AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Jeg vurderer å ta ppu-y utdanning eller helsesekretær utdanning. Ser ut som at lønna er nokså lik. Hva ville du valgt og hvorfor? Jeg ønsker meg en jobb hvor jeg kan jobbe 60-80 %, dvs ikke fulltid grunnet små barn. Har studiekompetanse og relevant fagbrev. Anonymkode: d63ca...343
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 Hvis du ikke ønsker å jobbe fullt, syns jeg du skal gå for helsesekretær. Å jobbe redusert som lærer er en "bløff" Du får betalt for 70-80% og jobber 110%. Som helsesekretær er du ferdig, når du går hjem om dagen. Som lærer, tar du mye av jobben med deg hjem. lønnen er nok høyre som yrkesfaglærer, enn helsesekretær. Har du relevant fagbrev, noe du må ha for å komme inn på YFL, lønnes du som adjunkt med tillegg. Men lønn, bør nok ikke være motivator. Anonymkode: 42671...fb5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Ser at lønna for yrkesfaglærer er fra 2016, så de tjener sikkert bedre nå i 2023. Anonymkode: 4698e...f7f 1
Ariam Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 (endret) Jeg er adjunkt og tjener nesten 600 000 i året. Den lønna du ser der er grunnlønn, om du har ansinitet stiger den jo. Som helsesekretær vil du nok henge langt etter lønnsmessig i forhold til adjunkt når det har gått noen år. Endret 18. mars 2023 av Ariam 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Hvordan skal du få fagbrev som helsesekretær når du har brukt opp skoleretten din? Anonymkode: e0874...832
esmer Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 Jeg har både lest og hørt at det er utrolig vanskelig å få jobb som helsesekretær. De ansattes i fåtall (dvs. du trenger ikke så mange helsesekretærer på et legekontor eller et sykehus). I tillegg er det lite utskiftning, har man fått fast stilling som helsesekretær, beholder man gjerne stillingen livet ut. Helsesekretærstillinger har også en viss popularitet blant sykepleiere som ønsker seg vekk fra turnus og/eller stell. Hadde heller valgt yrkesfaglærer, ts.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 esmer skrev (1 minutt siden): Jeg har både lest og hørt at det er utrolig vanskelig å få jobb som helsesekretær. De ansattes i fåtall (dvs. du trenger ikke så mange helsesekretærer på et legekontor eller et sykehus). I tillegg er det lite utskiftning, har man fått fast stilling som helsesekretær, beholder man gjerne stillingen livet ut. Helsesekretærstillinger har også en viss popularitet blant sykepleiere som ønsker seg vekk fra turnus og/eller stell. Hadde heller valgt yrkesfaglærer, ts. Jo, men nå er det en beskyttet tittel, vil tro det endrer dette litt? Anonymkode: 81e3d...3fc
esmer Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo, men nå er det en beskyttet tittel, vil tro det endrer dette litt? Anonymkode: 81e3d...3fc Arbeidsgivere kan fortsatt utlyse stilling som "medisinsk sekretær/legesekretær" (som ikke har autorisasjonskrav) og ansette hvem de vil. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 esmer skrev (3 minutter siden): Arbeidsgivere kan fortsatt utlyse stilling som "medisinsk sekretær/legesekretær" (som ikke har autorisasjonskrav) og ansette hvem de vil. Ok... kjipt det da. Men veilederen min sa at det var gode muligheter for jobb. Jeg holder på med utdannelsen nå. Anonymkode: 81e3d...3fc
esmer Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok... kjipt det da. Men veilederen min sa at det var gode muligheter for jobb. Jeg holder på med utdannelsen nå. Anonymkode: 81e3d...3fc Det er også kanskje litt avhengig av hvor i landet man holder til. Jeg og mine bekjente som er helsesekretærer, holder til på østlandet i nærheten av Oslo. Mine bekjente med helsesekretærutdanning har typ en 50% stilling her, og en 30% stilling der. Håper dette ikke blir tilfellet for deg!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 esmer skrev (1 minutt siden): Det er også kanskje litt avhengig av hvor i landet man holder til. Jeg og mine bekjente som er helsesekretærer, holder til på østlandet i nærheten av Oslo. Mine bekjente med helsesekretærutdanning har typ en 50% stilling her, og en 30% stilling der. Håper dette ikke blir tilfellet for deg! Krysser fingrene 😄 Anonymkode: 81e3d...3fc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 Jeg er en som omskolerte meg med en bachelor innen helse. Søkte på helsesekretær stillinger i lang lang tid. Skjønte etterhvert at jeg måtte starte i vikariat for å få foten innenfor. De blir ofte gjort om til fast. Skjedde også i midt tilfelle. Vært på et jobbintervju etter jeg startet i den jobben (fast) fikk med en gang. Det jeg prøver å si er at du ikke bør forvente fast stilling, begynn med vikariater. Dette er Østlandet forresten. Anonymkode: 40cc0...612
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 esmer skrev (2 timer siden): Det er også kanskje litt avhengig av hvor i landet man holder til. Jeg og mine bekjente som er helsesekretærer, holder til på østlandet i nærheten av Oslo. Mine bekjente med helsesekretærutdanning har typ en 50% stilling her, og en 30% stilling der. Håper dette ikke blir tilfellet for deg! Jeg har og lest at det er vanskelig å få jobb som helsesekretær. Men alle som skriver det bor på østlandet, så forhåpentligvis er det ikke slik overalt i landet. Anonymkode: 8390f...489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå