AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Hei. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer dette mer. Jeg har en eks venninne som ødelegger livet mitt. Greia er at hun har masse psykiske lidelser. Hun er innlagt hele tiden og lar det gå utover meg, hun er sjalu på meg, fordi jeg ikke har noen lidelser, at jeg er helt frisk og at jeg ikke er innlagt, så dette blir hun da sjalu på. Hun er også sjalu på livet mitt, og utseende mitt, det har hun sagt selv. Men det er da ikke min feil at hun er syk, at hun går til psykolog hele tiden og er konstant innlagt, det kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg lever bare livet mitt og er glad i livet, og det tåler hun tydeligvis ikke. Jeg har blokkert henne nesten overalt, på nummer , Facebook og Instagram, har hun enda på snap, men ja til poenget: hun lyver om meg til gutter, til felles kompiser av oss, og til en gutt jeg liker. Hver gang jeg blir kjent med en ny gutt og hun finner ut om det , så lyver hun til han om meg og sier at jeg er gal, syk og at jeg er en dårlig person, og hun lyver om masse forskjellige ting, jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å leve med dette. Hun sier gutter at jeg har ulike diagnoser , jeg har ingen diagnoser , er helt frisk. Og de guttene tror sikkert på d, fordi de kjenner meg ikke ( altså hvis vi nylig startet å date ) og hun også kjenner gutten. Hun sier at jeg har vært innlagt og masse andre ting, noe jeg ikke har. Hun sier det pga hun selv har diagnoser og er innlagt, og nylig startet jeg å date en fantastisk fyr, og dessverre er han kompis med hun. Hun har løyet om meg til han . Og sagt masse ting som ikke er sant og derfor har han trekt seg unna meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er dette grunn nok å anmelde henne? Anonymkode: 513f9...104 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 Ja det er det absolutt. Anonymkode: 8c161...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 Hadde bare sluttet å dele hvem jeg dater. Problemet løst. Og nei, de tror nok ikke på dette. Om de kjenner henne så vet de jo at det er hun som sliter. Hadde ikke giddet å ofre det her en tanke engang. Anonymkode: 693ac...9e0 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #4 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hadde bare sluttet å dele hvem jeg dater. Problemet løst. Og nei, de tror nok ikke på dette. Om de kjenner henne så vet de jo at det er hun som sliter. Hadde ikke giddet å ofre det her en tanke engang. Anonymkode: 693ac...9e0 Vi har felles venninner så derfor får hun også vite det. Hun ødelegger jo livet mitt bare fordi hun sliter sånn selv. Ts Anonymkode: 513f9...104
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker 42 skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er du, TS? 😅 Hvorfor er det viktig? Men siden du spør, jeg er 22 og hun er 27 år. Så ganske komisk at hun oppfører seg sånn når hun er 27 år. Ts Anonymkode: 513f9...104
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #7 Skrevet 17. mars 2023 Blokker henne fra absolutt alt og hold privatlivet ditt helt privat når du ikke kan stole på noen av venninnene dine. Jeg bruker ikke å dele hvem jeg liker/holder på med/kjæresteproblem osv til mine venner og jeg har det mye bedre når jeg valgte å holde privatlivet privat. De fleste vil bare høre sladder uansett. Anonymkode: 261bc...310 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #8 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har felles venninner så derfor får hun også vite det. Hun ødelegger jo livet mitt bare fordi hun sliter sånn selv. Ts Anonymkode: 513f9...104 Hun ødelegger jo ikke livet ditt lm du velger å ikke bry deg om dette. Slutt å fortelle venninner hvem du dater før dere er seriøse. Alle bra gutter vil uansett ta tak i dette ved å spørre deg hvorfor de får melding fra din venninne. Er de idiotisk så kanskje de går på limpinnen men de vil du nok ikke ha uansett. Drit i denne dama. Jo mer du bryr deg jo mer makt gir du henne. Vil du det? For det er det hun er ute etter. Drama. Anonymkode: 693ac...9e0 4 3
Andro Skrevet 17. mars 2023 #9 Skrevet 17. mars 2023 Dette er en sivilsak, ikke en straffesak. Dermed er ikke anmeldelse rett prosedyre. For å få opp en sak mot denne kvinnen må du gå til et sivilt søksmål mot ærekrenkelse. Det første du gjør i en slik saksgang er å sende inn en forliksklage, der du redegjør konkret for de uriktige påstandene, og legger ved bevis på at dette er løgn. Du kan fremme et erstatningskrav. Forliksrådet skal avvise saken, slik at den går til tingretten for behandling. Får du en rettssak trenger du advokat, og du må betale vedkommende selv. Du skal vite at det ikke er en selvfølge at den saksøkte blir ilagt å betale saksomkostningene dine, selv om du skulle vinne saken. En sak kan ende med forlik der dere skriver en avtale om taushetsplikt, og at hun må trekke tilbake påstandene sine som falske. Den kan også ende med at du får utbetalt en erstatning, som hun må betale. I en straffesak må den tiltalte være tilregnelig. Her vil det være tvil om tilregneligheten, med den psykiatriske historikken. Det trenger ikke du å tenke på: Det er ikke krav til tilregnelighet for å få en dom i sivile saker. 2 1
AnonymBruker 42 Skrevet 17. mars 2023 #10 Skrevet 17. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor er det viktig? Men siden du spør, jeg er 22 og hun er 27 år. Så ganske komisk at hun oppfører seg sånn når hun er 27 år. Ts Anonymkode: 513f9...104 Det er ikke viktig... Jeg var bare nyfiken siden hele "opplegget" høres utrolig fjortis ut... Hvorfor dæite kompiser av henne i det hele tatt, lizm? edith : dette er jo en person du har lyst til å holde god avstand til, og da dater man ikke venner av dem... Endret 17. mars 2023 av AnonymBruker 42 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #11 Skrevet 17. mars 2023 Du skriver at du har blokkert henne «nesten» overalt. Der har du svaret. Blokker overalt. Case closed. Rykter og baksnakking kommer man ikke unna hvis du har rekord i venneflokken med feks dater. Det er usexy å være innbilsk. Anonymkode: ee13c...18f 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #12 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Blokker henne fra absolutt alt og hold privatlivet ditt helt privat når du ikke kan stole på noen av venninnene dine. Jeg bruker ikke å dele hvem jeg liker/holder på med/kjæresteproblem osv til mine venner og jeg har det mye bedre når jeg valgte å holde privatlivet privat. De fleste vil bare høre sladder uansett. Anonymkode: 261bc...310 Ja sant. Holder det skjult, men problemet er at han jeg datet / holdt på med og som jeg liker veldig godt, han møtte jeg på bursdagen hennes, så de er venner. Og hun har løyet om masse ting til han om meg og til andre folk, hun lyver bare ikke om små ting, men om alvorlige ting, at jeg er syk og har vært innlagt osv. og det jeg er redd for er at han gutten/ og andre jeg nettopp blir kjent med vet jo ikke at jeg ikke har vært innlagt før liksom, da kan det jo hende de tror på det? er det jeg er redd for, at de tror på henne fordi de ikke kjenner meg og vet at jeg ikke har vært d. Ts Anonymkode: 513f9...104 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #13 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker 42 skrev (16 minutter siden): Det er ikke viktig... Jeg var bare nyfiken siden hele "opplegget" høres utrolig fjortis ut... Hvorfor dæite kompiser av henne i det hele tatt, lizm? edith : dette er jo en person du har lyst til å holde god avstand til, og da dater man ikke venner av dem... Sant, møtte han jeg liker på bursdagen hennes og bare falt for han ønsker de ikke kjente hverandre. Ts Anonymkode: 513f9...104
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #14 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja sant. Holder det skjult, men problemet er at han jeg datet / holdt på med og som jeg liker veldig godt, han møtte jeg på bursdagen hennes, så de er venner. Og hun har løyet om masse ting til han om meg og til andre folk, hun lyver bare ikke om små ting, men om alvorlige ting, at jeg er syk og har vært innlagt osv. og det jeg er redd for er at han gutten/ og andre jeg nettopp blir kjent med vet jo ikke at jeg ikke har vært innlagt før liksom, da kan det jo hende de tror på det? er det jeg er redd for, at de tror på henne fordi de ikke kjenner meg og vet at jeg ikke har vært d. Ts Anonymkode: 513f9...104 Prøv å ikke bry deg. Vær deg selv og oppfør deg som du pleier. Ikke ta det opp på noen som helst måte. Om de tar det opp og spør deg om det så kan du si litt sånn «pppft, hva, haha og det tror du på? Nei hun er nok ikke helt god hun der». Normale oppegående folk klarer etterhvert å skjønne at det hun (eventuelt) sier ikke henger sammen med hvordan du er som person. For å ta et lignende tilfelle så slet jeg i mange år med en jente som var eks med min daværende kjærest. Hun var alvorlig psyk og løy om meg over alt og utøvde vold ved flere anledninger. Jeg overså henne glatt. Hun kunne komme å si mye drit til meg og jeg bare gikk en annen vei og lot hun stå igjen som den idioten hun var. Hun prøvde å fremprovosere en reaksjon fra meg som jeg nektet å gi henne. Enden på visa var at vennene(!) hennes begynte å komme til meg for å unnskylde henne. De så at det hun sa ikke hang ihop med hvordan jeg var. Mennesker sluker gjerne sladder og rykter lett, men etterhvert får de fleste tenkt seg om og reflektert seg frem til det som er fornuftig og hvorvidt de velger å tro på det. Anonymkode: 261bc...310 2
Michaelhe Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer dette mer. Jeg har en eks venninne som ødelegger livet mitt. Greia er at hun har masse psykiske lidelser. Hun er innlagt hele tiden og lar det gå utover meg, hun er sjalu på meg, fordi jeg ikke har noen lidelser, at jeg er helt frisk og at jeg ikke er innlagt, så dette blir hun da sjalu på. Hun er også sjalu på livet mitt, og utseende mitt, det har hun sagt selv. Men det er da ikke min feil at hun er syk, at hun går til psykolog hele tiden og er konstant innlagt, det kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg lever bare livet mitt og er glad i livet, og det tåler hun tydeligvis ikke. Jeg har blokkert henne nesten overalt, på nummer , Facebook og Instagram, har hun enda på snap, men ja til poenget: hun lyver om meg til gutter, til felles kompiser av oss, og til en gutt jeg liker. Hver gang jeg blir kjent med en ny gutt og hun finner ut om det , så lyver hun til han om meg og sier at jeg er gal, syk og at jeg er en dårlig person, og hun lyver om masse forskjellige ting, jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å leve med dette. Hun sier gutter at jeg har ulike diagnoser , jeg har ingen diagnoser , er helt frisk. Og de guttene tror sikkert på d, fordi de kjenner meg ikke ( altså hvis vi nylig startet å date ) og hun også kjenner gutten. Hun sier at jeg har vært innlagt og masse andre ting, noe jeg ikke har. Hun sier det pga hun selv har diagnoser og er innlagt, og nylig startet jeg å date en fantastisk fyr, og dessverre er han kompis med hun. Hun har løyet om meg til han . Og sagt masse ting som ikke er sant og derfor har han trekt seg unna meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er dette grunn nok å anmelde henne? Anonymkode: 513f9...104 Som mann kan jeg bare si at dette høres ut som et helt vanlig venninne forhold, slik jeg har forestilt meg det i alle år.
Paneera Skrevet 18. mars 2023 #16 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer dette mer. Jeg har en eks venninne som ødelegger livet mitt. Greia er at hun har masse psykiske lidelser. Hun er innlagt hele tiden og lar det gå utover meg, hun er sjalu på meg, fordi jeg ikke har noen lidelser, at jeg er helt frisk og at jeg ikke er innlagt, så dette blir hun da sjalu på. Hun er også sjalu på livet mitt, og utseende mitt, det har hun sagt selv. Men det er da ikke min feil at hun er syk, at hun går til psykolog hele tiden og er konstant innlagt, det kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg lever bare livet mitt og er glad i livet, og det tåler hun tydeligvis ikke. Jeg har blokkert henne nesten overalt, på nummer , Facebook og Instagram, har hun enda på snap, men ja til poenget: hun lyver om meg til gutter, til felles kompiser av oss, og til en gutt jeg liker. Hver gang jeg blir kjent med en ny gutt og hun finner ut om det , så lyver hun til han om meg og sier at jeg er gal, syk og at jeg er en dårlig person, og hun lyver om masse forskjellige ting, jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å leve med dette. Hun sier gutter at jeg har ulike diagnoser , jeg har ingen diagnoser , er helt frisk. Og de guttene tror sikkert på d, fordi de kjenner meg ikke ( altså hvis vi nylig startet å date ) og hun også kjenner gutten. Hun sier at jeg har vært innlagt og masse andre ting, noe jeg ikke har. Hun sier det pga hun selv har diagnoser og er innlagt, og nylig startet jeg å date en fantastisk fyr, og dessverre er han kompis med hun. Hun har løyet om meg til han . Og sagt masse ting som ikke er sant og derfor har han trekt seg unna meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er dette grunn nok å anmelde henne? Anonymkode: 513f9...104 Hva skulle du anmeldt henne for? Jeg kan ikke se noe lovbrudd her, selv om hun absolutt oppfører seg dårlig. Ville bare tatt helt avstand og blokkert henne over alt. Hvis hun begynner å oppsøke deg kan du ringe politiet, evt anmelde jf. § 266 (hensynsløs atferd) eller 266a (alvorlig personforfølgelse), evt også § 267 (krenkelse av privatlivets fred). 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #17 Skrevet 18. mars 2023 Den eneste måten dette kan ødelegge livet ditt på er om du lar det gjøre det. Tror nok de fleste hun snakker med tar det hun sier med en klype salt. Anonymkode: 35356...a82 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 Du må være litt mer proaktiv og advare venner og bekjente om at du har ei tidligere venninne med psykiske problemer som sprer løgner om deg. Da er de forberedt og vil være mer kritiske til hva hun sier. Ikke oppgi navn, ellers kan du bli sett på som den som baksnakker. Si at de antakelig kommer til å forstå det hvis det skjer og at du håper de vil snakke med deg før de tar det for god fisk. Anonymkode: a0a82...1dd 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker 42 skrev (På 18.3.2023 den 0.42): Det er ikke viktig... Jeg var bare nyfiken siden hele "opplegget" høres utrolig fjortis ut... Hvorfor dæite kompiser av henne i det hele tatt, lizm? edith : dette er jo en person du har lyst til å holde god avstand til, og da dater man ikke venner av dem... Høres fjortis ut? Du forstår at det er tøft for TS at en psykisk syk venninner sprer løgner om henne, som for konsekvenser for TS? Helt naturlig å reagere på dette, det som ikke er naturlig er å vise så lite empati. Og fjortis? Det er ikke TS som har skapt denne situasjonen, hun er et offer for syk «venninne» som har en fjortis-oppførsel. Anonymkode: 74f36...74b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #20 Skrevet 19. mars 2023 Michaelhe skrev (På 18.3.2023 den 1.17): Som mann kan jeg bare si at dette høres ut som et helt vanlig venninne forhold, slik jeg har forestilt meg det i alle år. Da kan jeg informere om at det er det ikke. Eneste gang jeg har opplevd noe lignende, var det en mann med i bildet. En mann som ble avvist av meg og fortalte løgner, men ingen som kjente meg trodde på det så klart. Hva får deg til å tro at menn ikke kan være slik? Historien er full av menn med onde hensikter som ødelegger samfunn. Anonymkode: 74f36...74b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå