Gå til innhold

Barnehagen stenger 12 onsdag før påske 🤯

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånne ting står alltid i vedtektene til barnehagen. Hadde alle lest de før man søkte barnehageplass hadde det kanskje ikke vært så mange tråder her om lignende tema, som feks «Hva, MÅ barna ha 3 uker ferie som sommeren??» osv. 

Barnehagen jeg jobber i hadde åpent frem til 12 onsdag før skjærtorsdag noen år. Heldigvis sluttet vi med det tullet og har heller stengt hele den dagen 😊 

Anonymkode: 838b0...3be

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Misforstå meg rett; jeg er generelt sett veldig fornøyd med barnehagen de går i. Ungene mine stortrives, de ansatte er dyktige og vi har et fint samarbeid med de. Jeg unner dem påskeferie, juleferie, sommerferie og forstår godt at de ønsker å vite når barna mine trenger barnehagen i påsken for å få feriekabalen til å gå opp. Men jeg har aldri opplevd denne onsdagen som en helligdag før. Jeg har hatt fulle arbeidsdager denne dagen i alle de årene jeg har jobbet, så for meg var det faktisk helt nytt at det regnes som en helligdag etter 12. 

Anonymkode: 34a4d...be1

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva jobber du med? Når slutter du på jobb på onsdag? Onsdag før påske så stenget butikker tidlig, og de fleste kontorbedrifter stenger også kl 12. 

Anonymkode: 8b568...5f3

Ja, og det er problemet. Folk har arbeidstid til kl 1200, hvordan skal de da rekke barnehagen? Hos oss hadde barnehagen åpent til kl 1300. De som jobber i butikker jobber tilnærmet vanlig dag (matvarebutikker). Mannen min jobber helt vanlig dag i deres bransje. 

Anonymkode: fc718...261

AnonymBruker
Skrevet

Barna her er myndige og det var sånn da de gikk i barnehagen også.

Anonymkode: 6ccd5...696

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er da ikke så rart om det er første året med barn i barnehage. Mange som jobber som vanlig denne onsdagen tenker ikke nødvendigvis at det skal være stengt i barnehagen etter 12. 

Anonymkode: 964d5...ffb

Enig!

Utrolig hvor mange som peker finger på folk som ikke visste dette, bare fordi DE vet det…. Folk….

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det alltid stengt den dagen, slik at det blir 26 obligatoriske fridager årlig. Det er jo en bagatell om man sammenligner med skolen, som er umulig å forholde seg til for aleneforeldre.

Anonymkode: 73e64...df9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
LilleMy1989 skrev (39 minutter siden):

Helt normalt. Grunnen til at du skal legge inn tidspunkt er for at de skal vite hvor mange ansatte de trenger og når disse må begynne og slutte. Det er til barnas fordel for da får de flest voksne når det er flest barn der.

Det er også for at bhg skal kunne planlegge avspasering.

Også fordi i større barnehager så slår man ofte sammen avdelinger når det er få barn (som i påske, fellesferie og romjul) Da er det viktig at der er voksne som kjenner barnet som kan ta imot. Vi planlegger vaktene de dagene etter hvilke barn som leveres tidlig og hentes sent. Spesielt på småbarn slik at det er et kjent fjes som tar imot om morgenen. 

Ts har uansett signert på vedtekter der det står opplyst om at barnehagen stenger 12:00 onsdag før påske. 

Har jobbet I flere barnehager og alle har stengt 12:00 denne dagen, så er helt normal praksis. 

Anonymkode: d772b...4d6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at lillejulaften er heldag er vel fordi at julaften, som kommer etterpå, ikke er en rød-dag. 
Onsdagen i påska er før en rød-dag, derfor halvdag. Dette er kun en forklaring jeg har fått ift åpningstid, da jeg har jobbet mange år i barnehage selv. Det har også stått i de kommunale vedtektene. Så mer enn det kan jeg ikke forklare. Vi har alltid stengt 12 den onsdagen. 

Her i kommunen er SFO stengt i påske og jul, også de dagene før rød-dagene/helligdager. De stenger også 12 på lillejulaften. 

Anonymkode: ab49b...3e0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt håpløst for meg som er alenemor, jobber 8-16 uten mulighet for fleksitid!😠

Her har bhg kortere åpningstid de tre dagene før påske: 8-15.30, 8-15.30 og 8-14....

Savner pandemien! Da var jeg regnet som samfunnskritisk og hadde full åpningstid.  I år har jeg bare full panikk...

Det er fullstendig uaktuelt å få innvilget ferie. Måtte tigge bekjente om noen kunne hente for meg, og det føles så unødvendig! Her biter jeg tennene sammen og jobber fullt samtidig som jeg er helt alene om omsorgen. Kanskje på tide å sykemeldes og søke uføretrygd etterhvert? 

Anonymkode: 84ee4...302

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har alltid vært sånn, men forskjellen er vel at tidligere stengte butikker og så videre også tidligere denne dagen, slik som på julaften. 

Anonymkode: 9da45...431

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt håpløst for meg som er alenemor, jobber 8-16 uten mulighet for fleksitid!😠

Her har bhg kortere åpningstid de tre dagene før påske: 8-15.30, 8-15.30 og 8-14....

Savner pandemien! Da var jeg regnet som samfunnskritisk og hadde full åpningstid.  I år har jeg bare full panikk...

Det er fullstendig uaktuelt å få innvilget ferie. Måtte tigge bekjente om noen kunne hente for meg, og det føles så unødvendig! Her biter jeg tennene sammen og jobber fullt samtidig som jeg er helt alene om omsorgen. Kanskje på tide å sykemeldes og søke uføretrygd etterhvert? 

Man må få et nettverk å ta i bruk, feks alliere seg med andre foreldre i barnehagen. Få oversikt over hele årsplanen i starten av barnehageåret og alle planleggingsdager, planlegge tidlig. Når barnet begynner på skolen må man også ta høyde for at hele juli som regel er stengt på SFO. 

Hilsen en annen alenemor 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig!

Utrolig hvor mange som peker finger på folk som ikke visste dette, bare fordi DE vet det…. Folk….

Helt enig. Mitt eldste barn har gått tre år i barnehage, men dette er første gangen vi opplever kortere åpningstid denne onsdagen. Første året hun gikk i barnehagen var i 2020, og da var barnehagen uansett stengt pga korona. Året etter hadde hun påskeferie fra fredagen før påsken så vi så ikke på åpningstider i det hele tatt dette året siden vi ikke trengte det. I fjor valgte barnehagen hennes å ha åpent til 16. Dette var en liten privat barnehage med tre ansatte. I år går hun i en kommunal barnehage, og det er første året til vår yngste. 
Både jeg og samboer har jobber hvor vi har jobbet som normalt denne onsdagen, med ordinære åpningstider. Ekstra betalt har vi heller ikke fått, så vi var faktisk ikke klar over at det regnes som helligdag etter 12. Det er vi jo nå. 
Vedtekter har jeg såklart lest, men jeg husker ikke alt som står i de. Har ikke klagd til de ansatte i barnehagen, jeg er ikke dum, jeg forstår jo at det ikke er bråbestemt. Valgte derfor å spørre/klage litt her, men her er det så mange besserwissere, så det burde jeg jo ikke gjort. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike innlegg som dette gjør at jeg lurer på om enkelte burde kunne få barn. Dette er jo en typisk ting å sjekke ut når man velger barnehage, hvis man ikke har en jobb som lett kombineres med plutselige stengte dager. Greit at man reagerer på halv dag - men å ikke VITE det, og så reagere når det plutselig dukker opp... Nei, altså, skjerp deg. Dere. 

Anonymkode: ac7b5...fdd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Tidligere... (som jeg må innrømme at nå nærmer seg 20 år siden) stengte jo også kjøpesentre kl. 1800 denne dagen. Altså ikke så tidlig som barnehagen, men tidligere enn vanlig åpningstid.. så dette har ikke bare gjeldt barnehager.

I området jeg bor har de kommunale barnehagene stengt denne dagen, mens de private stenger kl. 1200. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man må få et nettverk å ta i bruk, feks alliere seg med andre foreldre i barnehagen. Få oversikt over hele årsplanen i starten av barnehageåret og alle planleggingsdager, planlegge tidlig. Når barnet begynner på skolen må man også ta høyde for at hele juli som regel er stengt på SFO. 

Hilsen en annen alenemor 

De foreldrene som vi kjenner best i bhg er alle bortreist hele påsken. Føles veldig ubehagelig å spørre foreldre jeg aldri har møtt, dvs de som leverer etter meg og henter før meg. Jeg prøver å være løsningsorientert, men noen ganger går det ikke.  Det står ingenting i vedtektene om åpningstider før påske, det fikk vi beskjed om fra barnehageadministrasjonen i bydelen for ca 1 måned siden.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner at det er vanskelig. Men du må på en eller annen måte alliere deg med noen. Venner, kjente, familie, noen som kan hjelpe med henting / levering når det kniper. En tenåring i nabolaget som vil ha en liten ekstrajobb innimellom? 

Snakke med sjefen hvis ingenting annet går, om mulighet for midlertidig reduksjon i stillingsstørrelse. Ulønnet permisjon noen timer på dager som ingenting annet går. Barnet kan jo ikke bli igjen i barnehagen når den stenger. (Du snakker jo om uføretrygd og da går du ganske mye mer ned i lønn i forhold til å ta ulønnet perm noen timer her og der..)

Anonymkode: 473e9...95f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har barnehagen stengt hele påskeuka og i tillegg til planleggingsdag rett etter påske. Hadde ikke klaget på onsdag kl. 12 for å si det sånn. 

Anonymkode: 7756c...985

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Her biter jeg tennene sammen og jobber fullt samtidig som jeg er helt alene om omsorgen. Kanskje på tide å sykemeldes og søke uføretrygd etterhvert? 

Og leve på nesten halv lønn? Hvordan er det bedre? Du får tatt ganske mye ulønnet permisjon for 34% av inntekten din, altså. 

Anonymkode: bcd22...28e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er første året vi har opplevd det. I fjor gikk vår eldste i en privat barnehage, og de valgte å ha åpent til 16. I år så går begge i en kommunal barnehage, så vi hadde ikke denne problemstillingen i fjor. 

Det er sånn i vår private barnehage også, stenger kl 12.

Anonymkode: 51b5f...0ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da lærte dere noe nytt i år og kan legge det inn i planene neste år.

Anonymkode: 9185f...9a5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...