AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Skyller hundre tusen pluss renter men dårlig økonomi. Jeg mener 250 kr er nok siden jeg ikke kan binde meg opp til mer og om jeg har ekstra så betaler jeg selvfølgelig mer også! Jeg blir truet med inkasso og namsmann men jeg tenker jo jeg jo kommer med en plan het så jeg prøver jo! I tillegg var jeg dum og nevnte bra renter og nå sier han jeg må diskutere den renta og legge på. Er det ikke bare banken som kan legge på rente liksom? Anonymkode: 13f7e...037
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skyller hundre tusen pluss renter men dårlig økonomi. Jeg mener 250 kr er nok siden jeg ikke kan binde meg opp til mer og om jeg har ekstra så betaler jeg selvfølgelig mer også! Jeg blir truet med inkasso og namsmann men jeg tenker jo jeg jo kommer med en plan het så jeg prøver jo! I tillegg var jeg dum og nevnte bra renter og nå sier han jeg må diskutere den renta og legge på. Er det ikke bare banken som kan legge på rente liksom? Anonymkode: 13f7e...037 Hvilken rente er det snakk om? Avtalt rentesats og nedskrevet i gjeldbrevet? Eller forsinkelserenter? Anonymkode: 2cc85...f67
Andro Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 (endret) Dersom du ikke følger den avtalen dere har blitt enige om så kan saken kjøres via inkasso, videre til forliksrådet og deretter til tvangsinndriving. Alle kreditorer kan legge til forsinkelsesrente, med de begrensinger som framgår av inkassoloven bl.a. § 10 c og d https://lovdata.no/lov/1988-05-13-26/§10 Det er ikke dine penger, og det er ikke du som bestemmer tempoet. Endret 18. mars 2023 av Andro 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skyller hundre tusen pluss renter men dårlig økonomi. Jeg mener 250 kr er nok siden jeg ikke kan binde meg opp til mer og om jeg har ekstra så betaler jeg selvfølgelig mer også! Jeg blir truet med inkasso og namsmann men jeg tenker jo jeg jo kommer med en plan het så jeg prøver jo! I tillegg var jeg dum og nevnte bra renter og nå sier han jeg må diskutere den renta og legge på. Er det ikke bare banken som kan legge på rente liksom? Anonymkode: 13f7e...037 250,- kroner pr mnd er jo ingenting. Bare for å bli kvitt hovedstolen så må du betale i over 33 år, og med renter i tillegg så blir du aldri ferdig. Tror du må bite tenna sammen og forsøke å betale litt mer i måneden. Forøvrig er det ikke kun banken som kan legge på rentene. Jeg syns det er frekt å utnytte familie og venner på denne måten du gjør og jeg skulle nok spist havregrøt til alle måltider for å klare og betale tilbake et privat lån. Samvittigheten min hadde ikke gått med på noe annet. Anonymkode: 907b9...be2 8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Den muntlige avtalen din er bindende. Men dersom dere ikke avtalte en rentesats så kan de ikke kreditor velge renten selv. Du kan regne ut hva du har krav på til livsopphold og bolig selv, så ser du hva du burde ha råd til å betale. MEN dersom dere ikke har avtalt et forfallstidspunkt eller dere er forbi denne datoen kan kreditor kreve forsinkelsesrente jf forsinkelsesrenteloven paragraf 2. Den ligger på ca 10% for tiden. Uten et avtalt forfallstidspunkt bestemmer kreditor når de vil kreve pengene tilbake. Hvordan hadde du opprinnelig tenkt å betale beløpet tilbake? Anonymkode: 10f48...994 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 Jeg trodde jeg skulle få penger fra en investering som gikk til helvete men samme rente som jeg skulle få lovet jeg videre. Sa ikke noe tall. Og så var det jo en arv jeg skulle få og jeg sto i fare for å sone så. Da lånte jeg opp mot arven som fortsatt ikke har blitt utbetalt. Jeg er litt desperat nå. Men altså 250 er eneste jeg kan love så prøver jeg jo mer når jeg kan. Hvor mye må jeg opp på som minstesum i mnd for å faktisk ha en sjangs på avtale her? Anonymkode: 13f7e...037
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Skal det monne noe som helst, må du jo betale 10 ganger så mye som du gjør! 2500 kr er lite det også, men det er i det minste NOE. 250 kr er ingenting. Du har utnyttet din lånegiver ved å ikke betale mer i måneden, og svindler vedkommende. Jeg skjønner godt personen truer med inkasso. Det hadde i alle fall jeg gjort! 250 kroner... det er jo latterlig! Du har helt sikkert en haug med dårlige vaner du kan kutte ut, som koster penger, penger som kan gå til å betale lånet. Anonymkode: 0c4f0...585 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 250,- kroner pr mnd er jo ingenting. Bare for å bli kvitt hovedstolen så må du betale i over 33 år, og med renter i tillegg så blir du aldri ferdig. Tror du må bite tenna sammen og forsøke å betale litt mer i måneden. Forøvrig er det ikke kun banken som kan legge på rentene. Jeg syns det er frekt å utnytte familie og venner på denne måten du gjør og jeg skulle nok spist havregrøt til alle måltider for å klare og betale tilbake et privat lån. Samvittigheten min hadde ikke gått med på noe annet. Anonymkode: 907b9...be2 Er jo ikke jo jævlig hensynsfull å ta knekken på min økonomi heller da! Anonymkode: 13f7e...037
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg trodde jeg skulle få penger fra en investering som gikk til helvete men samme rente som jeg skulle få lovet jeg videre. Sa ikke noe tall. Og så var det jo en arv jeg skulle få og jeg sto i fare for å sone så. Da lånte jeg opp mot arven som fortsatt ikke har blitt utbetalt. Jeg er litt desperat nå. Men altså 250 er eneste jeg kan love så prøver jeg jo mer når jeg kan. Hvor mye må jeg opp på som minstesum i mnd for å faktisk ha en sjangs på avtale her? Anonymkode: 13f7e...037 Hva har du i inntekt, leie og ha du barn? Livsoppholdssatsen namsmannen bruker er 9758 kr per måned. Så plusser man på husleie. Så dersom du har 10k i leie og 25k ut så vil namsmannen legge til grunn at du har litt over 5k til å betale gjeld, for eksempel. Dersom inntekten din derimot er 20k og utgiftene dine ellers like så blir jo 250 kr det maksimale namsmannen vil ta uansett. Anonymkode: 10f48...994
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er jo ikke jo jævlig hensynsfull å ta knekken på min økonomi heller da! Anonymkode: 13f7e...037 Det var da du som valgte å låne? Ble du tvunget? Avtaler skal holdes. Anonymkode: 10f48...994 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #11 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var da du som valgte å låne? Ble du tvunget? Avtaler skal holdes. Anonymkode: 10f48...994 Situasjonen endret seg jo når invisteringen gikk til helvete og arven fortsatt ikke har blitt utbetalt. Anonymkode: 13f7e...037
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #12 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg trodde jeg skulle få penger fra en investering som gikk til helvete men samme rente som jeg skulle få lovet jeg videre. Sa ikke noe tall. Og så var det jo en arv jeg skulle få og jeg sto i fare for å sone så. Da lånte jeg opp mot arven som fortsatt ikke har blitt utbetalt. Jeg er litt desperat nå. Men altså 250 er eneste jeg kan love så prøver jeg jo mer når jeg kan. Hvor mye må jeg opp på som minstesum i mnd for å faktisk ha en sjangs på avtale her? Anonymkode: 13f7e...037 Du stod i fare for å sone, så du tenkte at da får jeg sette både min egen og andres økonomi på spill. Det er jo ikke så farlig, for jeg skal jo sone likevel... Og den arven som ikke ble noe av... Man kan ikke basere seg på å arve. Det er skammelig. Kjenner at jeg ikke har noe sympati med deg. Du kan nok risikere å måtte sone litt til, for jeg regner med at vedkommende som har lånt deg penger anmelder deg for svindel. Anonymkode: 907b9...be2 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #13 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Situasjonen endret seg jo når invisteringen gikk til helvete og arven fortsatt ikke har blitt utbetalt. Anonymkode: 13f7e...037 Det er jo helt åpenbart din risiko. Anonymkode: 10f48...994 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du stod i fare for å sone, så du tenkte at da får jeg sette både min egen og andres økonomi på spill. Det er jo ikke så farlig, for jeg skal jo sone likevel... Og den arven som ikke ble noe av... Man kan ikke basere seg på å arve. Det er skammelig. Kjenner at jeg ikke har noe sympati med deg. Du kan nok risikere å måtte sone litt til, for jeg regner med at vedkommende som har lånt deg penger anmelder deg for svindel. Anonymkode: 907b9...be2 Du vet at man må ikke sone når man ikke betaler det man skylder. Det eneste som kan skje er at de går til inkasso og blir tvangsinnkrevd. Ellers enig med deg at tankegangen til TS er horribel. Anonymkode: c5bb9...a94 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet at man må ikke sone når man ikke betaler det man skylder. Det eneste som kan skje er at de går til inkasso og blir tvangsinnkrevd. Ellers enig med deg at tankegangen til TS er horribel. Anonymkode: c5bb9...a94 Selvfølgelig vet jeg at man ikke må sone for å skylde penger her i dette landet, men som jeg skrev så er det en viss mulighet for at han blir anmeldt for svindel. Og hvis han da blir funnet skyldig, så må han sannsynligvis sone. Anonymkode: 907b9...be2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 Uten renter, så skal du altså bruke over 30 år på å betale tilbake. At personen ønsker pengene tilbake litt raskere er ganske forståelig. Det er du som lånetaker som må ta hensyn til din økonomiske situasjon, ikke utlåner. Det er du som har lånt en sinnsyk sum, og det er du som må sørge for å betale den tilbake. Og ja, det er ganske åpenbart at utlåner vil ta saken videre til inkasso når du vil betale ett så latterlig lavt beløp pr måned. Hadde det vært ett forbrukslån ville det vært krav om å betale over 2000,- pr måned. Om du velger låne 100 000,- privat, fordi du har en utrygg investering på gang, og venter på en arv du ikke har tidsperspektiv på, ja da må du ta ansvar for det, og betale. Anonymkode: 6ceb0...e46 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå