Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #1 Del Skrevet 30. desember 2005 Hadde varetelling på jobben vår på tir., og den varte til langt på morgenkvisten. Dvs. vi begynte kl.2000 på tir. kveld og var ferdig kl.0515 på onsdag morgen. Hva er det jeg skal få bet. pr. time før kl.12.00 i tillegg til vanlig timelønn og hva skal jeg få pr. time ettter kl.0000? Noen som kan hjelpe meg litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 30. desember 2005 #2 Del Skrevet 30. desember 2005 Handel og Kontor´s tariffer er iallfall slik: Hverdager etter kl 18: 21 kr pr time Hverdager etter kl 21: 42 kr pr time Hvis dere går under dette, tipper jeg du skal ha 21 kr ekstra for den første timen, deretter 42 kr ekstra i timen. Hvor langt utpå morgenkvisten dette gjelder, vet jeg ikke. Kanskje det er andre satser for selve nattarbeidet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 30. desember 2005 #3 Del Skrevet 30. desember 2005 Kommer jo ann på om du er organisert eller ikke også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 30. desember 2005 #4 Del Skrevet 30. desember 2005 Var denne nattetellingen en avtale for at dere skulle få fri en annen dag eller var den pålagt. Sitat fra arbeidsmiljøloven: § 42. Nattarbeid. Arbeid mellom kl. 21.00 og kl. 06.00 er nattarbeid, og må ikke drives i andre tilfeller enn dem som er nevnt i denne og neste paragraf. Arbeidsgiveren skal på forhånd konferere med arbeidstakernes tillitsvalgte om nødvendigheten av å nytte nattarbeid. Som nattarbeid er tillatt: a) arbeid som ikke kan drives uten at annet arbeid på arbeidsstedet avbrytes, og som på grunn av driftstida på arbeidsstedet må utføres om natten, I Arbeidsmiljøloven heter det at den alminnelige arbeidstiden ikke skal overstige 9 timer i døgnet og 36, 38 eller 40 timer pr. uke avhengig av hvilke tidspunkter på døgnet arbeidet utføres. Så om dere ikke er organisert og har tariff festet 7,5 timers arbeidsdag har dere etter antall timer ikke arbeidet overtid da jeg regner med at dere hadde en spisepause mellom 20.00 og 05.15 De fleste opperere jo med 7,5 timers dager selv om det ikke er noen tariff og da TROR jeg en kan regne det som fast arbeidstid om ikke annet står spesifisert i arbeidskontrakten. Dette vil jo være en typisk tvistsak. Men hvordan det blir med betalingen for nattarbeidet er jeg ikke sikker på. Hør med arabeistilsynet om det ikke er mulig å prate med sjefen din om det. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #5 Del Skrevet 1. januar 2006 Ok, takker for svar. Det var avtalt mellom oss og arbeidsgiver, at vi skulle ha varetelling fra kl.2000. Men jeg tror nok ike de regnet med, at det skulle ta så lang tid som det gjore. Så de får jammen betalt for seg, synes nå jeg. Har bare vøært usikker på hva vi har krav på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 1. januar 2006 #6 Del Skrevet 1. januar 2006 etter kl 21 har jeg 100% overtid. (dette skjer jo kun i jula med lenger åpningstid + nattåpent) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå