AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Jeg snakker ikke om dere på trygd og heller ikke dere med million lønninger... Vanlige folk som er rundt 40. Hvor mye eier du om du slår sammen alt du har og trekker fra lånet? Anonymkode: 210a4...458
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 Blir 40 i år, og selvangivelsen viser for første gang netto formue siden jeg kjøpte første leiligheten min som 21 åring. Anonymkode: d7ad8...60a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir 40 i år, og selvangivelsen viser for første gang netto formue siden jeg kjøpte første leiligheten min som 21 åring. Anonymkode: d7ad8...60a Din primærbolig er verdt mer enn ligningsverdi på 1,5 mill? Anonymkode: 86e36...4e9
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Jeg og mannen eier huset vårt uten belåning. Markedsverdi 3,5 mill. Og så har vi også noen hundre tusener på bok. Jeg synes det er OK, ikke fabelaktig. Anonymkode: 73f0d...0cc 1
Helene1982 Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Her er mine verdier: Man bør evne å snakke til og om andre med respekt. Man bør ha et par livslekser i lomma. Man bør ha jobbet opp en kunnskap som gjør at man forstår at ditt liv ikke er utgangspunkt for hva alle andre mener og ønsker. Man bør stille de vanskelige spørsmålene, men også holde kjeft av og til. Man bør kunne en del om å velge mennesker og kamper. Det å trekke seg er ikke et tap alltid, og noen mennesker er gode selv om de ser verden helt annerledes enn deg selv. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 Man bør ha mindre enn 50% belåning på eneboligen til en verdi av rundt 10 millioner. Man bør ha noen millioner i pensjonssparing Man bør ha noen millioner i aksjer eller fondssapring Man bør eie minst halvparten av en hytte til minst 3 millioner Man bør ha nok kontanter tilgjengelig til å kjøpe en ny bil spontatnt uten måtte ta opp lån. Anonymkode: 85199...943 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Jeg er 45 men tillater meg å svare likevel. Jeg begynte i første fast jobb etter studie da jeg var 24, altså rett over 20 år med fast inntekt. Jeg eier hus som er verdt rundt 4 mill, har lån på 1,3. Har et par hundretusen i aksjefond, buffer på 50k. Bil uten lån som har restverdi på 200.000. Tilsammen verdier for litt over 3 mill. Jeg er fornøyd, har ikke fått økonomisk hjelp fra foreldrene så jeg tenker jeg har klart meg bra. Anonymkode: 86e36...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 Man bør ha det akkurat slik en selv finner det behagelig. Uavhengig av mengde penger og annet jordisk gods Anonymkode: 8403f...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 Helene1982 skrev (2 minutter siden): Her er mine verdier: Man bør evne å snakke til og om andre med respekt. Man bør ha et par livslekser i lomma. Man bør ha jobbet opp en kunnskap som gjør at man forstår at ditt liv ikke er utgangspunkt for hva alle andre mener og ønsker. Man bør stille de vanskelige spørsmålene, men også holde kjeft av og til. Man bør kunne en del om å velge mennesker og kamper. Det å trekke seg er ikke et tap alltid, og noen mennesker er gode selv om de ser verden helt annerledes enn deg selv. I dette underforum snakker vi om økonomi, dvs penger. Dine filosofiske og etiske verdier kan du diskutere en annen plass. Anonymkode: 86e36...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 Helene1982 skrev (5 minutter siden): Her er mine verdier: Man bør evne å snakke til og om andre med respekt. Man bør ha et par livslekser i lomma. Man bør ha jobbet opp en kunnskap som gjør at man forstår at ditt liv ikke er utgangspunkt for hva alle andre mener og ønsker. Man bør stille de vanskelige spørsmålene, men også holde kjeft av og til. Man bør kunne en del om å velge mennesker og kamper. Det å trekke seg er ikke et tap alltid, og noen mennesker er gode selv om de ser verden helt annerledes enn deg selv. 👏👏👏👏👏 Anonymkode: 50f89...21c 2 1
Gjest Refreng Skrevet 18. mars 2023 #11 Skrevet 18. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: I dette underforum snakker vi om økonomi, dvs penger. Dine filosofiske og etiske verdier kan du diskutere en annen plass. Anonymkode: 86e36...4e9 Syntes innlegget står ut ganske positivt, jeg. Om man fortsatt vektlegger penger så mye når man er 40, så tenker jeg det er på tide å se innover istedetfor utover og på hva andre har. Jeg synte hun har et godt poeng mtp hva man bør ha av verdier når man er 40. Det er ikke nedbetalt gjeld og 100 000 på konto. Det er medmennesklighet, evnen til å være rause samtidig som man setter grenser, vilje til å være en person som er med på å gjøre samfunnet til et litt bedre sted for andre mennesker å være. For hva vil ma egentlig oppnå ved å stille de spørsmålet? Vil man føle seg lykkeligere eller mer suksessful i livet om mange svarer mindre penger enn henne selv? Vil man føle at livet gir mening, at man har verdi som individ om pengene er på plass? Hva vil endre seg for det bedre av svarene?
Helene1982 Skrevet 18. mars 2023 #12 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I dette underforum snakker vi om økonomi, dvs penger. Dine filosofiske og etiske verdier kan du diskutere en annen plass. Anonymkode: 86e36...4e9 Når man er 40, bryr man seg ikke om alle liker svarene du kommer med. Det å ignorere noen er mer effektivt enn å sitere noen om man ikke ønsker noens mening. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #13 Skrevet 18. mars 2023 Ca to millioner. Dvs en liten bufferkonto på ca 50 000, husets verdi - lånet på huset, studielånet og billånet. Skal jeg regne inn verdien på bilen også så kanskje 2,2 millioner da. Vet ikke om jeg får lov å svare siden jeg er ufør, men jeg ble jo ikke født ufør så ser ikke hvorfor det er relevant. Kjøpte huset før jeg ble ufør, og klarer fortsatt betalingene på lånet så det tikker seg sakte nedover. Anonymkode: a223a...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 Bør vell strengt tatt ikke ha noe lån lengre når man er 40. Jeg og samboeren er begge 30 og jeg regner med vi er gjeldsfri med ca 3 millioner oppspart (exklusiv hus og bil) når vi er 40 (om 10 år). Anonymkode: 8a3f4...406 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 Når jeg blir 40 (1,5 år til) så håper jeg å ha 1 mill i aksjer (sammen med mannen) og håper å ha ca 2 mill i gjen på boliglånet (verdi 6,4) . Itillegg vil jeg på ferier til utlandet med barna hvert år. Vi har vanlige lønninger og kom inn i arbeidslivet sent Så derfor henger vi så langt bak. Anonymkode: 210a4...458
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #16 Skrevet 18. mars 2023 Vi har ca 3 mill i lån på hus til verdi av ca 7,5 mill. Et par hundre tusen på bok. Har også arvet eiendom til relativt høy verdi, men som per i dag ikke er tema å selge grunna affeksjon. Det er jo verdier på papiret, men i praksis bare utgifter. Anonymkode: a648e...5bc
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #17 Skrevet 18. mars 2023 Vi har enebolig og utleieleilighet. En god sum i fond. Markedsverdi fratrukket lån, fond, sparekontoer har vi vel tilsammen ca 6,5mill. Vi er 41 år gamle. Ikke fått en krone i hjelp, oppnådd alt selv så vi er veldig fornøyde med det. Anonymkode: f13b7...c25 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #18 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg snakker ikke om dere på trygd og heller ikke dere med million lønninger... Vanlige folk som er rundt 40. Hvor mye eier du om du slår sammen alt du har og trekker fra lånet? Anonymkode: 210a4...458 15-16 millioner til sammen, så 7-8 hver. Anonymkode: 18e98...0d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå