Gå til innhold

Besteforeldre som gir f... i barnebarna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ungene mine ungdommer og barna mine har aldri hatt besteforeldre som engasjerer eller har brukt tid med dem. Det er kjempe sårt og for meg uforståelig at de ikke tar initiativ til noe så enkelt som å be inn til en kakao. Jeg har sagt dette bla til min mor fra ungene var små, at det er viktig å ha jevnlig kontakt og at det ikke trenger å være så mye og overveldende de trenger å gjøre. Men det er nada. Aldri vært overnattinger, tatt de med på bytur, spist boller etc. Enda alle bor 15 min unna. Skjønner ikke hvorfor de velger bort noen de kunne skapt så mange fine minner med og som igjen hadde engasjert seg i de voksne når de var gamle og grå. Det blir besøk ved barnebursdager eller høytider, men det er det. Ukjente besteforeldre rett og slett. Jeg kan ikke tvinge frem kontakt. Ber inn til kaffe, middag feks, også blir det med det. Vet ikke hva jeg ville med innlegget. Og støtter at besteforeldre skal ha et eget liv. Men jeg stusser på når de har null interesse. 

Anonymkode: a4cae...efa

• Liker 1
  • Hjerte 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå er ungene mine ungdommer og barna mine har aldri hatt besteforeldre som engasjerer eller har brukt tid med dem. Det er kjempe sårt og for meg uforståelig at de ikke tar initiativ til noe så enkelt som å be inn til en kakao. Jeg har sagt dette bla til min mor fra ungene var små, at det er viktig å ha jevnlig kontakt og at det ikke trenger å være så mye og overveldende de trenger å gjøre. Men det er nada. Aldri vært overnattinger, tatt de med på bytur, spist boller etc. Enda alle bor 15 min unna. Skjønner ikke hvorfor de velger bort noen de kunne skapt så mange fine minner med og som igjen hadde engasjert seg i de voksne når de var gamle og grå. Det blir besøk ved barnebursdager eller høytider, men det er det. Ukjente besteforeldre rett og slett. Jeg kan ikke tvinge frem kontakt. Ber inn til kaffe, middag feks, også blir det med det. Vet ikke hva jeg ville med innlegget. Og støtter at besteforeldre skal ha et eget liv. Men jeg stusser på når de har null interesse. 

Hei, dette er noe jeg kjenner meg igjen i. Jeg har selv aldri hatt noe nært forhold til mine besteforeldre, de bor ca 15 min unna. Hver gang jeg var på besøk hos de, var det kun snakk om dem selv og hva de gjorde, aldri noe spørsmål om hvordan det gikk med oss barnebarn/ barn. Har kun møtt de ved anledninger som bursdager og i juletider. Skulle så gjerne ønske at jeg kunne ha hatt et nært forhold til dem, men de har aldri tatt initiativ til å ta med oss barnebarn på noe overnatting, byturer osv. 

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som er interessert i andres barn, og det må man faktisk bare respektere. Disse A4-forventningene må folk bare legge fra seg først som sist, samfunnet er ikke der lengre, Besteforeldre i dag er noe helt annet enn besteforeldre for 25 år siden.

Anonymkode: 95ebd...f1e

• Liker 12
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Samme her også. Det hender at ungene er litt med den ene besteforelderen. Men det er svært sjeldent. Føles som noe som skal sjekkes av listen, på et vis. Da gjerne i form av en Facebook-status. Så går det sikkert et halvt år-år til neste gang. 

Anonymkode: 59961...d34

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bestemor og kommer ikke til å ringe rundt til mine barn for å passe barnebarn.

Alle kan ta kontakt og spørre ved behov så får dem svar om det passer. 

Har fortsatt mindreårige barn som vi må følge opp før behovene til voksnebarn.

Så det blir med 1 uke ferie hos dem som bor langt borte en gang i året. Ser dem 1 gang til om dem kommer til oss. Mye kjekt å følge med på snapp eller andre sosialemedier og snakke med barnebarna på ftime.

Har ellers barnebarn som bor nærmere som vi ser i selskap hos dem eller oss og gjerne både jul og nyttår. Spiser middag sammen annenhver mnd eller slik i tillegg.  Så står det fritt til å spørre om hjelp om foreldrene kommer i knipe og treng hjelp.

Anonymkode: 6da22...0f7

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er bestemor og kommer ikke til å ringe rundt til mine barn for å passe barnebarn.

Alle kan ta kontakt og spørre ved behov så får dem svar om det passer. 

Har fortsatt mindreårige barn som vi må følge opp før behovene til voksnebarn.

Så det blir med 1 uke ferie hos dem som bor langt borte en gang i året. Ser dem 1 gang til om dem kommer til oss. Mye kjekt å følge med på snapp eller andre sosialemedier og snakke med barnebarna på ftime.

Har ellers barnebarn som bor nærmere som vi ser i selskap hos dem eller oss og gjerne både jul og nyttår. Spiser middag sammen annenhver mnd eller slik i tillegg.  Så står det fritt til å spørre om hjelp om foreldrene kommer i knipe og treng hjelp.

Det var ikke først og fremst pass og avlastning til foreldrene det var snakk om her, men å skape og opprettholde en relasjon.

Det er besteforeldrene sitt ansvar å skape en relasjon til sine barnebarn, ikke omvendt. Men ikke alle besteforeldre ønsker en nær relasjon til sine barnebarn. Det et synd, for barn trenger flere enn to nære voksenrelasjoner i livene sine. 

• Liker 34
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sier besteforeldrene når du har tatt opp denne tematikken da? For det regner jeg med at du har gjort?

AnonymBruker
Skrevet

For de besteforeldrene som ikke har tid til barnebarn nå som de er små, kan ikke forvente så mye besøk på gamlehjemmet senere. Karma! 

Anonymkode: b06f6...88b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres veldig trist ut. Har opplevd selv at den ene besteforeldren ikke er interessert, men har dog tre andre som er veldig interessert.

Det sitter veldig mange enslige gamle rundt omkring. Hadde du spurt noen av de om de ønsket seg en familie med barnebarn, så hadde de nok adoptert dere ganske fort ❤ 

Anonymkode: 33079...7c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke alle som er interessert i andres barn, og det må man faktisk bare respektere. Disse A4-forventningene må folk bare legge fra seg først som sist, samfunnet er ikke der lengre, Besteforeldre i dag er noe helt annet enn besteforeldre for 25 år siden.

Anonymkode: 95ebd...f1e

Andres barn?

Du mener egne barns unger?

Vel. Om man har den innstillingen så får man være alene i alderdommen og. Vel bekomme. 

• Liker 23
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (20 minutter siden):

Det var ikke først og fremst pass og avlastning til foreldrene det var snakk om her, men å skape og opprettholde en relasjon.

Det er besteforeldrene sitt ansvar å skape en relasjon til sine barnebarn, ikke omvendt. Men ikke alle besteforeldre ønsker en nær relasjon til sine barnebarn. Det et synd, for barn trenger flere enn to nære voksenrelasjoner i livene sine. 

Der er ikke besteforeldre sitt ansvar alene nei.

Her får foreldre gjøre ein innsats selv, ta med barna på besøk til besteforeldre helt fra barna er nyfødt, så skal du se at det nok gjør en forskjell. Vær der selv sammen med besteforeldre og barna, det kan hjelpe på mange forhold.

Om foreldrene har et ok forhold til besteforeldrene og ikke kommer etter flere år uten å ha et selvstendig forhold til dem som nå er besteforeldre så tenker jeg det er større sjanse for et engasjement. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, i tråder her inne om barn/ikke barn kommer det argumenter i gata "tenk å bli ensom på gamlehjemmet", fra barn er noe man får for egen alderdom. Det fremheves som et isolert argument for seg selv, gjerne til de som sier de er barnefrie. Uten tanke for at barn er noe man skal følge opp og elske for seg selv.

De er en annen generasjon, hvor barn var noe man fikk som gift fordi det bare var sånn. Det kan være krevende nok sosialt å velge et liv uten barn idag, te k deg hvordan det var i deres tid? Kanskje de fikk barn fordi det er det man skal, og for ikke å bli alene på gamlehjemmet, og resten er ikke så viktig. 

Anonymkode: abedd...12b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For de besteforeldrene som ikke har tid til barnebarn nå som de er små, kan ikke forvente så mye besøk på gamlehjemmet senere. Karma! 

Jeg ser frem til å få sitte i fred på gamlehjemmet om jeg havner der noen gang. Dem aller fleste som havner der er så syke at dem vil ha minst mulig plage med støy og uro.

Ikke alle som orker å være sosiale og drive tørrprat, så karma må komme dit den vil.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan forstå at det er sårt :( 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Karma å karma.. hat du vært på et gammelthjem å sett?? De sitter og sover i en stol. Sliten å lei av livet. Mistet hørsel og syn. Mistet også interessen for det meste. Barnebarn blir ikke savnet på eldre dager heller.

Anonymkode: 45a53...d6e

• Liker 7
Skrevet

Kjenner meg igjen. Foreldrene mine er ikke interessert i å være besteforeldre. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Disse barnebarna kommer ikke på besøk på gamlehjemmet uansett hvor mye du har passet dem som små. De har nok med sitt og tidsklemma de selv har skapt. Små barn er ganske slitsomme for folk oppi åra og tenåringer er (forståelig nok) ikke interessert i å tilbringe tid med gamle folk (med mindre det ligger en betydelig økonomisk gevinst i besøket.) 

Stort sett.

Anonymkode: 3e8fe...31e

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Veldig kjølig og trist å høre om folk som ikke er interessert i å bli kjent med sin egen familie.
Jeg er takknemlig for å ha foreldre som elsket barna mine, og ønsket å bruke så mye tid med dem som mulig.

Jeg håper at jeg selv også blir bestemor før jeg er for gammel til å være med på de morsomste tingene.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Karma å karma.. hat du vært på et gammelthjem å sett?? De sitter og sover i en stol. Sliten å lei av livet. Mistet hørsel og syn. Mistet også interessen for det meste. Barnebarn blir ikke savnet på eldre dager heller.

Anonymkode: 45a53...d6e

Nå er det ikke alle som er så «heldig» å få plass på sykehjem, og evt før den tid er det nok en del eldre som angrer at de ikke gjorde som sine foreldre, og engasjerte seg i barn og barnebarn.

Det kommer en dag hvor ADL blir rimelig vanskelig å ta hånd om for en enslig 80-åring, og da kan karma bli en kjip greie.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...