AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1 Skrevet 18. mars 2023 Fikk beskjed av styrer om å legge inn fri for barna i påsken innen i går hvis de skulle ha fri, siden de ansatte også ønsker ferie. Så langt, så greit. Videre i meldingen leser jeg at vi også skal sende inn en oversikt over hvilke tidspunkt vi ønsker å bruke barnehagen hvis barna skal være der, og på slutten minner hun om at barnehagen stenger 12 onsdag. Jeg forstår ikke hvorfor? Mandag, tirsdag og onsdag i påsken er jo vanlige arbeidsdager, og vi har ikke mulighet til å ta oss fri hele påsken. Vi betaler for plassen, og det burde virkelig ikke være nødvendig å opplyse om NÅR barna mine er i barnehagen, så lenge det er innenfor barnehagens åpningstider. Det er ikke sånn at vi bare kan gå fra jobb tidlig den onsdagen heller, og jeg har pratet med flere foreldre som kjenner på det samme. Ikke engang lillejulaften har de halv dag, så hvorfor akkurat denne onsdagen? Noen som jobber i barnehage som kanskje har et fornuftig svar? De har fått fri den dagen, fordi jeg ser ikke poenget med å sende de i barnehagen fra rundt 08 til rundt 12. De fire timene hjelper oss ingenting, det er timene etter 12 vi har størst behov. Forhåpentligvis klarer vi å løse det med enten barnevakt eller at vi kan gå tidlig/begynne sent. Mandag og tirsdag har de fulle dager. Anonymkode: 34a4d...be1 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 18. mars 2023 Fordi ifølge tariffavtalen er det ekstra betaling etter kl 12 onsdag før påske. Dette velger de aller fleste barnehager å løse ved fri etter kl 12. Har du ikke lest vedtektene til bhg? Årsplan? Det står garantert der Anonymkode: a88a2...2d8 83 1 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Hva jobber du med? Når slutter du på jobb på onsdag? Onsdag før påske så stenget butikker tidlig, og de fleste kontorbedrifter stenger også kl 12. Anonymkode: 8b568...5f3 41 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Fordi det er helligdag etter kl 12. Jeg jobber på sykehus og slutter kl 12 den dagen, de få som blir igjen går på 133% til vakta er over. Alltid vært sånn. Anonymkode: 2e8f2...41b 36 8
ToveM Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Sånn har det vel alltid vært. Hadde unger i barnehage mellom 1988 og 1998. 34 2 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 Populært innlegg #6 Skrevet 18. mars 2023 I denne settingen kan julaften og onsdag i den stille uke sammenliknes. Det regnes helligdagstillegg (hvertfall for offentlig sektor) fra kl 12. De fleste kontor holdes sannsynligvis stemgt hele den dagen. Det er klart barnehagen må vite hvem som kommer eller ikke i den stille uke, da det er en fryktelig ressurssløsning å stille med fullt mannskap på 4-5 unger. Detter er vel alminnelig kunnskap. Anonymkode: ea53a...afe 40 13
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 Julaften er heller ingen helligdag, men det meste stenger kl 12 den 24 desember også. Anonymkode: 1532d...e97 13 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 Barnehagen jeg jobber i og har barna mine i er stengt hele uka. Det er på grunn av økonomi, det er ikke de barnehageansatte selv som har bestemt det, men enda et sparetiltak fra kommunen. Anonymkode: c56ac...a34 4 2
LilleMy1989 Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 Helt normalt. Grunnen til at du skal legge inn tidspunkt er for at de skal vite hvor mange ansatte de trenger og når disse må begynne og slutte. Det er til barnas fordel for da får de flest voksne når det er flest barn der. Det er også for at bhg skal kunne planlegge avspasering. 18 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva jobber du med? Når slutter du på jobb på onsdag? Onsdag før påske så stenget butikker tidlig, og de fleste kontorbedrifter stenger også kl 12. Anonymkode: 8b568...5f3 Onsdag før påske stenger min bedrift som vanlig, 1530. Samboer jobber på kjøpesenter, og den har også vanlige åpningstider og stenger 2100. Vi håper på at han kan bli satt opp på senvakt fra 15 den dagen. Jeg jobber i et lite bakeri, og vi er to faste ansatte. Min kollega har allerede fått ferie og skal reise bort. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi ifølge tariffavtalen er det ekstra betaling etter kl 12 onsdag før påske. Dette velger de aller fleste barnehager å løse ved fri etter kl 12. Har du ikke lest vedtektene til bhg? Årsplan? Det står garantert der Anonymkode: a88a2...2d8 Joda, jeg har lest det, men jeg går ikke rundt og husker alt som står. Det gir litt mer mening når det er helligdag etter 12, men i alle de årene jeg har jobbet (jobbet i 11 år på kjøpesenter før jeg startet i nåværende jobb) har jeg aldri opplevd reduserte åpningstider denne dagen. Har ikke fått ekstra betalt heller. Anonymkode: 34a4d...be1 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #11 Skrevet 18. mars 2023 onsdag før påske er vel forøvrig onsdag før palmesøndag. Onsdagen du snakker om er onsdagen i påsken. Vår barnehage er stengt hele påsken, 10 dager. Anonymkode: 08daa...466 12 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #12 Skrevet 18. mars 2023 https://www.viewledger.no/arbeidstid-og-lonn-i-pasken/ Har du en jobb med normal arbeidstid mellom kl. 08.00 og 16.00, så er onsdagen før skjærtorsdag en helt vanlig dag for deg. Du har ikke krav på en kortere arbeidsdag denne dagen, men arbeidsmiljøloven slår fast at det skal være arbeidsfri etter kl. 18.00. Det vil si at du må avslutte arbeidsdagen senest kl. 18.00 denne onsdagen. Noen bedrifter velger derimot å tillatte en kortere dag, men dette er da en egen intern avtale bedriften har. Anonymkode: 1532d...e97 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #13 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): onsdag før påske er vel forøvrig onsdag før palmesøndag. Onsdagen du snakker om er onsdagen i påsken. Vår barnehage er stengt hele påsken, 10 dager. Anonymkode: 08daa...466 Ja, tenkte ikke over at palmesøndag er søndag før påskeuken starter. Men riktig, jeg tenker på dagen før skjærtorsdag. Jeg var ikke klar over at den regnes som helligdag etter tolv, fordi jeg som nevnt aldri har fått ekstra betalt for å jobbe da og aldri opplevd at butikkene stenger tidlig heller. I byen her er begge kjøpesentrene oppe til 21 🤷🏻♀️ Anonymkode: 34a4d...be1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 LilleMy1989 skrev (1 minutt siden): Helt normalt. Grunnen til at du skal legge inn tidspunkt er for at de skal vite hvor mange ansatte de trenger og når disse må begynne og slutte. Det er til barnas fordel for da får de flest voksne når det er flest barn der. Det er også for at bhg skal kunne planlegge avspasering. Eller for ansatte å planlegge ferie. Det er innmari frustrerende å være barnløs i 1,5 timer når man egentlig ønsket fri. Anonymkode: bc45b...db4 11 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.viewledger.no/arbeidstid-og-lonn-i-pasken/ Har du en jobb med normal arbeidstid mellom kl. 08.00 og 16.00, så er onsdagen før skjærtorsdag en helt vanlig dag for deg. Du har ikke krav på en kortere arbeidsdag denne dagen, men arbeidsmiljøloven slår fast at det skal være arbeidsfri etter kl. 18.00. Det vil si at du må avslutte arbeidsdagen senest kl. 18.00 denne onsdagen. Noen bedrifter velger derimot å tillatte en kortere dag, men dette er da en egen intern avtale bedriften har. Anonymkode: 1532d...e97 Intern avtale = også kalt tariff. En helt vanlig avtale kjempet frem av fagforbund Anonymkode: bc45b...db4 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #16 Skrevet 18. mars 2023 Jeg er overrasket over at dette kom som en overraskelse på dere begge to. Det har alltid vært sånn, og kommer nok alltid til å være sånn. Anonymkode: 71062...650 19 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #17 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva jobber du med? Når slutter du på jobb på onsdag? Onsdag før påske så stenget butikker tidlig, og de fleste kontorbedrifter stenger også kl 12. Anonymkode: 8b568...5f3 Vår kontorbedrift har full arbeidsdag, og dette er et stort konsern. Anonymkode: 5c7c1...036 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #18 Skrevet 18. mars 2023 Jobber i barnehage, vi har stengt onsdag, ansatte MÅ ta ut ferie/avspasering. Kan love deg at det ikke er vi ansatte som bestemmer sånne ting. (MÅ vel ikke, men «trusler» om å bli satt til andre arbeidsoppgaver, som vaske på gamlehjem en time unna osv, altså langt utenfor arbeidsoppgaver) Anonymkode: a64c9...8ab 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #19 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er overrasket over at dette kom som en overraskelse på dere begge to. Det har alltid vært sånn, og kommer nok alltid til å være sånn. Anonymkode: 71062...650 Dette er første året vi har opplevd det. I fjor gikk vår eldste i en privat barnehage, og de valgte å ha åpent til 16. I år så går begge i en kommunal barnehage, så vi hadde ikke denne problemstillingen i fjor. Anonymkode: 34a4d...be1 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #20 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er overrasket over at dette kom som en overraskelse på dere begge to. Det har alltid vært sånn, og kommer nok alltid til å være sånn. Anonymkode: 71062...650 Det er da ikke så rart om det er første året med barn i barnehage. Mange som jobber som vanlig denne onsdagen tenker ikke nødvendigvis at det skal være stengt i barnehagen etter 12. Anonymkode: 964d5...ffb 9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå