Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Jeg har to innekatter på litt over 2 år. De har aldri hatt noen problemer med helsa av noe slag, har alltid fast avføring og aldri opplevd at de har kasta opp før. De blir vaksinert en gang i året og holdes kun inne. Gir ormekur innimellom, men de er som sagt kun inne, så sjansen for at de får orm bør jo være minimal. Spiser kvalitetstørrfor hver dag. Men det siste døgnet har han ene kastet opp totalt 6 ganger. Først kastet han opp ufordøyd mat, men nå har han ikke mer mat igjen, så han kaster opp magesyre. Jeg har passet noen katter for noen andre som er syke. De har gått på medisiner, men vi vet ikke hva det er. Jeg frykter at jeg kanskje har tatt med meg smitte hjem til mine egne katter? (hvis det er virus vel og merke). Pleier å ringe veterinær ganske raskt, men hvor alvorlig er det med oppkast? Katten har nok å gå på, dvs ingen fare for underernæring med det første. Kan han ha fått i seg noen tarmbakterier som gjør at han kaster opp? Katten er ellers i god form og løper rundt som vanlig, ser ingen andre symptomer.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Den har ikke spist noe da? Blomster, vaskemidler mm?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Nei, han har ikke spist noe unormalt som jeg vet om. jeg har et godt kattesikret hjem der alle plantene jeg har er sjekket for om de er giftige. Ingenting annet giftig som er tilgjengelig (meg bekjent). Har ikke sett noe unormalt i oppkastet heller (verken orm, hårballer eller annet). Første gang han kastet opp var maten så godt som ufordøyd, og han kastet opp rett ved matskålen. det er altså ikke nede i tarmsystemet det er noe galt og zoolac vil nok ikke hjelpe? Senere har brekningene vært kraftigere og det har kommet opp magesyre. Det jeg frykter er at jeg har tatt med meg noen mikroorganismer hjem fra de syke kattene jeg har passet som han har reagert på, men hva er sjansen for det? Begge kattene er i fin form, men altså han ene som kaster opp.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Vel, hvis de syke kattene har katteaids, så er hvertfall DET veldig smittsomt... Jeg ville hørt med eierene av de syke kattene hva som feiler dyra, og så dratt til min egen dyrlege umiddelbart. Innekatter blir sjeeeeldent syke med mindre de har spist planter eller noe har satt seg fast i halsen.
Gjest vimse Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Jeg tror nok også jeg ville forhørt meg om sykdommen til de kattene du passet, for så å snakke med dyrlegen.
jordbær Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Snakk med eierene av de andre kattene. Kattene mine kaster opp i ny og ne. Så lenge den drikker og virker pigg og ikke dehydrert, er det ingen fare!
Gjest Madeline Skrevet 30. desember 2005 #7 Skrevet 30. desember 2005 Katten kan ha satt noe fast i halsen. Katten til mine foreldre kastet også opp mange ganger for en tid tilbake. Til slutt kom det blodblandet slim (pga. at den ble så sår i halsen). Det viste seg at katten hadde satt fast gressløk i halsen som den ikke hadde mulighet til å få opp selv. Den fikk fjernet gressløken i narkose og ble helt fin igjen. Så ring til dyrlegen. Siden katten din har kastet opp så mange ganger, ville jeg ikke ventet lenger.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 30. desember 2005 #8 Skrevet 30. desember 2005 Vel, hvis de syke kattene har katteaids, så er hvertfall DET veldig smittsomt... Jeg ville hørt med eierene av de syke kattene hva som feiler dyra, og så dratt til min egen dyrlege umiddelbart. Innekatter blir sjeeeeldent syke med mindre de har spist planter eller noe har satt seg fast i halsen. ← Jeg tviler på at det er katteaids, siden det kun smitter gjennom blod og spytt, dvs katter blir smittet via slosskamper og parringsakten. Dette er iallefall den infoen jeg har om katteaids, har aldri hørt om katter som har fått det uten direkte kontakt med andre katter. Kattene jeg passer er ikke hjemme hos meg, så egentlig vil jeg tro sannsyneligheten er liten for at mine katter som er hjemme hos meg har blitt smittet. Men det er klart man blir bekymra..kattene jeg passer går på antibiotika, så veterinæren som har behandla dem tror jo det er en bakterieinfeksjon og ikke virus. Og det er jo ikke mulig for meg å ta med meg bakterier på klærne hjem til mine katter? Jeg skal høre med en veterinær. Det er jo underlig også, siden det er han av de to som har best imunnsystem (sa iallefall veterinæren sist jeg tok vaksinen). Han er nå i fin form og har drukekt vanlig i løpet av døgnet som har gått. har imidlertid lagt merke til at han er mer ivrig på kattegresset ennd et han pleier å være. Kanskje for å stabilisere magen? Men med tanke på min egen lommebok er det jo billigere å ta han med til veterinær i dag, i stedet for å vente til helga når man må betale helgetillegg
Ciara Skrevet 30. desember 2005 #9 Skrevet 30. desember 2005 Katten min oppførte seg sånn da han hadde magetrøbbel. Han kastet opp flere ganger og ble til slutt veldig slapp (men det er vel ikke din katt). Dyrlegen konkluderte med at han hadde slukt noe magen ble irritert av, og katten fikk "rensende" fôr, og ble fort frisk. Men sjekk med dyrlegen. Lykke til
Gjest Miloine Skrevet 4. januar 2006 #10 Skrevet 4. januar 2006 (endret) Dersom katten din har kastet opp i et døgn, flere ganger om dagen må den uansett ha medisin mot dette hvis det fortsetter (på lik linje dersom den har diare i flere dager) Ser det er en stund siden du skrev inn, men nevner dette fordet! Dette kan det være: FELINE PANLEUKOPENIA VIRUS(kattepest/ kattesyken) Oppstår ved direkte kontakt med: spytt. urin, snue, avføring og oppkast fra infisert katt. Depresjon, høy feber, slapphet, oppkast, diare, dehydrering og apetittmangel. Selvom katten din ikke har alle disse symptomene nå, kan den få det. Inkubasjonstiden er 3-10 dager. Når sykdommen bryter ut varer den i 5-10 dager. Sykdommen er kort, men eksplosiv med dødsrate 50 % til 90 %. Det kan selvsagt bare være at den har satt noe i halsen den ikke får opp, men du må dra til dyrlegen Endret 4. januar 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #11 Skrevet 4. januar 2006 Få den til veterinær kjapt... Søsteren min og forloveden hennes opplevde en ikke særlig morsom historie om en kattunge. Kattungen begynte å kaste opp igjen og igjen og igjen og igjen, den kastet opp bare den luktet mat, den kastet opp alt den klarte, og ble helt slapp. Da de tok den til veterinær viste det seg at den hadde spist opp en slags dott\ball som satt på en hårstrikk. Dotten hadde satt seg fast i det lille fordøyelsessystemet, og gikk altfor sakte igjennom. De ble anbefalt å vente en dag til og se om det gikk over. Men da søsteren min satte seg opp i senga neste dag og så på katten, var den halvstiv og begynte å bli kald, og reagerte knapt på noe. Den døde av dehydrering på veien til veterinæren, mens dotten var neesten ute. Uansett om katten "din" har spist noe ikke-mat eller ikke, så forteller denne historien at ting kan gå galt veldig kjapt om ikke katten får i seg næring, så finn ut hva det er før det blir enda verre
jordbær Skrevet 4. januar 2006 #12 Skrevet 4. januar 2006 Et dyr med forstoppelse vil ikke spise og drikke normalt. Dem vil heller ikke gå på do. Og da blir dem raskt slappe. Et dyr som ikke har det bra, tar man alltid med til dyrlegen. Små dyr skjer dette VELDIG raskt med. Derfor MÅ man alltid være på vakt når man eier kattunger/valper/andre små dyr. Så lenge dyret virker pigg og spiser/drikker normalt samt går på do. Så er det ingen hast med dyrlege. Man kan vente litt og se det an. Katter kaster opp i ny og ne, uten at det er alvorlig. I dette tilfellet kan det jo være en bakterie fra de andre kattene. Men igjen. Se det an. Ingen grunn til å bli hysterisk.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 4. januar 2006 #13 Skrevet 4. januar 2006 Jeg kan berolige dere alle med at det er helt fint med katten min nå! Jeg ringte til veterinæren, og de mente det ikke var nødvendig å komme med katten så lenge allmenntilstanden hans var så bra. Han oppførte seg jo på akkurat samme måte som før, hoppet rundt med bruttern og var kosete som vanlig. Ingen tegn på smerte i mageområdet. Men altså oppkast i nesten to døgn. Jeg ga ham cultura, men dette hjalp kun en kort periode, for han kastet opp en gang etter det også. Jeg fikk imidlertid tak i zoolac som jeg ga to ganger daglig i to dager, og dette har nok hjulpet! I tillegg ga jeg et rekonvalensfor, som den friske broren syntes var kjempegodt. Han ville også gjerne spise zoolacen som ikke var ment til ham Så jeg vil anbefale dere som har hund/katt å kjøpe inn en zoolac og ha liggende i huset. Det er veldig effektivt mot dårlig mage (spesielt ved diare). Har sett hvor effektivt det er med andre katter også. Hvis jeg hadde begynt å gi det tidligere kan det hende katten min hadde blitt bedre enda tidligere. Sannsynligvis hadde han en mage-/tarminfeksjon. Så lenge allmentilstanden hans var såpass bra som den var, tviler jeg på at det var noe mer alvorlig. Katten er jo vaksinert og er ikke kontakt med andre katter, så sannsynligheten for at det skal være noe mer alvorlig er forsvinnende liten. Det var trist å se katten min kaste opp så mye. En av bakdelene med å ha kjæledyr man blir så glad i er at man også bekymrer seg enormt mye hvis de blir syke. Men nå er han altså frisk igjen
Gjest Bhsiltsk Skrevet 4. januar 2006 #14 Skrevet 4. januar 2006 Flott at du la inn en oppdateringsmelding.
jordbær Skrevet 4. januar 2006 #15 Skrevet 4. januar 2006 Zoolac (gode mage/tarmbakterier) er genialt! Det anbefaler jeg også. Vi bruker det til ildere når dem får diarè/oppkast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå