AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Jeg er litt irritert på min 16 åring. Han har endelig fått viljen sin og får bo hos far og stemor 50%. Får var det kun annenhver helg fra Torsdag til Søndag. Far jobber mye og reiser mye, så derfor vi hadde denne ordningen. Men siden sommer har ham vært der 50%. Men nå vil ikke stemor mer. Han respekterer ikke hennes regler. Hun hae også 2 barn under 4 år å ta seg av. Forrige uke var han frekk mot henne pga at han ikke likte innetiden som hun og far har satt. Da far kom hjem ble han sur på han også og det ble mye styr. Pga småsøskenene så vil ikke stemor ha der der mer før han forandrer seg. Han er aldri sånn mot meg. Hvordan skal jeg løse dette? Jeg og far og stemor samarbeider bra, så vi burde løse dette Anonymkode: faef7...2a9
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 Siden du, far og stemor samarbeider bra så tenker jeg det er lurt om dere møtes, avtaler en fremgangsmåte om hvordan dere kan vise at dere er enige i reglene og at de må overholdes uansett hvor gutten bor. Og kanskje også bli enige om ev. konsekvenser om han ikke respekterer grensene. Og så tar du, far og stemor en samtale med 16-åringen. Pass på å fortelle ham alle sammen at dere er veldig glade i ham og stolte av ham, men at det å være forelder også handler om å sette grenser og holde på disse, selv om han kanskje ikke er enig i grensene. Og så tar dere opp det som skal være grenser han skal respektere, og viser til at dette er noe dere alle er enige om, og at selv om han ikke ser det selv, så er det til hans beste og alles beste akkurat nå. Anonymkode: fb3bc...bf1 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #3 Skrevet 18. mars 2023 Det er nok krevende for stemor, som blir sittende med mesteparten av grensesettingen dersom far er mye borte, dersom han ikke respekterer hennes grenser. Her må du ta en prat med ungdommen, og med far. Kanskje må far være hjemme mer en periode, dersom stemor er alene med to små og tenåringen ikke respekterer henne. Anonymkode: 5e8f2...43b 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #4 Skrevet 18. mars 2023 Gutten er 16 år. Han skal bli hørt i hvor han vil bo, men dere må fortelle ham at det er dere foreldrene som har ansvaret for oppdragelsen. Det betyr at hvis han skal være i fars hjem når far ikke er hjemme, så må han være veldig grei med stemor. Hun skal ikke måtte håndtere frekkheter og sinne, det er foreldres privilegium. Da må han være hos mor når far er på jobbreise. Det er konsekvensen av oppførselen hans. Så kan dere si at dere går tilbake til samvær slik det var i 3 mnd, så skal han få en ny sjanse med å være 50% hos far. (Da vet han at oppførselen hans har konsekvenser, det kan ryke igjen om han fortsetter, og stemor får en pause) Anonymkode: f9757...45b 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #5 Skrevet 18. mars 2023 Har du samme innetider som far og stemor? Til mer samkjørte dere er, til lettere vil ting gli. Vi er på motsatt side, med stesønn på 15. Mor har bare han, og sliter veldig med å sette grenser. Her er det tydelige forventninger til skolearbeid, at han må hjelpe til litt, bære skittentøy ut av rommet og inneholder på lik linje med de fleste andre. Hos mor får han gå på fester med aldersgruppe 16-19. Bra for dere at dere har et så godt samarbeid, det har egentlig vi også. Men ser at det er krevende for mor å si nei, etter at han en stund bodde mest hos far. Anonymkode: e8cf2...a41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå