Gå til innhold

Barnehagen stenger 12 onsdag før påske 🤯

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fikk beskjed av styrer om å legge inn fri for barna i påsken innen i går hvis de skulle ha fri, siden de ansatte også ønsker ferie. Så langt, så greit. Videre i meldingen leser jeg at vi også skal sende inn en oversikt over hvilke tidspunkt vi ønsker å bruke barnehagen hvis barna skal være der, og på slutten minner hun om at barnehagen stenger 12 onsdag. Jeg forstår ikke hvorfor? Mandag, tirsdag og onsdag i påsken er jo vanlige arbeidsdager, og vi har ikke mulighet til å ta oss fri hele påsken. Vi betaler for plassen, og det burde virkelig ikke være nødvendig å opplyse om NÅR barna mine er i barnehagen, så lenge det er innenfor barnehagens åpningstider.
Det er ikke sånn at vi bare kan gå fra jobb tidlig den onsdagen heller, og jeg har pratet med flere foreldre som kjenner på det samme. Ikke engang lillejulaften har de halv dag, så hvorfor akkurat denne onsdagen? Noen som jobber i barnehage som kanskje har et fornuftig svar? 

De har fått fri den dagen, fordi jeg ser ikke poenget med å sende de i barnehagen fra rundt 08 til rundt 12. De fire timene hjelper oss ingenting, det er timene etter 12 vi har størst behov. Forhåpentligvis klarer vi å løse det med enten barnevakt eller at vi kan gå tidlig/begynne sent. Mandag og tirsdag har de fulle dager. 

Anonymkode: 34a4d...be1

For et hysteri bare fordi de stenger litt før en dag... er ikke barnet viktigere enn jobb?...

Anonymkode: f3853...1cc

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De fleste? Det må vell kun være de som jobber på kontor? Det skulle nå tatt seg ut å  gått hjem kl 12 på et sykehjem ,bolig,og div🤔

Anonymkode: 8b313...480

Jeg jobber i helse, hos oss går vi over til helgebemanning kl 12. Venninnen min som er ffastlege stenger kontoret kl 12, mannen som er tannlege har ikke åpent i det hele tatt. 

Anonymkode: 07f87...e71

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere som jobber på f.eks kjøpesenter og må jobbe til kl 21 onsdag før påske, bryter arbeidsgiver arbeidsmiljøloven. I følge den skal man avslutte arbeidsdagen senest  kl 1800 dagen før helligdag. Dette gjelder selvfølgelig ikke sykehjem, sykehus ol. 

Anonymkode: e8231...6ab

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk beskjed av styrer om å legge inn fri for barna i påsken innen i går hvis de skulle ha fri, siden de ansatte også ønsker ferie. Så langt, så greit. Videre i meldingen leser jeg at vi også skal sende inn en oversikt over hvilke tidspunkt vi ønsker å bruke barnehagen hvis barna skal være der, og på slutten minner hun om at barnehagen stenger 12 onsdag. Jeg forstår ikke hvorfor? Mandag, tirsdag og onsdag i påsken er jo vanlige arbeidsdager, og vi har ikke mulighet til å ta oss fri hele påsken. Vi betaler for plassen, og det burde virkelig ikke være nødvendig å opplyse om NÅR barna mine er i barnehagen, så lenge det er innenfor barnehagens åpningstider.
Det er ikke sånn at vi bare kan gå fra jobb tidlig den onsdagen heller, og jeg har pratet med flere foreldre som kjenner på det samme. Ikke engang lillejulaften har de halv dag, så hvorfor akkurat denne onsdagen? Noen som jobber i barnehage som kanskje har et fornuftig svar? 

De har fått fri den dagen, fordi jeg ser ikke poenget med å sende de i barnehagen fra rundt 08 til rundt 12. De fire timene hjelper oss ingenting, det er timene etter 12 vi har størst behov. Forhåpentligvis klarer vi å løse det med enten barnevakt eller at vi kan gå tidlig/begynne sent. Mandag og tirsdag har de fulle dager. 

Dette er helt i tråd med styringsretten enhver styrer har. Det er som andre nevner helligdag etter kl12, hvilket innebærer store ekstrakostnader for barnehagen. Når myndighetene opererer med makstak på hva en barnehageplass KAN koste i året så blir resultatet slik. Det ville jo vært annerledes dersom man kunne betale ekstra for denne typen utvidet service. Lillejulaften er faktisk i motsetning til hva mange tror ikke dagen før en absolutt helligdag. Julaften er vanlig virkedag fra til 1200. 
Forstår at jul- og påsketidene i barnehagen kan være utfordrende for de enkelte familiene (mange jobber jo innen helse, er aleneforelder etc), men barnehagen må legge seg på en linje hvor de ikke svekker profitten i driften. Dette gjelder kommersielt, men kommunalt vil samme økonomiske begrunnelse gis av hensyn til budsjetter.

Det du skriver om at «ansatte ønsker fri» er derfor bare tull og tøys. Hadde vi fått bestemme hadde vi jobbet hele den onsdagen og sannsynligvis hele skjærtorsdag. De fleste ville nok heller hentet ut disse fridagene på lillejulaften og 2. januar. Det er jeg rimelig sikker på.

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage har stengt onsdag før skjærtorsdag. Og vi må melde inn oppholdstider hver dag og blir ukentlig oppfordret til å hente tidligere fordi de har få ansatte/ sykdom blant ansatte etc. 

Anonymkode: f477b...6cb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det er ikke verken staten eller arbeidsgiver sin oppgave å skreddersy hverdagen til aleneforeldre. Det er alltid noe, enten det er påske, barnehagestreik, romjul, 3 uker stengt i bhg om sommeren, det er alltids noe som gjør det vanskelig... Vel det gjør det vanskelig for arbeidsplassen også. En prøver å være fleksibel men det er ikke verken rett eller rettferdig at de med større barn eller de uten barn alltid skal måtte ta unna de dagene, ukene og periodene det er "vanskelig" for aleneforeldre med små barn. Noe må en faktisk ofre når en får barn, en kan ikke forvente spesialbehandling hele året igjennom.

Anonymkode: 8d069...1ef

Det er det jeg mener, når det skal være så inni hampen forferdelig å tilrettelegge litt for en aleneforelder, da kan jeg likegodt bli ufør da, så slipper dere å ta hensyn til sånne som meg. 

Anonymkode: 84ee4...302

AnonymBruker
Skrevet

Dagen før helligdag er det mye som stenger kl.12,men man kan jo ikke sammenligne alle arbeidsplasser. Feks ønsker nok ikke butikkene å stenge så tidlig,selv om det nok var mere vanlig før. Nå er jo noen butikker åpne på søndager også, sånn var det jo ikke før. Julaften er ikke helligdag.

Grunnen til at bhg vil vite når ungene kommer, er jo fordi de ikke er like mange på jobb som ellers. Det er jo lite nyttig at en voksen sitter 1,5 t alene på morgenen,for så å gå hjem tidlig mens den som har senvakt da blir igjen alene med barna. 

Anonymkode: ed597...f93

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det jeg mener, når det skal være så inni hampen forferdelig å tilrettelegge litt for en aleneforelder, da kan jeg likegodt bli ufør da, så slipper dere å ta hensyn til sånne som meg. 

True med å «bli ufør» fordi det ikke tilrettelegges for deg? Har du grunn til å søke ufør da? 

Anonymkode: f3ed8...4be

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å få uføretrygd må inntektsevnen din være varig redusert på grunn av sykdom eller skade. Så vidt meg bekjent er ikke barn verken skade eller sykdom. Det å ikke få spesial behandling i arbeidslivet er heller ikke skade eller sykdom. At du er aleneforelder er på ingen måte en sykdom. Det er mange aleneforeldre og alle andre på en arbeidsplass som ikke er aleneforelder eller staten kan ikke tilpasse seg alle aleneforeldre, det er verken rett eller rettferdig for noen. 

Anonymkode: 8d069...1ef

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leser dere ikke papirer dere for utdelt ved barnehagestart?

Anonymkode: 20173...cbc

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er da ikke så rart om det er første året med barn i barnehage. Mange som jobber som vanlig denne onsdagen tenker ikke nødvendigvis at det skal være stengt i barnehagen etter 12. 

Anonymkode: 964d5...ffb

Jo det rart ,for dette står garantert oppført i papirer man for utdelt ved oppstart.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo det rart ,for dette står garantert oppført i papirer man for utdelt ved oppstart.

Nei, det gjør det ikke alltid. 

Anonymkode: 964d5...ffb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her (og mange andre steder ute i distriktene) er barnehagene stengt hele uka 🤷🏼‍♀️ samme gjelder alle dagene mellom jul og nyttår. 

Anonymkode: cb21e...f4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage holder stengt hele påsken, hele romjula og 3 uker i juli. Skjønner ikke at det går an å klage så innmari på at det holdes stengt fra 12 onsdag før påskehelgen. Det er jo helt vanlig på veldig mange arbeidsplasser. Man må ha levd under en stein for å ikke vite dette. 

Anonymkode: f3ed8...4be

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis ikke mangel på ferie for offentlig ansatte. Høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie, pinseferie, sommerferie osv. Rart det går rundt i det hele tatt...

Anonymkode: 776ea...dac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er tydeligvis ikke mangel på ferie for offentlig ansatte. Høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie, pinseferie, sommerferie osv. Rart det går rundt i det hele tatt...

Hva mener du med dette? Tror du offentlig ansatte har lukrative ferieavtaler? Begrunn gjerne påstanden hvis det er det du faktisk mener.

Anonymkode: 473e9...95f

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så rart at den private barnehagen har mer stengt enn den offentlige her omkring, da🙄

Anonymkode: bcd22...28e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er du helt normal? Offentlig ansatte har 25 feriedager, som de aller fleste. Så har vi fri på røde dager, som veldig mange andre. Alt annet må avspaseres, tas som feriedag eller fri uten lønn. Som alle andre.

Anonymkode: 5795a...a7e

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har 5 uker ferie, akkurat som deg.

Eller er du ufør siden du ikke vet dette om arbeidslivet?

Anonymkode: 369eb...c9c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber i barnehage, og har ikke ferie i høst- og vinterferien. Jeg har fire uker ferie om sommeren, og den siste uken tar jeg i jule- og påskeferien hvis jeg ikke jobber da. De dagene jeg ikke har ferie til må jeg avspasere. Har jeg ikke nok avspasering,går jeg i minus og skylder timer... Pinseferie har jeg aldri hørt om,det er vel snakk om én dag som er fri fordi det er en helligdag... 

Anonymkode: ed597...f93

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...