Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg og barnefar er i en barnefordelingssak da vårt eldste barn ikke ønsker å være hos far i det hele tatt. Det ble etter en runde i retten avgjort ved en midlertidig dom at dette barnet skulle slippe være på samvær hos far frem til neste rettsmøte i mai.
Det jeg lurer på er om jeg kan kreve far for barnebidrag frem til neste rettsmøte eller om det ikke går da vi på papiret har en 50/50 og delt fast bosted løsning på dette barnet nå.
Jeg har papirer fra kjennelsen som sier at barnet bor fast hos meg, midlertidig. 
Jeg må presisere at jeg ikke gjør dette for å straffe far, men fordi det koster meg ganske mye mer å ha en tenåring boende hos meg 100% av tiden mot 50% som jeg hadde tidligere. 

Anonymkode: 79505...afb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kreve det, men vet ikke om jeg ville gjort det av hensyn til fremtidig samarbeidsklima. Vi snakker om to måneder her. Og hvis ordningen blir varig, så kan du søke om å få fastsatt bidrag for inntill tre måneder bakover i tid.

Anonymkode: 0d3df...392

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe så stusselig oppførsel. 

Anonymkode: 695e2...992

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du kan kreve det, men vet ikke om jeg ville gjort det av hensyn til fremtidig samarbeidsklima. Vi snakker om to måneder her. Og hvis ordningen blir varig, så kan du søke om å få fastsatt bidrag for inntill tre måneder bakover i tid.

Anonymkode: 0d3df...392

Takk for konstruktivt svar. Det visste jeg ikke. 
Er nok lurt som du skriver i forhold til videre samarbeid at jeg lar det ligge.

Jeg har hatt barnet boende hos meg fast  noen mnd allerede, men om jeg ev kan få dekket 3 mnd tilbake i tid så hjelper jo dette senere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betaler han da eller får du fra nav?

Anonymkode: b95cf...0a1

AnonymBruker
Skrevet

Han betaler ikke noe nå. Så får ikke fra hverken han eller nav. 
Jeg får jo utvider barnetrygd for begge barna, men det gjør jo han også. 

AnonymBruker
Skrevet

Du vil uansett ikke rekke å få bidrag om du søker; Nav har minimum 4mnd behandlingstid på budragssøknader. Ble opplyst om det da jeg søkte i november, har enda ikke fått noe svar.

Men når du søker så husk å sett dato fra da du skulle hatt bidrag. Dvs nå. Den som skal betale bidrag får bidragsgjeld fra den datoen du søker, selv om Nav bruker lang tid. Så barnet/du vil rettmessig få det som nav tilkjenner tilslutt. 

Anonymkode: 37fc6...e75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...