Gå til innhold

Til dere gifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe som vet om man MÅ endre navnet i passet etter at man er gift og har fått nytt etternavn?? Har fått endret navnet på bankkort, sertifikat ol., men har glemt passet. Og skal ut og reise på mandag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg vet ikke hvor lenge man kan reise med gammelt pass, men det som er KJEMPEVIKTIG er at bilettene er i samme navn som passet. Har du bestilt biletter på ditt nye navn, må du kontakte flyselskapet STRAKS og få tilsendt nye biletter!!!!

Lykke til!

Skrevet

Tror ikke du må, men det er bare for deg å gå på politistasjonen og få et stempel og bekreftelse fra dem- vips så er du registrert med det nye etternavnet.

Jeg fikk nytt pass jeg siden det allikevel nesten var gått ut.

Skrevet

Navnet i passet må være det samme som navnet på billetten. Dvs. at står "pikenavnet" ditt på biletten går det bra med det gamle passet.

Jeg har vært ute å reist 3 ganger jeg med gammelt pass og dette har gått bra sidem jeg hadde samme navnet på billetten.

God tur da!

Skrevet

Takk for svar, tror jeg bare skal ta meg en tur på politistasjonen jeg, og få det gjort med en gang.

Skrevet

Hvis du har med vielsesattest som viser navnebytte trenger du ikke endre navnet i passet! Det fikk iallefal jeg beskjed om!

God reise!

Gjest Anonymous
Skrevet

hva med å ikke bytte navn? hæ...?

fatter ikke at folk fortsatt finne på sånt? det er ren selvutslettelse.. først navnet ditt (det som tidligere merket identiteten din)

deretter hva? skal du ikke ha egen konto legngere heller da?

skal du bli "snill lydig kone" ? Blæh!!

Skrevet

Jeg har vært gift i over 3 mnd. nå og etternavnet har jeg endret på da jeg mener at man skal ha samme etternavn i en familie, jeg har selvsagt beholdt mitt gamle som mellomnavn. Er absolutt ikke blitt noen "snill lydig kone" av den grunn. Min mann har mer respekt for meg en som så.

Gjest LoisLane
Skrevet

Det er helt i orden for meg at folk (eh... jenter) tar mannens etternavn - det er et valg hver enkelt må få ta.

Men juli 79: Hvorfor har du "selvsagt" beholdt ditt gamle navn som mellomnavn?

Jeg synes det er styrete med alle disse mellomnavnene!

Skrevet

Jeg har beholdt mitt etternavn som mellomnavn rett og slett fordi jeg følte at det var det rette for meg, da behold jeg liksom litt av min gamle "identitet" også. Men når vi evt. får barn så skal de bare ha han setternavn. Slik vil vertfall jeg ha det. :-?

Skrevet

Hærregud "gjest".

Grow up. Nå er jeg drittlei at at denne utbrukte diskusjonen om etternavn kommer opp atter en gang. :x

Hvis du ønsker å diskutere dette, kan du gå inn på de gamle trådene og se om du finner noen som deler din mening.

Makan til pisspreik (selvutslettelse, konto, etc.)!!

Skaff deg et nick, og bli med på diskusjonene på fair vis.

:evil:

Skrevet
Hærregud "gjest".

Grow up. Nå er jeg drittlei at at denne utbrukte diskusjonen om etternavn kommer opp atter en gang.  :x  

Hvis du ønsker å diskutere dette, kan du gå inn på de gamle trådene og se om du finner noen som deler din mening.

Makan til pisspreik (selvutslettelse, konto, etc.)!!

Skaff deg et nick, og bli med på diskusjonene på fair vis.

:evil:

VELDIG enig med Sannasol. Kan ikke vi jenter få bytte etternavn så mye vi vil uten at vi til stadighet får høre at vi er "lydige", fjerner identiteten osv? Jeg tror nok ikke jeg kommer til å føle meg mindre verd med mannen min sitt etternavn.....Get over it sier nå jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja.. dette minner meg om noen av disse Ap kvinnene som forbanner de som velger "les" velger å jobbe deltid mens barna er små..

De som gjør det er tydeligvis uintelligente, dumme, undedanige, o.s.v. har ikk eord på hva de kvinnene der er :roll: men etter min oppfatning så er det viktigste hvordan dette fungerer for de parter som er involvert og det som ikke er viktig i det hele tatt er det at de som velger noe annet ikke er eninge. Er de kanskje misunnelige for det at de ikke velger det samme selv??

:hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet dere hva jeg er drittlei?

kvinner som motarbeider arbeid som fremmer kvinners posisjon i samfunnet!

som plutselig har funne ut at "det er så slitsom med sånne feminister"

hvordan i alle dager kan det å være feminist være "ut"?

har dere noen anelse om hvor mye vi kvinner i dag har å takke tidligere feminister for? og hvor mye som gjenstår å gjøre; vår jobb?

selv om DU er fornøyd med ditt liv, så har du et ansvar for samfunnets utvikling; for dine barns holdninger osv

det å "selvfølgelig gi barna mannens etternavn" er ikke de holdninger om menn og kvinner jeg ville ønsket å videreføre til senere generasjoner

likeverd er ikke det samme som likhet

MEN de ulikeheter som er verd å ta vare på er de ulikheter som vi har i oss som menn og kvinner

de ulikhetene som er bygget på hirarkiske tradisjoner der verdien av en manns og en kvinnes navn er ulike er ikke en likeverdig tradisjon

slike skjevheter og ikke likeverdigheter er fornedrende for kvinners plass i samfunnet og det forteller oss at vi virkelig fremdeles har en lang vei å gå før menn og kvinner i sannhet er annsett som likeverdige

det beste stedet å starte er med seg selv; si til deg selv; jeg er like verdigfull som min mann og ingen bør derfor annta at jeg på noe vis automatisk skal underordne meg han

et ekteskap består av en rekke kompromisser; men et kompromiss i en konfliktsituasjon der du i utgangspunktet ikke hadde like stor "makt" er ikke et "ekte kompromiss"

Skrevet

Dette hører vel inn under noe helt annet enn denne tråden egentlig dreide seg om. Dersom man ønsker å diskutere likestilling/likeverd, så kan det gjøres under andre tråder enn om et pass må endres med en gang.

Gjest Anonymous
Skrevet

det er jeg forsåvidt enig i diddi... jeg blir bare så oppgitt over hvilke situajsoner enkelte klarer å komme seg oppi.. :o

Skrevet

jeg skal skifte navn til min forlovedes når jeg gifter meg! og jeg skal være hjemmeværende med barn og lage mat til mannen min og stelle i "heimen":) men det er fordi jeg VIL det. jeg er sålei av at folk prater om at jeg går imot "feminismen" og alt det styret fordi jeg ØNSKERå være hjemmeværende og litt "gammeldags".

men men tilbake til navne-diskusjonen:

hvis jeg IKKE skifter navn, hva skal barna våre hete? de får vel mannens etternavn? da blir jeg jo satt litt "utfor" familien, da jeg er den eneste med et annet etternavn? og dersom barna får begge etternavna, da blir det liksom (oppdiktede navn): siri pettersen, morten jacobsen, og espen og marte jacobsen pettersen? det blir litt teit. men folk må jo få gjøre som de vil:)

Gjest Anonymous
Skrevet

at barn automatisk skal ha farens etternavn er latterlig.. og det gjør meg svært vondt å høre folk si den slags...

Skrevet

Denne tråden er kommet langt bort fra sitt opprinnelige tema og blir derfor stengt. Moderator

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...