Gå til innhold

Strikke noe lite til venninnes baby - hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet

Er glad i å strikke, og holder på med et veldig søtt babysett (bukse, jakke og lue). Men dette er ikke en bestevenninne - vi gir ikke hverandre dyre og flotte gaver, lissom.

Tror derfor det kan virke litt voldsomt å gi babyen hennes et slikt sett...

Vil likevel gjerne lage noe til den lille.

Sokker er alltid aktuelt, og det er jo mye gøy å gjøre ut av det, men tenkte på noe annet - barnet blir jo født i januar, så kanskje noe bittesmå bebiser har bruk for i kulda?

Noen som har oppskrift på sånne babyskjerf med 'lukking'? Votter bruker vel ikke så små...

Noen gode tips? (Kanskje fra noen som har barn selv, som husker hva de ble glade for...hehehe ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Votter, lue, sokker, sjerf.

men kan du ikek bare strikke henne ett sånt fint sett da? Hun setter sikkert stor pris på det.

Skrevet
men kan du ikek bare strikke henne ett sånt fint sett da? Hun setter sikkert stor pris på det.

...det er det jeg ikke er helt sikker på...hun syns nok det er fint, men hun er den typen som kan bli litt stressa av det, hvis du skjønner hva jeg mener? Føler at 'dette var da voldsomt', og oppleve å stå i gjeld, liksom... Det er forskjell på folk, og hun er nok den typen...

Skrevet

Ja jeg forstår hva du mener. Men dette er jo en spesiell anledning da, så kanskje hun tar det lettere pga det.

Skrevet

Hals (sånn rund krage til å trekke over hodet og ha rundt halsen) er veldig praktisk til små barn :) ellers er jo luer, lester og votter sikre vinnere.

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet

Hals var jo en fin ide - kanskje kobinert med noen søte og tykke sokker...

Noen som vet om oppskrift på hals for helt små? Kikka inne på drops.no, men kunne ikke se noe der...

Skrevet

Hvis du forklarer at du ikke har noen andre små å strikke til forstår hun vel hvorfor hun får en litt "stor" gave?

Tror hun blir veldig glad for det jeg, i alle fall hvis du vet at hun ikke har så mange andre "strikkere" rundt seg.

Ellers går det kanskje å bare gi jakka feks?

Skrevet

Jeg pleier å strikke sokker i spiralstrikk til nyankomne småttiser (3r,3vr, forsyv et hakk på neste omgang, trenger ikke felle til hæl, sokkene sitter godt uansett.)Eller hva med sånne småskjerf hvor man putter den ene enden gjennom den andre?Fort gjort å strikke også.

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet
Jeg pleier å strikke sokker i spiralstrikk til nyankomne småttiser (3r,3vr, forsyv et hakk på neste omgang, trenger ikke felle til hæl, sokkene sitter godt uansett.)Eller hva med sånne småskjerf hvor man putter den ene enden gjennom den andre?Fort gjort å strikke også.

Så spennende - har aldri prøvd spiralstrikk! Har du oppskrift (str. i forhold til garntype tenker jeg da...bruker du babyull? Og hvor mye legger du da opp til en bebis? Ingen vrangbord eller noe, eller...?)

Og sånt skjerf vil jeg gjerne lage, men føler jeg bør ha en oppskrift her også...

Skal nok alltid bli kvitt det settet - om ikke annet så venter jeg en liten selv i august... ;)

Skrevet

Jeg kan ikke strikke og har ingen oppskrifter, men jeg slenger meg ned her på gjerdet i tilfelle det dukker opp noen oppskrifter.. Har en "liten" søster på 14 som har veldig lyst til å prøve å strikke noe til den kommende babyen...

Skrevet

Spiralstrikk-sokker til baby:

Babyull eller garn med lignede tykkelse:

Legg opp 39 masker (tilpass pinnetykkelse eller maskeantall, bare pass på at maskeantallet er delelig med tre)

strikk 3rett, 3vrang.

På neste omgang forskyver du ett hakk, slik at den siste av de rette maskene kommer over en vrang maske. Fortsett slik til arbeidet måler ca 22 cm (jegstrikker gjerne litt lengre, det er greit med sokker som går godt oppover foten.) Fell inn til tå som på vanlige sokker.

Pynt eventuelt med en liten dusk i tuppen, og gaven er klar.

Når man først har kommet inn i mønsteret går det fort som bare det!

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet

Tusen takk Lenej - har babyull liggende (alltids en del rester etter ulike prosjekter... ;) ), så skal jammen meg prøve - så veldig enkelt og greit ut! :) Men det blir alltid en 'stripe' som blir lengre enn de andre da, på hver omgang? For å forskyve må du strikke 4 rette i stedet for 3 på den siste, liksom - men det vil jo ikke vises siden det går rundt og rundt... Artig med noe nytt - gleder meg til å prøve! :)

Skrevet

Om man bare holder litt styr på hvor omgangen begynner( har rotet endel der...hehe...) ser du mønsteret fort. Stripene går rundt og rundt....Det kan jo også strikkes med en rett, en vrang, eller to av hver for den saks skyld.Og om man strikker den litt kortere, rundt ti cm, så har man votter til minsten...;-) Funker greit til voksensokker også, av og til er det greit å slippe unna hælfelling.

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet

Oki - høres kjempegreit ut - det er vel sokker (eller votter) som går unna på en kveld, kan jeg tenke meg. Og ja, ikke noe imot å slippe hælfelling av og til assa! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...