AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Husker at jeg var redd legen når jeg var liten, men han var nok snill. Men tror det var fordi han hadde skjegg. Noen ganger var det en dame der isteden for han, da var jeg ikke redd. Er det vanlig at barn er redd legen? Var du redd legen som barn? Anonymkode: 833a8...1aa
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husker at jeg var redd legen når jeg var liten, men han var nok snill. Men tror det var fordi han hadde skjegg. Noen ganger var det en dame der isteden for han, da var jeg ikke redd. Er det vanlig at barn er redd legen? Var du redd legen som barn? Anonymkode: 833a8...1aa Legen er en ukjent som har sprøyter i skuffen og kan gjøre ubehagelige undersøkelser så det er vel ikke så rart. Barnet ditt har nok noen ubehagelige opplevelser i forbindelse med blodprøver og vaksiner. Noen tenker heller ikke over forskjellen på en helsesøster og en lege. Anonymkode: b2d88...85c 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen er en ukjent som har sprøyter i skuffen og kan gjøre ubehagelige undersøkelser så det er vel ikke så rart. Barnet ditt har nok noen ubehagelige opplevelser i forbindelse med blodprøver og vaksiner. Noen tenker heller ikke over forskjellen på en helsesøster og en lege. Anonymkode: b2d88...85c Skjønner. Jeg har ikke barn. Men jeg var redd legen når jeg var barn. Anonymkode: 833a8...1aa
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Nei, jeg var aldri redd legen. Men jeg var hos en lege som var god til å tøyse, og trengte aldri veldig vonde undersøkelser. Anonymkode: e2e87...e32 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Man er hos legen enten når det er noe ubehagelig med kroppen (syk), eller når legen skal gjøre noe ubehagelig (sprøyter, undersøkelse etc). Da er det fort at barnet forbinder legen med det ubehagelige. Vi jobber bevisst for å gi barna et godt forhold til leger og sykehus til tross for dette. Før hvert besøk snakker vi om hva som kan skje, og bygger forventninger. Underveis responderer vi på barnet, og gir ros med en gang vi merker at barnet gjør noe hen synes er krevende. Vi passer også på å være rolig tilstede, og gi barnet så mye trygghet vi kan. I etterkant snakker vi om opplevelsen, og skryter av hvor flink barnet var. Jeg tror vi har gjort en god jobb, for våre barn er ikke redde for leger eller sykehus. De vet at legene hjelper til med å gjøre oss friske. De har desverre fått en del erfaring, når en er allergisk og en er prematur. Anonymkode: ef199...745 3
jordbær86 Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 Jeg var litt skeptisk. Jeg kan ikke huske at legen vi pleide å gå til sa så mye og forklarte hva som skulle skje. Var liten da. En gang vi var der kastet jeg opp, og da begynte jeg å tro at jeg skulle kaste opp hver gang vi var der 😄🤢 Jeg forbandt han med det. Men det var jo selvsagt ikke hans feil.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Jeg var plattfot da jeg var liten, og var ofte hos ortoped. Var aldri redd. Ikke for tannlegen heller. Anonymkode: 23546...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 Ja men tror ikke det handler om at det er en lege mer om at det er en fremmed, og de vil gjerne ta og kjenne på deg for å undersøke deg. Anonymkode: f7767...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja men tror ikke det handler om at det er en lege mer om at det er en fremmed, og de vil gjerne ta og kjenne på deg for å undersøke deg. Anonymkode: f7767...5c9 Ja, er sikkert riktig det. Men jeg kan huske at jeg var mer skeptisk når legen var en mann. Aner ikke hvorfor… Anonymkode: 833a8...1aa
DildoShwaggins Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, er sikkert riktig det. Men jeg kan huske at jeg var mer skeptisk når legen var en mann. Aner ikke hvorfor… Anonymkode: 833a8...1aa Er det du som heller ikke husker noe fra førskolesjekken på helsestasjonen, å syns det også er litt suspekt? 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #11 Skrevet 18. mars 2023 DildoShwaggins skrev (Akkurat nå): Er det du som heller ikke husker noe fra førskolesjekken på helsestasjonen, å syns det også er litt suspekt? Ja. Og det må ha skjedd noe som ligger i underbevisstheten min da. Som jeg ikke husker. Anonymkode: 833a8...1aa
DildoShwaggins Skrevet 18. mars 2023 #12 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Og det må ha skjedd noe som ligger i underbevisstheten min da. Som jeg ikke husker. Anonymkode: 833a8...1aa Det tror jeg ikke. Jeg husker jeg var på sjekk på helsestasjonen, at jeg hørte noen pipelyder. Ikke noe mer. Samt at 99 prosent av barn er redd ukjente mennesker, spesielt menn. (Det ligger i instinktene våre) Mine døtre, som aldri har opplevd noe traumatisk eller skummelt rundt noen, var livredde for menn. Til og med onkler og bestefedre. Men la oss si at det har skjedd noe som ligger i underbevisstheten din, som du overhode ikke husker, hvorfor bruke tid og energi på å finne ut av det? Det som har skjedd har skjedd, det er uansett ikke noe du kan gjøre noe med. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #13 Skrevet 18. mars 2023 DildoShwaggins skrev (16 minutter siden): Det tror jeg ikke. Jeg husker jeg var på sjekk på helsestasjonen, at jeg hørte noen pipelyder. Ikke noe mer. Samt at 99 prosent av barn er redd ukjente mennesker, spesielt menn. (Det ligger i instinktene våre) Mine døtre, som aldri har opplevd noe traumatisk eller skummelt rundt noen, var livredde for menn. Til og med onkler og bestefedre. Men la oss si at det har skjedd noe som ligger i underbevisstheten din, som du overhode ikke husker, hvorfor bruke tid og energi på å finne ut av det? Det som har skjedd har skjedd, det er uansett ikke noe du kan gjøre noe med. Takk for bra svar 👍 Men hvorfor ligger det instinktene å være redd menn? Anonymkode: 833a8...1aa
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 Jeg tror at mange av barna som er bhg-alder nå har en skepsis mot helsepersonell pga Corona-tester, i grunn. Mitt barn hadde en røff opplevelse på sykehus i tillegg som bok sitter i kroppen. Men! Det er veldig forskjell på helsepersonell med og uten barnetekke, altså. Er de litt gode med barn, går det mye greiere. Hadde 4-årskontroll på helsestasjonen, først med helsesykepleieren. Hun var kjempeflink, og barnet mitt syntes det var gøy. Ingen skepsis og bare fryd og gammen. Så var det inn til legen, og skulle bare ha synsundersøkelse i grunn. Lege som var utålmodig uten snev av barnetekke. Det ble trått… Anonymkode: 5ac5e...462 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for bra svar 👍 Men hvorfor ligger det instinktene å være redd menn? Anonymkode: 833a8...1aa Aner ikke, men broren min var livredd. Han måtte holdes fast hos tannlegen, og hos legen gjemte han seg under stolene på venteværelset. Var ikke noe som feilte ham, men mamma var redd han hadde brukket arma i et fall fra et tre 😂 Både tannlegen og legen var menn… Når jeg tenker over det var han også redd en onkel av oss som tøysa mye med oss. Når onkelen parkerte utafor, gjemte han seg bak et bord. Onkelen hadde en væremåte som var helt annerledes enn pappa, han tok mer plass og var mer maskulin. Hvorfor mange blir reddere for menn enn kvinner vet jeg ikke, mulig det har en evolusjonsbiologisk forklaring. Selv er jeg kvinne, men for dum til å bli redd menn. Dette til tross for at jeg var utsatt for det som best kan beskrives som et low key- seksuelt overgrep fra en mannlig lege som 6-åring. Anonymkode: c037c...7d7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #16 Skrevet 18. mars 2023 Jeg tror jeg ble født redd legen, og er det fortsatt etter 53 år. Har i grunn sjeldent fått god hjelp av leger heller, så jeg unngår dem så godt jeg kan. Sist jeg var hos fastlegen så lurte han på hvorfor jeg ikke gikk til fastlegen, for han ante ikke hvem jeg var Anonymkode: 9ff26...04b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå