Gå til innhold

Spenningshodepine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har spenningshodepine flere ganger i måneden, som ofte varer flere dager på rad, spesielt ifm med mensen. Er det noe poeng i å gå til legen med dette eller er det bare å prøve å stresse ned?

Anonymkode: c0128...cec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi er beste løsning mot spenningshodepine. 

Anonymkode: 594a8...296

AnonymBruker
Skrevet

Ja det finnes ikke smertestillende mot det, jeg har hatt det i mange år og har fysio mot det

Anonymkode: 8cf08...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til kiropraktor som var spesialist på nakke. Han fikset det.

Anonymkode: c9d40...c25

• Nyttig 1
Skrevet

Er du sikker på at det er spenningshodepine, og ikke f.eks migrene?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dumt å diagnostisere seg selv. Hva om det er noe annet? Gå til legen. 

Anonymkode: e9343...718

AnonymBruker
Skrevet

Har lenge trodd at det er migrene, men når jeg leste om alle symptomene på spenningshodepine så kunne jeg krysse av alle. 

kan man bli henvist til fysioterapeut av fastlegen eller kan man ta kontakt med dem selv?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Spenningshodepine pleier ikke å komme i forbindelse med mensen, men heller være der over tid i stressende perioder. Sikker på at du ikke har migrene eller en hormonell hodepine?

Synes du skal snakke med legen. 

Du trenger ikke henvisning til fysioterapeut.

Anonymkode: 2213d...b5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tenkt spenningshodepine. Legen mente en blanding av det og migrene, men aldri sjekket det ut. Ble omsider henvist til nevrolog. Har googlet litt, å cervikogen hodepine stemmer veldig fra med mine symptomer da den kan sitte i opp til 3 dager om den først setter seg. Da hjelper ingenting..

Det er smerter i nakken som leder til hodepine. Jeg kjenner tydelig smerter i nakken, men det er hodepinen som er det verste. 

Men "alle" har bare sagt at det er stresshodepine, at jeg må stresse ned, samt at det er vanskelig å smertestillende. Altså lite hjelp å få. Veldig glad jeg fikk henvisning nå, håper de kan hjelpe. Det blir bare verre, å nå tar jeg smertestillende nesten hver dag, for å unngå disse lange anfallene med hodepine.

Så jeg ville bedt om det om ikke hodepinen er utredet.. Jeg har gått til både fysio., kiropraktor og manuellterapeut. Men det er ikke alle som skal brukes på alle typer hodepine. Så man burde vite..

Anonymkode: fda4c...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spenningshodepine pleier ikke å komme i forbindelse med mensen, men heller være der over tid i stressende perioder. Sikker på at du ikke har migrene eller en hormonell hodepine?

Synes du skal snakke med legen. 

Du trenger ikke henvisning til fysioterapeut.

Hmm, det står at mensen kan være en utløsende årsak ved spenningshodepine🤔

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ts

Hvor har du sett det? Det er stort sett migrene som kan bli utløst av hormoner. Spenningshodepine er mer muskulært som ofte kommer av stress og anspenthet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne. Har også hodepine i varierende grad de tre første dagene med mens. Noen ganger har den vært så sterk at det var uutholdelig mens andre ganger lett grad. Smertestillende hjelper ikke. Hvile er det eneste som hjelper for meg. Det begynte da jeg passerte førti, kan det komme når man nærmer seg overgangsalder? Jeg har annen sykdom i tillegg, mulig det er knyttet til denne.

Anonymkode: d522d...1e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

ts

Du kan ikke vite hvilken form for hodepine du har før du blir utredet. Jeg trodde og jeg hadde spenningshodepine, jeg hadde primary stabbing headache. En helt annen behandling. Snakk med fastlegen din og last ned Hodepinedagboka så du kan registrere frem til legetimen.

Anonymkode: c9d40...c25

• Liker 1
Skrevet

Var hos lege, fikk konstatert spenningshodepine. Ikke noe å gjøre med annet enn å ikke stresse. Prøver så godt jeg kan å ikke stresse men det er sjelden en dag uten hodepine. Har også migrene, så trøster meg med at det heldigvis ikke er det hver dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har lenge trodd at det er migrene, men når jeg leste om alle symptomene på spenningshodepine så kunne jeg krysse av alle. 

kan man bli henvist til fysioterapeut av fastlegen eller kan man ta kontakt med dem selv?

ts

Trenger ikke henvisning. 

Skrevet

Jeg ble henvist til hodespesialist av min fastlege, da jeg i perioder har migrenesymptomer nesten hver dag, alltid rundt mensen. Hodespesialiten sa at jeg mest sannsynlig har noe han kalte for "blandingshodepine", som da var en mix av spenningshodepine og migrene.

Migrene får jeg stort sett alltid rundt mensen så etter å ha loggført dette i lang tid er jeg tilmærmet 100% sikker på at migrenen er pga p-pillene jeg tar. Har forsøkt bla.a minipille, og da gikk migrenen bort med en gang, men jeg fikk desverre andre symptomer som gjorde at jeg enn så lenge måtte tilbake til p pillene som gir meg migrene.

Spenningshodepinen får jeg som regel ALLTID etter hard trening. Får det også enkelte ganger hvis jeg er på arrangementer hvor det blir mye krampesosialisering og småprat hvor man må smile hele tiden. 

Anbefaler deg å dra til fastlegen og bli henvist videre til hodespesialist. Kan også være greit å ta et bilde av hodet for å være sikker på at det ikke er noe alvorlig. Det gjorde jeg:)

Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnose spenningshodepine som nok egentlig var migreneanfall. En gang varte det i nesten 2 uker og da tok de MR og alt mulig, men ingen tenkte på at det ikke trenger å være ensidig hodepine for å være migrene. Først da jeg fikk aura først og så sterk hodepine at jeg heller ville dø og hadde oppkast, ble det åpenbart at dette var migrene og jeg fikk imigran. 

Anonymkode: 06c0e...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til lege for hodepinen og fikk bare et papir jeg skulle fylle ut som ikke passet til mine dager. Så falt det litt bort. Reiste til kiropraktor for skulderplager, og endte opp med sterk forbedring av hodepinen etter behandling av nakke og skuldre. Så mest sannsynlig har jeg spenningshodepine som sitter i nakken, og selv om jeg har litt hodepine av og til nå så er det i det minste ikke daglig, men mer i veldig stressende perioder. Nå har jeg også øvelser som hjelper med avspenning før det stivner helt igjen. 

Anonymkode: 37fe1...6dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er smerter i nakken som leder til hodepine. Jeg kjenner tydelig smerter i nakken, men det er hodepinen som er det verste. 

Nakkesmerter er et veldig vanlig migrenesymptom.  Over 80% av migrenepasienter opplever nakkesmerter under anfall. 

Nakkesmertene starter gjerne før hodepinen, derfor er det en vanlig misforståelse at hodepinen kommer fra nakken mens det egentlig er omvendt. 

https://www.instagram.com/p/CEl-kiHAf07/

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...