badet de bruker hver helg, vasker klær 2 ganger i uken, da vasker jeg 2-3 maskiner per gang. samboer er flinkere til å rydde kjøkkenet og ta oppvaskmaskinen. Han rydder som regel opp leker på kvelden. Anonymkode: a7a40...c85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå