AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Det skrikes etter kompetanse i skole og barnehage. Likevel er det flere utdannede som sliter med å få jobb. Hvorfor i det hele tatt bruke flere år på utdanning, når en vanlig assistent blir prioritert på grunnlag av «personlig egnethet»?! Nei. Lektor er fin tittel å ha på papiret. Om man får brukt det er en annen sak. Anonymkode: aca5d...1de
stan Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 Hvor er det du prøver å få jobb? Hvilket skoleslag? Og hvilke fag underviser du? 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Spørs hvilke fag man har og hvor man søker. Jeg prøvde å få lærerjobb i en middels stor by på østlandet. Der er det en høgskole med lærerutdanning. Veldig vanskelig å få jobb siden så mange andre blir igjen i byen etter utdanning og søker jobb der. Mange lokale som tar utdanning der. Så søkte jeg jobb i en by rett utenfor Oslo, og fikk tilbud om to faste stillinger. Lærermangelen er ikke jevnt spredt utover hele landet. Det er mangel i nord, og på litt sånn ukjente steder i "utkanten". Mange flytter dit jeg bor for å jobbe på store bedrifter i området eller pendle til Oslo, men skolene er avhengig av at lokal ungdom ønsker å flytte tilbake etter endt lærerutdanning. Jeg er hvertfall den eneste på jobben min som er skikkelig nyinflytter, altså ikke kjenner noen her fra før og bare flyttet hit pga jobb. Ta en kikk rundt på nav.no - ledige stillinger, så ser du hvor det er mest behov. Anonymkode: 4ecd3...a46 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Her på Østlandet må det være noe feil med personlighet, cv eller referanser om du ikke får jobb. Kommuner jeg kjenner til; Oslo, Lørenskog, Rælingen, Lillestrøm og Ullensaker skriker etter søkere med rett kompetanse. For å få fast ansettelse i skolen må man tilfredstille Udirs krav til det: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/larerkompetanse/#a99590 Og for barnehagelærere vil jeg påstå at det er enda enklere, så sant man har fullført bachelor. Men å ansette feil person er kostbart så om de som ansetter har betenkligheter kan det nok tenkes de sier nei takk til tross rett kompetanse. Anonymkode: afb03...15b 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Det burde ikke være så vanskelig, men varierer nok fra skole til skole. På min skole er vi utrolig stabile, alle har godkjent utdannelse og de fleste har jobbet i mange år. De fleste er også lektorer eller lignende. Eneste måten å få seg en fast stilling her på, er at noen går av med pensjon. Så neste mulighet er om 2-3 år. På skolen 15 min unna skiftes det ut 5-10 lærere hvert år. Det er høy andel av ufaglærte, til og med som kontaktlære. Der hadde nok de fleste fått jobb. Begge disse skolene er sentralt på Øvre Romerike. Anonymkode: c4075...d46
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 Mulig det er stedsspesifikt. Tror ikke det skal være noe galt med CV’en min. Ei heller personligheten. Har gode skussmål sånn sett. Det som kan tenkes feil, er at jeg ikke har lagt ved attester på utdanning og div når jeg har søkt, der det har stått «last opp fil».. Vet ikke om det har noe å si? Det er vel noe som etterspørres uansett? Anonymkode: aca5d...1de
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Det er kjempevanskelig. Jeg var ferdig i 2019, og fikk ikke fast jobb før i 2021. Hadde et par lengre vikariater, men til de faste jobbene var det alltid noen interne eller noen med mer erfaring. Har flere venner også som går i vikariat etter vikariat (men ikke i samme fylke/kommune). Forstår ikke helt den lærermangelen det mases om. Anonymkode: f69cb...334
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er kjempevanskelig. Jeg var ferdig i 2019, og fikk ikke fast jobb før i 2021. Hadde et par lengre vikariater, men til de faste jobbene var det alltid noen interne eller noen med mer erfaring. Har flere venner også som går i vikariat etter vikariat (men ikke i samme fylke/kommune). Forstår ikke helt den lærermangelen det mases om. Anonymkode: f69cb...334 Er det grunnskolelærer utdanning du har? Anonymkode: ecda1...573
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er kjempevanskelig. Jeg var ferdig i 2019, og fikk ikke fast jobb før i 2021. Hadde et par lengre vikariater, men til de faste jobbene var det alltid noen interne eller noen med mer erfaring. Har flere venner også som går i vikariat etter vikariat (men ikke i samme fylke/kommune). Forstår ikke helt den lærermangelen det mases om. Anonymkode: f69cb...334 Det er da ikke uvanlig å gå 1-3 år i vikariater før fast jobb. Det gjelder mange yrker. Anonymkode: 4ecd3...a46 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er da ikke uvanlig å gå 1-3 år i vikariater før fast jobb. Det gjelder mange yrker. Anonymkode: 4ecd3...a46 Dette! Jeg kjenner veldig få som gikk fra studiene og rett ut i 100 % fast og relevant jobb. De fleste må starte en plass. I tillegg er det jo som mange sier stor geografisk variasjon her. Hvis du er villig til å flytte på deg, får du definitivt jobb som lærer/barnehagelærer. Det kan også være store forskjeller innad i en kommune. Der jeg bor er det kun en skole med 100 % faglærte lærere, og det er en av de aller minste skolene (med godt under 30 elever). De større skolene som ligger mer sentralt lyser ut faste stillinger hvert år fordi de ikke får tak i kvalifiserte lærere. Anonymkode: 176d8...814
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Her på Østlandet må det være noe feil med personlighet, cv eller referanser om du ikke får jobb. Kommuner jeg kjenner til; Oslo, Lørenskog, Rælingen, Lillestrøm og Ullensaker skriker etter søkere med rett kompetanse. For å få fast ansettelse i skolen må man tilfredstille Udirs krav til det: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/larerkompetanse/#a99590 Og for barnehagelærere vil jeg påstå at det er enda enklere, så sant man har fullført bachelor. Men å ansette feil person er kostbart så om de som ansetter har betenkligheter kan det nok tenkes de sier nei takk til tross rett kompetanse. Anonymkode: afb03...15b Ja, "skriker" etter vikarer. Fast jobb går til interne. Anonymkode: 3e75a...352
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, "skriker" etter vikarer. Fast jobb går til interne. Anonymkode: 3e75a...352 Ikke hos oss, min skole, forholdsvis liten barneskole har hatt og utlyst 5 stk faste stillinger som kontaktlærer siden november. 30 søkere, men kun 4 som fyller kravene til ansettelse i skolen i siste runden. Ingen interne fått stilling, da de ikke finnes. Vikarene våre er stort sett 19-åringer med et arbeidsår etter videregående som skal videre på studier neste år. Lillestrøm kommune lyste nylig ut 92 stillinger som lærere på sine skoler så definitivt muligheter i området her. Anonymkode: afb03...15b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke hos oss, min skole, forholdsvis liten barneskole har hatt og utlyst 5 stk faste stillinger som kontaktlærer siden november. 30 søkere, men kun 4 som fyller kravene til ansettelse i skolen i siste runden. Ingen interne fått stilling, da de ikke finnes. Vikarene våre er stort sett 19-åringer med et arbeidsår etter videregående som skal videre på studier neste år. Lillestrøm kommune lyste nylig ut 92 stillinger som lærere på sine skoler så definitivt muligheter i området her. Anonymkode: afb03...15b Riktig. Fordi ingen ønsker å jobbe der. Vi har jo hørt hvordan lærere blir behandlet. Anonymkode: 3e75a...352
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det grunnskolelærer utdanning du har? Anonymkode: ecda1...573 Nei, 8-13. Men endte med et vikariat på barneskole. Anonymkode: f69cb...334
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Håpløst å få jobb med fagkombinasjonen min (samfunnsfag og kroppsøving, lektor). Jeg jobber som miljøveileder på SFO, kunne hatt hvilken som helst bachelor og fått samme lønn som jeg har nå (i overkant av 500.000) Anonymkode: 80148...769
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er da ikke uvanlig å gå 1-3 år i vikariater før fast jobb. Det gjelder mange yrker. Anonymkode: 4ecd3...a46 Seriøst? I læreryrket? Anonymkode: 3e75a...352
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Håpløst å få jobb med fagkombinasjonen min (samfunnsfag og kroppsøving, lektor). Jeg jobber som miljøveileder på SFO, kunne hatt hvilken som helst bachelor og fått samme lønn som jeg har nå (i overkant av 500.000) Anonymkode: 80148...769 Hvilken kombinasjon er det behov for da? Jeg trodde at samfunnsfag var veldig ettertraktet Anonymkode: 3e75a...352
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 15.09): Mulig det er stedsspesifikt. Tror ikke det skal være noe galt med CV’en min. Ei heller personligheten. Har gode skussmål sånn sett. Det som kan tenkes feil, er at jeg ikke har lagt ved attester på utdanning og div når jeg har søkt, der det har stått «last opp fil».. Vet ikke om det har noe å si? Det er vel noe som etterspørres uansett? Anonymkode: aca5d...1de Hvis man ikke legger ved dokumentasjon på beståtte grader og evt arbeidserfaring og annet som etterspørres, blir man ofte forkastet som søker i første runde. Anonymkode: 765df...cef 1
Snabeltann Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken kombinasjon er det behov for da? Jeg trodde at samfunnsfag var veldig ettertraktet Anonymkode: 3e75a...352 Man bør ha norsk, matte, engelsk som er fagene med flest timer i. Ett eller flere av disse er et must. Eller spes.ped, det er gull! 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #20 Skrevet 19. mars 2023 Snabeltann skrev (1 time siden): Man bør ha norsk, matte, engelsk som er fagene med flest timer i. Ett eller flere av disse er et must. Eller spes.ped, det er gull! Enig! I vår kommune får alle lærere 15 tusen over KS sin garantilønn. De som har tre undervisningsfag får 25 tusen i tillegg. Anonymkode: afb03...15b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå