Gå til innhold

Er det mange "ressurssvake" folk som diskuterer barneoppdragelse her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare spørre.  Folk anbefaler at man skal ta kontakt med familievernkontoret. Jeg kunne aldri tenke det, selv om jeg bare er helt vanlig middelklasse.

Her synes folk at det er normalt at tenåringsjenter skriker til sine foreldre.  Det er slett ikke normalt oppførsel til tross for hormoner og mens.

Små barn har kjærester, har sex, sminker. Minner om de familiene i fattige nabolag i England. 

Håper på seriøse svar.  Jeg er ikke troll, og virkelig lurer på dette.

Anonymkode: 240f3...72e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenkt det samme... Latterlige mange "problemer" med barna her inne kunne vært løst med sunn fornuft + fokus på relasjoner og tilknytning. 

Tror ikke det er kremen av mennesker som henger her. 

Men hadde det egentlig vært noe gøy da? Om ikke disse "trailertrash" problemstillingene var her?

Anonymkode: 8fdae...4e8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Her i Oslo sentrum vest opplever jeg i alle fall at mange på Familievernkontoret er typ nedre øvre middelklasse, den typen som legger inn mye tid og ressurser på å ha gode relasjoner i familien. De som skyr Familievernkontoret føler jeg er mer samme ulla som de som skyr barnevernet, altså de meget ressurssvake. 

Tenåringer i Norge er helt ute av kontroll, da ingen, og nesten i mindre grad de ressurssterke, klarer å sette grenser. Forstår det slik du skriver at du ikke har norsk som morsmål? 

Ellers så er det nok mye rart her inne, ja. Og mye som bare er oppspinn også. 

Anonymkode: d7314...67e

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er resurssvak?

Anonymkode: d48f0...98b

• Liker 1
Skrevet

De er like gode foreldre som alle andre 🙂🙂

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde sånne foreldre og endte opp på barnehjem pga dette med ett ødelagt liv min mor gikk bort når jeg var 22 år er nå 35 derfor må man ikke dømme slike foreldre ☹️ de er like gode som alle andre da min far vokste opp i 1950 tallet var alle likestilt (Fattige) noen likere enn andre men sånn var det Bestefar 1907-1995 Bestemor 1911-1973 ☹️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg må bare spørre.  Folk anbefaler at man skal ta kontakt med familievernkontoret. Jeg kunne aldri tenke det, selv om jeg bare er helt vanlig middelklasse.

Her synes folk at det er normalt at tenåringsjenter skriker til sine foreldre.  Det er slett ikke normalt oppførsel til tross for hormoner og mens.

Små barn har kjærester, har sex, sminker. Minner om de familiene i fattige nabolag i England. 

Jeg tenker at det ligger i ordet ressurs svake/sterke. Jeg mener at de som er ressurssterke bruker de ressursene som finnes for å løse en utfordring eller et problem. Det å be om hjelp er ikke for meg et tegn på å være ressurssvak, men det motsatte. Det som jeg i motsetning undrer meg over, er de brukerne som har en idé om at alle andre på forumet er tapere, mens de selv velger å henge her. Jeg forstår ikke de som ikke ser at når man snakker nedsettende om de man omgås, stiller man automatisk seg selv i et dårlig lys.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Er for ressurssvak til å ha barn så barneoppdragelse er gresk for meg.

Anonymkode: 91630...3d7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har tenkt det samme ts. Det er mange innlegg her inne som bærer veldig preg av resurssvakhet.  

Anonymkode: f43f7...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Helene1982 said:

Jeg tenker at det ligger i ordet ressurs svake/sterke. Jeg mener at de som er ressurssterke bruker de ressursene som finnes for å løse en utfordring eller et problem. Det å be om hjelp er ikke for meg et tegn på å være ressurssvak, men det motsatte. Det som jeg i motsetning undrer meg over, er de brukerne som har en idé om at alle andre på forumet er tapere, mens de selv velger å henge her. Jeg forstår ikke de som ikke ser at når man snakker nedsettende om de man omgås, stiller man automatisk seg selv i et dårlig lys.

Tja det er en miks av white trash som poster originalinnlegg og popcornspisere som underholdes av det. 

Anonymkode: 36a33...bd3

• Liker 2
Skrevet

Du tar feil, Ts

Skrikene tenåringer ER helt normalt. Selv om du ikke har opplevd dette..

Dette har ingenting med o erskriften eller innlegget ditt for øvrig å gjøre.

Det er ikke dissens mellom å være pedagogisk anlagt og ressurssterk og å ha en frustrert tenåring.

Idiotien der er deg.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja det er en miks av white trash som poster originalinnlegg og popcornspisere som underholdes av det. 

Anonymkode: 36a33...bd3

Det er en del popkornfolk som poster originalinnlegg også, men det er noe veldig uopplyst over å underholdes av å snakke nedsettende om andre. De smarteste jeg kjenner går ikke glipp av en mulighet til å lære noe av en som har en annen erfaring, bakgrunn og kompetanse enn dem selv, men så har vi også de som er for opptatt av å ha rett, og har piggene ute konstant, da de tror at sårbar er negativt. Det er en del her som deler egne tanker og meninger, og en del som kopierer ting de har hørt for å skape en reaksjon.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (56 minutter siden):

Du tar feil, Ts

Skrikene tenåringer ER helt normalt. Selv om du ikke har opplevd dette..

Dette har ingenting med o erskriften eller innlegget ditt for øvrig å gjøre.

Det er ikke dissens mellom å være pedagogisk anlagt og ressurssterk og å ha en frustrert tenåring.

Idiotien der er deg.

Frustrert tenåring er nå en ting, men å ha tenåringer som skriker «hore» og ikke svarer osv. slik enkelte forteller om er ikke normalt nei. 

Anonymkode: 8d6ac...7bf

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg faktisk problemstillingene i «samlivs»- trådene gir et enda bedre innblikk i en for meg helt fremmed verden. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så siden jeg som mor har lav terskel for å ta kontakt med kunnskapsrike mennesker for å få hjelp og veiledning i forhold til familieliv og relasjoner, så er jeg ressurssvak og "white trash"?  Tåpelig mening som ikke har rot i virkeligheten.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lurer oppriktig på om vi andre er ressurssvake, sier du syns vi fremstår som det, og du forventer mange svar på dette innlegget der vi kan svare i kor: »ja, jeg er ressurssvak»? 

Nei, jeg anser meg selv som ressurssterk på alle plan. Dutt innlegg og dine «spørsmål« framstår som ressurssvakt. 

Anonymkode: b8381...c71

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det på grunn av min lave status (arbeiderklassen) at jeg ikke klarer å se sammenhengen mellom overskrift og innlegg?

Du spør i overskriften om det er mange "ressurssvake" som diskuterer barneoppdragelse her inne.

Når det gjelder anbefalingene om familievernkontoret er det ressurssterke mennesker som benytter seg av disse.  Det er de som vet hvilke tilbud som finnes, og som benytter seg av dem ved behov.

Når det gjelder tenåringer som skriker skjellsord til foreldrene. Det er de ressurssterke som har kunnskap og impulskontroll nok til å håndtere slik adferd på en god måte. 

Når det gjelder rollelek i barnehage- og barneskolealder er hverken uvanlig eller unormalt (leker kjærester, leker familie, leker voksne), men at små barn har sex er både uvanlig og unormalt, og det er de ressurssterke som ser denne forskjellen, og agerer ut i fra det.

Ressurser handler ikke om sosial klasse og økonomi i denne sammenhengen.   Ressurser handler om kunnskap, persepsjon, empati og evnen til å søke, og benytte seg av, offentlige og private ressurser som er tilgjengelige. 

Anonymkode: 620e4...599

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet
1 hour ago, Helene1982 said:

Det er en del popkornfolk som poster originalinnlegg også, men det er noe veldig uopplyst over å underholdes av å snakke nedsettende om andre. De smarteste jeg kjenner går ikke glipp av en mulighet til å lære noe av en som har en annen erfaring, bakgrunn og kompetanse enn dem selv, men så har vi også de som er for opptatt av å ha rett, og har piggene ute konstant, da de tror at sårbar er negativt. Det er en del her som deler egne tanker og meninger, og en del som kopierer ting de har hørt for å skape en reaksjon.

Veldig sant. Det er nok ironisk nok slik at de som føler seg bra når de ser ned på andre som er "ressurssvake" også har sine problemer de ikke har bearbeidet. De har sine traumer. For dem er det viktig å ikke bli sett på som svak, og de er raskt ute med å dømme de som de mener er det. Det er viktig å påpeke at andre er svake slik at de kan slutte være svake. Gjerne fordi de selv gikk gjennom en prosess der de lærte at løsningen på vonde følelser var å ignorere såre følelser og bli "sterk".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Frustrert tenåring er nå en ting, men å ha tenåringer som skriker «hore» og ikke svarer osv. slik enkelte forteller om er ikke normalt nei. 

Det folk tar opp her er gjerne problemer det er for flaut å snakke om til familie og venner. Om en av dine venninner hadde en tenåringsdatter som skrek til henne og kalte henne hore, ville hun fortalt deg om det? Kanskje ville hun gitt deg en sensurert mildere beskrivelse av situasjonen og opprettet et innlegg her for å få tips anonymt i stedet.

Anonymkode: d07e6...cb7

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo, det er normalt. Det innebærer overhodet ikke at tenåringen er unormal om de skriker skjellsord til foreldrene sine.

Ikke er det spesielt uvanlig heller, selv om det nok ikke er like vanlig som at tenåringen furter og smeller uten skjellsord. 

Anonymkode: dfed5...1c2

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...