AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Del Skrevet 18. mars 2023 Jeg jobbet på et sted med elendig inneklima. Var ellers frisk som en fisk, men begynte å slite med mange og sammensatte symptomer. Da legen etter hvert så at jeg ble frisk i ferier, og fikk spesielt store problemer i oppstart etter ferier, prøvde hun å skrive en sykmelding på inneklimaproblemer. Denne ble stoppet av nav, og måtte omformuleres. Det virker rett og slett som jeg ikke blir kvitt bihuleproblemene mine. Har også store problemer med ene øret. Irriterer, stikkende smerte, klør og væsker en del. (Legen min ser ikke noe galt med det). Og så får jeg pusteproblemer i større forsamlinger, selv om andre påstår ventilasjonen er god i f.eks en kinosal. Og tåler plutselig hverken stearinlys, parfyme eller vaskemidler. Og har mye tung hodepine. Hadde flere symptomer. Men opplever å få lite hjelp/ forståelse. Nå vil legen begynne en utredning mot me, men jeg er 100% sikker på at det er med muggen alt startet. Er glad i jobben min, og er villig til å gjøre alle grep for å fungere igjen. Noen som vet om noe som fungerer? Nesten så jeg lurer på å oppsøke hjelp i utlandet, da jeg har inntrykk av at Norge har null fokus på muggsopp. Anonymkode: e3ae1...bcd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #2 Del Skrevet 18. mars 2023 Har dere muggsopp på jobb som er synlig? Bruk Verneombudet på arbeidsplassene, hun eller han kan få satt inneklima på agendaen og kan få satt i gang undersøkelser vedr.inneklima. Bedriftshelsetjenesten har ofte utstyr til å ta målinger. Anonymkode: fe496...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Del Skrevet 18. mars 2023 Bare søk på Youtube med engelsk tekst. Jeg ville startet på Candida-diet. Luft godt der du bor nå, og få mye frisk luft utendørs i naturen. Ellers er faktisk TikTok en god kilde, også på engelsk vel å merke. Anonymkode: debee...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Del Skrevet 18. mars 2023 Jeg tåler ikke en bestemt muggsopp type lengere etter å ha bodd med det i veggene og gulvet. Nå reagerer jeg momentant om jeg kommer inn i bygninger med det, fks et kjøpesenter som hadde det i ventilasjonen ( fukt pga kondensering på rør i taket) de ansatte klaget på hodepine. Hoster i 4-5 dager etterpå. Anonymkode: cd5fc...10c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Del Skrevet 18. mars 2023 Sånn er det med meg også. Tror av og til jeg er blitt allergisk mot samboer og de fleste andre. Unngår kjøpesenter. Takler heller ikke fotballhaller (der sønnen vår spiller kamp/ turneringer). Ble oppdaget muggsopp på jobb, og gjort noen utbedringer. Men finnes ikke tydelige normer for hvor mye som er akseptabelt. Er infrarød badstu til noen nytte? Å kutte sukker ser ut til å fungere litt. Men opplever stadig flere ting jeg reagerer på: Banan, avokado, sitron osv osv Anonymkode: e3ae1...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Del Skrevet 18. mars 2023 Jeg ble invalidiserende syk og 100% ufør etter jeg ble eksponert for muggsopp. Er fortsatt ufør mange år senere. FHI er kunnskapsløse og lite interesserte, de tror muggsopp kun kan gi astma og allergi, og at det finnes ingen vitenskapelig bevis for at man kan bli alvorlig og vedvarende syk. Problemet er at det er vanskelig å dokumentere det per legevitenskapelige undersøkelser i Norge. Muggsopp er potensielt livsfarlig, noen arter såklart verre enn andre. Det påvirker nervesystem og immunforsvar. Kreft, ALS, ME, mentale tilstander. Jeg så et problem om ei som hadde fått diagnosen schizofren (mener det var det, hun var ihvertfall alvorlig mentalt syk). Det viste seg at hun bodde i store mengder muggsopp, og at dette var årsaken. En utfordring er at muggsoppp ofte er skjult bak vegger, under gulv etc, så mange har ikke peiling de blir eksponert. Går det an å bli frisk, eller bedre? Ja, det gjør det. Jeg er friskere i dag takket være kosthold og utrensninger, samt lymfebehandlinger. Noen lurte på om infrarød badstu var lurt. Ja, det er det. Særlig i kombinasjon med avgiftende grønne drikker/kosthold. Men, det kan gi heftige avgiftningssymptomer, så man bør ha en rolig tilnærming. Anonymkode: 4cf2e...4d9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Del Skrevet 18. mars 2023 Hvordan foregår utredning og diagnostisering av dette? Anonymkode: 5f2a6...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvordan foregår utredning og diagnostisering av dette? Anonymkode: 5f2a6...a18 Hovedsakelig med å påvise muggsopp i bygget, og sette symptomer i sammenheng. Å påvise det utover dette, med blodprøver o.l i helsevesenet i Norge, svært vanskelig. Anonymkode: 4cf2e...4d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 18.28): Hovedsakelig med å påvise muggsopp i bygget, og sette symptomer i sammenheng. Å påvise det utover dette, med blodprøver o.l i helsevesenet i Norge, svært vanskelig. Anonymkode: 4cf2e...4d9 Føler for å dokumentere plagene mine, i tilfelle de blir langvarige. Men føler jeg bare blir overfladisk tatt på alvor, og at de mener det ikke er mugsoppen som er problemet lenger. Lett å få sykmelding, lett å bli sendt videre i systemet. Men... Ingen tror helt på diagnosen. Vet du om noen som tar mer utfyllende blodprøver? Eller om noen i det hele forsker på feltet? Eller om det finnes gode fagfolk på feltet? Anonymkode: e3ae1...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 13.41): Jeg ble invalidiserende syk og 100% ufør etter jeg ble eksponert for muggsopp. Er fortsatt ufør mange år senere. FHI er kunnskapsløse og lite interesserte, de tror muggsopp kun kan gi astma og allergi, og at det finnes ingen vitenskapelig bevis for at man kan bli alvorlig og vedvarende syk. Problemet er at det er vanskelig å dokumentere det per legevitenskapelige undersøkelser i Norge. Muggsopp er potensielt livsfarlig, noen arter såklart verre enn andre. Det påvirker nervesystem og immunforsvar. Kreft, ALS, ME, mentale tilstander. Jeg så et problem om ei som hadde fått diagnosen schizofren (mener det var det, hun var ihvertfall alvorlig mentalt syk). Det viste seg at hun bodde i store mengder muggsopp, og at dette var årsaken. En utfordring er at muggsoppp ofte er skjult bak vegger, under gulv etc, så mange har ikke peiling de blir eksponert. Går det an å bli frisk, eller bedre? Ja, det gjør det. Jeg er friskere i dag takket være kosthold og utrensninger, samt lymfebehandlinger. Noen lurte på om infrarød badstu var lurt. Ja, det er det. Særlig i kombinasjon med avgiftende grønne drikker/kosthold. Men, det kan gi heftige avgiftningssymptomer, så man bør ha en rolig tilnærming. Anonymkode: 4cf2e...4d9 Takk for gode råd! Hvilken diagnose ble du ufør på? Jeg prøvde å få det registrert som yrkessykdom, men dette er ikke en "godkjent diagnose". Anonymkode: e3ae1...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Føler for å dokumentere plagene mine, i tilfelle de blir langvarige. Men føler jeg bare blir overfladisk tatt på alvor, og at de mener det ikke er mugsoppen som er problemet lenger. Lett å få sykmelding, lett å bli sendt videre i systemet. Men... Ingen tror helt på diagnosen. Vet du om noen som tar mer utfyllende blodprøver? Eller om noen i det hele forsker på feltet? Eller om det finnes gode fagfolk på feltet? Anonymkode: e3ae1...bcd Du må dokumentere det hos fastlege, ved å fortelle om symptomer og forklare at det er påvist muggsopp. Så vidt jeg vet finnes det ingen gode fagfolk på dette her i Norge, de fleste drar til utlandet (Polen) eller sender prøver til lab i USA. Men jeg vet ikke om dette godtas som påvisning i vårt helsevesen. Det viktigste du kan gjøre er å få dokumentert at det er muggsopp på jobben, og få journalført symptomer i forbindelse med dette. Har arbeidsgiver satt i gang tiltak for å sanere? Dette må gjøres av fagfolk, og gjøres riktig. Mycoteam er et at flere kyndige fagfolk å kontakte. Hvis de ikke setter i gang tiltak, kan du gjøre de oppmerksom på at du kan saksøke dem hvis du får varige mèn. Jeg hadde ikke satt mine ben i det bygget før det var utbedret. https://www.nrk.no/dokumentar/skoleluften-gjorde-laererne-syke-1.8300304 Anonymkode: 4cf2e...4d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for gode råd! Hvilken diagnose ble du ufør på? Jeg prøvde å få det registrert som yrkessykdom, men dette er ikke en "godkjent diagnose". Anonymkode: e3ae1...bcd Jeg fikk alvorlig grad av ME etter muggeksponeringen. Jeg hadde god dokumentasjon på at det var muggsopp i boligen jeg hadde. Anonymkode: 4cf2e...4d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Del Skrevet 19. mars 2023 Jeg har fått et kronisk problem med slim i halsen. Legene sier det er bare sånt man lever med. Tror det kommer fra da jeg bodde i muggsopp. Anonymkode: 9d4d7...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk alvorlig grad av ME etter muggeksponeringen. Jeg hadde god dokumentasjon på at det var muggsopp i boligen jeg hadde. Anonymkode: 4cf2e...4d9 Er det sant? Jeg har også masse utmattelsessymptomer etter muggsoppeksponeringen. Men jeg flyttet jo derfra for snart 3 år siden. Kan det bli så varig? Hvor lenge bodde du der? Anonymkode: 9d4d7...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Del Skrevet 19. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk alvorlig grad av ME etter muggeksponeringen. Jeg hadde god dokumentasjon på at det var muggsopp i boligen jeg hadde. Anonymkode: 4cf2e...4d9 Sammenfall i tid betyr ikke nødvendigvis sammenfall i årsak. Anonymkode: 555e7...612 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #16 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sammenfall i tid betyr ikke nødvendigvis sammenfall i årsak. Anonymkode: 555e7...612 Det er mange som ønsker å se helt bort fra sånne sammenhenger. Jeg er overbevist, og det var egentlig legen min som så lyset først. Anonymkode: e3ae1...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Del Skrevet 20. mars 2023 https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmiljo-forfall-helse/der-jeg-hadde-sittet-hver-dag-i-atte-ar-kom-muggsopp-krypende-ut-av-veggen/353590 Trist at et såpass omfattende problem blir bagatellisert for å skjerme kommuner som ikke har økonomi til å rive dårlige skolebygg. Og leger som stikker hodet i sanden. Anonymkode: fb80c...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå