AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Ikke alle barn har foreldre som jobber kun dagtid. Hvorfor er det ikke barnehage for de som jobber turnus? Anonymkode: 838de...507
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke alle barn har foreldre som jobber kun dagtid. Hvorfor er det ikke barnehage for de som jobber turnus? Anonymkode: 838de...507 De fleste ordner det jo slik at ikke begge foreldre jobber turnus eller de ordner det sånn at kabalen går opp. Døgnbemannet barnehage blir nok ikke innført her til lands, selv om det har vært diskutert. Tror heller ikke mange som jobber i barnehage er interessert i å selv måtte jobbe turnus. Anonymkode: 460d6...192 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Fordi barnehaget er et pedagogisk tilbud til barn, ikke oppbevaring for foreldre. Anonymkode: f82df...875 20 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Turnus er slitsomt for voksne, så tenk hvordan det hadde blitt for små barn da? Anonymkode: 50103...774 3 1
Sofakona Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Her jeg bor finnes det en barnehage som er åpnet på kvelden. Det er få av de 1
Luckiness Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 Det snakkes jo mye om negative effekter med turnusjobbing. Å skulle legge disse effektene over på barn også synes jeg ingenting om. Det jeg derimot skulle ønske var at barnehager åpnet tidligere, slik at de som begynner 07-0730 tiden rekker å levere før jobb. Men selvsagt med en makstid per dag slik ikke barnet ender å være i barnehagen fra f.eks. 0645 til 17. I tillegg burde en vært garantert plass i barnehage nærme hjemmet. Slik en sparer tid på henting/levering og at det ikke blir omvei. Omveier medfører også forsentkomming til jobb. Dette gjelder jo sånn sett alle. Og ja, det tilbys gjerne prioriterte plasser i barnehager tilknyttet feks sykehusene. Men jeg er for barnehage i nærmiljøet. Spesielt med tanke på det å bygge sosiale relasjoner i nærmiljøet. I tillegg blir det unødig reisevei for barnet, blir vel ofte buss også fordi det ikke tilbys/er dyrt for ansatte å parkere. Jeg skjønner at aftenvakter og nattevakter er vanskelig når hverdagen skal gå opp. Men jeg synes ikke barn skal være i barnehagen på kveldstid. En aftenvakt er ferdig i 21-2230 tiden. Skulle barna vært så lenge i barnehagen (selv om de ikke leveres før rett før vaktstart). Hvis det er store problemer med å få hverdagen til å gå opp med turnus og barnehage, så bør en kanskje heller vurdere dagmamma. Lage avtale med en som kan følge turnus. Og heller passe barna hjemme slik de kan få legge seg i egen seng. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Problemet er når barnet skal legge seg kl 19 og så bli hentet kl 23. Anonymkode: 4e166...c68 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 Takk og lov for at barna slipper turnusordning… Anonymkode: 3600b...c25 11 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 Det finnes en i byen her jeg bor (mindre småby på Østlandet). Anonymkode: 7c7d5...b6b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 Aleneforeldreforeningen driver døgnåpen barnepass i helgene for aleneforeldre i Oslo. Helt livsnødvendig for de aleneforeldrene som jobber helgeturnus i f.eks helsevesenet! Anonymkode: 7babf...be0 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #11 Skrevet 18. mars 2023 Bor i Sverige. Her er det nattdagis for barn opp til 12 år. Anonymkode: 43b38...f3f 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #12 Skrevet 18. mars 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi barnehaget er et pedagogisk tilbud til barn, ikke oppbevaring for foreldre. Anonymkode: f82df...875 Grunnen til at vi har barnehager er 100% for at foreldre skal kunne jobbe. Anonymkode: 9d7dd...27e 9 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #13 Skrevet 18. mars 2023 Herregud. Nei, bare nei. Anonymkode: 70210...807 1
Bacteria Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fordi barnehaget er et pedagogisk tilbud til barn, ikke oppbevaring for foreldre. Anonymkode: f82df...875 Det er jo det også?! Eller, i utgangspunktet er det oppbevaring, eller barnepass mens foreldre er på jobb som er hovedoppgaven, ikke pedagogikken. Det du sier høres jo bare pretensiøst og jålete ut. Ikke minst historieløst.,,du og dere som messer dette trenger en historietime eller to. Tema: Kvinnefrigjøring og den samtidige enorme veksten i velferdsstaten med derav følgende store behov for (kvinnelig) arbeidskraft. Jeg hadde hvertfall ikke giddet å betale for barnehage om jeg ikke hadde måttet jobbe. Er turnusarbeider, bu the way. 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fordi barnehaget er et pedagogisk tilbud til barn, ikke oppbevaring for foreldre. Anonymkode: f82df...875 Haha! Dette må være det morsomste jeg har lest. Barnehagen ble innført fordi regjeringen så en mulighet å ha begge foreldre i arbeid = doble skatteinntekter. De tenkte overhodet ikke at de skulle bruke masse penger på barnehage kun for å gi de et pedagogisk tilbud... Anonymkode: c2ec3...b89 12 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #16 Skrevet 18. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Haha! Dette må være det morsomste jeg har lest. Barnehagen ble innført fordi regjeringen så en mulighet å ha begge foreldre i arbeid = doble skatteinntekter. De tenkte overhodet ikke at de skulle bruke masse penger på barnehage kun for å gi de et pedagogisk tilbud... Anonymkode: c2ec3...b89 Ja, men dette er jo lenge siden nå. Så har barnehagen utviklet seg siden dentid. Man har blant annet sett at ved å gi et pedagogisk tilbud er nyttig mtp å klargjøre barn til skolestart og å fange opp barn med spesielle behov så de kan få hjelp tidlig? Anonymkode: 2c737...2a4 2 1
Bacteria Skrevet 18. mars 2023 #17 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha! Dette må være det morsomste jeg har lest. Barnehagen ble innført fordi regjeringen så en mulighet å ha begge foreldre i arbeid = doble skatteinntekter. De tenkte overhodet ikke at de skulle bruke masse penger på barnehage kun for å gi de et pedagogisk tilbud... Anonymkode: c2ec3...b89 Dette, og at kvinner trengte å jobbe/behøves på arbeidsmarkedet. Var en dokumentar fra 1970 ca på tve nylig. Der kunne vi se små barn ned i treårsalderen overlatt til seg selv i Stockholm. De oppsøkte biblioteket, og de ansatte der var fortvilte. INGEN passet på de. Vi så også hvordan forskjellige feministorganisasjoner jobbet for å etablere barnehager. Hører dere pedagoger hevder at det kun dreier seg om et pedagogisk tilbud, men dette er bare kosmetikk og noe som har kommet i ettertid og som har fint lite med realitetene å gjøre, Sorry, hate to burst your bubble… 5 1
Bacteria Skrevet 18. mars 2023 #18 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men dette er jo lenge siden nå. Så har barnehagen utviklet seg siden dentid. Man har blant annet sett at ved å gi et pedagogisk tilbud er nyttig mtp å klargjøre barn til skolestart og å fange opp barn med spesielle behov så de kan få hjelp tidlig? Anonymkode: 2c737...2a4 Joda, men det er fortsatt et barnepasstilbud og det er det som er hovedoppgaven. I mye større grad enn på 70-80-tall, gitt at begge foreldre nå som regel jobber 100% 2
LivetErEnLek Skrevet 18. mars 2023 #19 Skrevet 18. mars 2023 Barnets beste er et rettslig prinsipp som skal sikre at barns interesser løftes frem og vektlegges når det tas stilling til spørsmål som har betydning for barn. Det er forankret i FNs barnekonvensjon og i 2014 ble det også en del av den norske grunnloven. Uansett hvordan du vrir og vender på det, er det IKKE til barnets beste å gå turnus i barnehagen. Enkelte foreldre trenger å anerkjenne og forstå at det som er best for dem, ikke alltid sammenfaller med det som er best for barna deres. 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #20 Skrevet 18. mars 2023 Man må tilpasse jobb og fritid etter barnas behov. Vi jobber turnus begge to, men ønsker ikke kvelds-/nattåpent i bhg. De er der nok og det er krevende for barn å være i bhg på dagtid, kveld og natt fortjener de å ha hjemme i roligere former Anonymkode: 50f88...2ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå